Je kunt pastelkrijt zien als een medium tussen tekenen en schilderen in; het biedt net als verf de mogelijkheid om kleuren op papier door elkaar en over elkaar te mengen, maar zonder de tijdsdruk van drogende verf, of de tussenkomst van de kwast.
Voor het werken met pastel- en kleurpotloden bevelen wij uitsluitend tekenpapier aan i.p.v. schetspapier. Je krijgt met tekenpapier diepere kleuren dankzij de diepere korrel van tekenpapier.
Pastelpotloden werken daarom dus hetzelfde als pastelkrijt. Je brengt de kleur aan op het papier en kunt het daarna met je vinger uitvegen. Ook kan je lichte over donkere kleuren aanbrengen!
Werk in pastelkrijt kan je ook met haarlak fixeren. Leg bij het fixeren altijd je werk plat op de grond, zodat het vocht neut kan gaan loipen met je kleuren. Laat het goed drogen voordat je het oppakt. Er zijn allerlei soorten vernissen in de handel om de invloed van licht en vocht te verminderen.
Eerst breng je met het krijt al tekenend de kleuren aan waar je zin in hebt. Vervolgens doop je een zacht doekje in wat olie en daarmee ga je zachtjes wrijven over je tekening. Je wrijft de kleuren in het papier en je kunt ze ook over elkaar uitwrijven, waardoor er mooie mengkleuren ontstaan.
Ze werken dus precies hetzelfde als normale pastelkrijtjes, maar door de vorm en de optie om de punt te slijpen heb je veel meer controle. Dit maakt pastelpotloden erg geschikt om gedetailleerde portretten of kleinere tekeningen mee te maken. Een ander voordeel: Je krijgt er minder snel vieze handen van!
oliepastel krijt is een tekenmateriaal hoofdzakelijk bestaande uit een was, kleurpigmenten en een percentage olie. Wasco is de merknaam die Talens heeft gegeven aan waskrijt, en in Nederland algemeen wordt gebruikt als men waskrijt bedoeld.
Bewaren en inlijsten:
Je kunt ook een beschermende laag van vloeipapier of transparant papier maken. Zelfs goed gefixeerde pasteltekeningen blijven kwetsbaar en zouden bij voorkeur direct in een passe-partout onder glas ingelijst moeten worden.
Pastelpotloden. Pastelpotloden zijn potloden met een kern van droog krijt. Deze kennen weer een hele andere werktechniek, maar worden ook veel gebruikt voor het maken van gedetailleerde en realistische portretten. Het wordt vaak in combinatie gebruikt met soft-pastels, maar wordt ook vaak opzichzelf gebruikt.
Je hoort vaak dat je een houtskooltekening kunt fixeren met haarlak. Wanneer je je werk met haarlak inspuit, blijft je krijt of houtskool welliswaar netjes op je papier zitten. Maar, na enkele weken zul je zien dat je tekening geel wordt! In haarlak zitten zuren die je papier aantasten en vergelen!
Over het algemeen zul je kleurpotloden het meest gebruiken op papier. Welk papier je gebruikt is afhankelijk van het soort kleurpotlood dat je gebruikt. Aquarelpotloden kun je het beste gebruiken op aquarelpapier. Dit is dikker papier en is geschikt voor het gebruik van water.
Ik gebruik een doezelaar verder net als een potlood. Druk je er hard op dan wordt de laag die je doezelt donkerder en natuurlijk lichter als je niet hard drukt. Maar het mooiste is als je laag voor laag tekent. Dus eerst een potlood laag, dan doezelen en dan de volgende potlood laag eroverheen.
Standaard A4 papier is leverbaar van 60 gram tot ongeveer 300 gram. Voor de meeste printers is 250 gram wel het maximum, maar het meest verkochte kopieerpapier is 80 gram. Dit wordt door de meeste printers goed opgenomen en valt perfect in de standaard instellingen van je printer.
Markerpapier is speciaal gemaakt voor deze stiften. Het is spierwit, spiegelglad en het voelt dun aan, maar aan de achterkant zit een speciale coating. Zo vlekt het niet en drukt het niet door. Zo gaan je stiften langer mee, en krijg je mooie heldere tekeningen, zonder vlekken.
Slijp met een speciale puntenslijper voor pastelpotloden een korte punt aan jouw potlood. (voor potloden met een normale dikte kan je het beste de Koh-I-Noor pastelpotlood puntenslijper gebruiken. Voor de dikkere potloden, zoals die van Derwent en Conté a Paris kan je beter de puntenslijper van Derwent gebruiken.)
Met een beetje water lost je gekleurde vlak gemakkelijk op tot waterverf. Of doop je aquarelpotlood in water en ga er dan mee tekenen. Dit geeft een hele andere uitstraling dan een tekening met gewone kleurpotloden. Natuurlijk kun je aquarelpotloden ook droog gebruiken als een gewoon kleurpotlood.
Soft pastels zijn extra zachte vierkante staafjes pastelkrijt die vooral worden gebruikt om mee te schetsen. Met de korte zijde en hoekpunten kan je mooie details aanbrengen, terwijl je met de lange zijde heel makkelijk grote vlakken vult.
Als je tekeningen gaat inlijsten is een passe partout broodnodig. Kleurpotlood is op papier een redelijk robuust materiaal. Het zal minder snel verschuiven dan poederachtige media, maar de vettige binder (meestal olie/wax of een combi van beide) kan wel afgeven aan het glas.
Met pastelkrijt kan op schilderachtige wijze worden getekend. Sommige kunstenaars die werken met pastelkrijt beschouwen hun werk daarom als een schilderij. De werken die met pastel worden gemaakt, worden pastels genoemd.
Schrijf achterop de tekening de datum waarop het gemaakt is. Zo weten jij en je kind later nog wanneer het gemaakt is. Wat grotere knutselwerken kun je (na een periode van tentoonstellen in je huis) in een mooie doos opbergen. Maak per kind 1 doos waarin deze dingen bewaard kunnen worden.
Op de verpakking staat namelijk dat de Crayolo-wasco's niet giftig zijn." Wat de beautyblogster hierbij echter vergeet te vermelden is dat niet giftig lang niet gelijk staat aan onschadelijk. De wasco's worden trouwens niet alleen als eyeliner gebruikt.
Zeker als je mooie kleurtjes toevoegt. Wasco blijft zo goed op papier plakken door, de naam zegt het al een beetje, de was die er in zit. Deze was heet parafine en wordt gebruikt voor zalfjes of voor lippenstift. In deze grote ketel wordt de was op 70 graden gesmolten.
Waskrijt is een tekenmateriaal bestaande uit een kleurstift met was als bindmiddel. Het is verwant met, maar niet hetzelfde als, vetkrijt en oliepastel.