Lachen aan de pomp: een liter LPG kost rond de 0,85 euro per liter (Nederland) en in België slechts 0,40 euro (prijspeil begin 2021). Het verbruik is vergelijkbaar met een benzineauto. De LPG-installatie kan relatief eenvoudig achteraf ingebouwd worden en is.
Rijden op LPG is een stuk voordeliger dan rijden op benzine of diesel. In België wordt er immers, in tegenstelling tot benzine of diesel, geen accijns geheven indien je rijdt op LPG.
Er geldt een landelijke LPG adviesprijs van rond de 70 a 80 cent, dit kan per dag verschillen. Op diverse plekken in het land kan de LPG prijs een 20 cent per liter lager liggen en komt daarmee uit rond de 50 a 60 cent.” Bekijk hier de LPG prijzen van alle tankstations in Nederland.
De actuele prijs voor LPG bij Duitse tankstations is op dit moment € 0,62 per liter.
Hieronder vind u een overzicht van de gemiddelde brandstofprijzen in Oostenrijk (per liter) zoals die in mei 2023 gelden: Euro 95 benzine: € 1,52. Diesel: € 1,39. LPG: € 0,88.
LPG heeft een geringere dichtheid dan benzine.Daarom is het vermogen van autogas voertuigen iets lager dan dat van benzinevoertuigen, en het verbruik is ongeveer 15 tot 20 procent hoger – dit medieert het kostenvoordeel weer een beetje.
Benzine en diesel nog een stuk duurder
Op 1 januari 2022 was de gemiddelde adviesprijs voor lpg €1,29 per liter, €0,19 hoger dan nu het geval is. Ook lpg ontkwam niet aan de stijging van de prijzen - in maart stond de prijs voor een liter nog op €1,40 - maar inmiddels is deze dus weer fors gedaald.
Terwijl je voor een liter benzine momenteel rond de 2,10 euro betaalt, kost een liter lpg nog geen euro. Je betaalt wel meer wegenbelasting in vergelijking met een benzineauto. De lpg-installatie maakt een auto namelijk zwaarder, waardoor hij in een hogere tariefklasse valt.
LPG tanken in België kun je momenteel bij 364 stations, verspreid over vrijwel elke provincie. Duitsland beschikt over wel ruim 7.000 verkooppunten van autogas. Reis je door België of Duitsland, of ga je er op vakantie, dan hoef je dus niet bang te zijn dat je met een lege tank komt te staan.
Duitsland wordt met beide brandstoffen dus het goedkoopste van de drie landen.
Autogas (LPG) is voordeliger dan benzine en diesel
Overwegend is rijden op Autogas voordeliger dan benzine en diesel. Rijd je meer dan 10.000 km per jaar dan is het maken van een berekening zeker de moeite waard. Het échte voordeel haal je namelijk uit de veel lagere brandstofprijs.
LPG-tankinhoud en geschatte afstand: De LPG-tank heeft een inhoud van 40 liter. Bij een gemiddeld verbruik van 16.1 km per liter komt het bereik uit op ongeveer 645 km per volle tank. Als de LPG-tank leeg is, neemt de reservetank op benzine (eveneens zuinig) het weer over.
LPG is bij uitstek geschikt voor het rijden van veel kilometers. Het is een prima brandstof als je meer dan 5.000 kilometers per jaar maakt. LPG is ongeveer 1 euro per liter goedkoper en is milieuvriendelijker dan benzine en diesel. Daarnaast kun je lekker snel tanken.
“Jazeker!Ondanks dat de olieprijs en daarmee de prijs van benzine op dit moment laag is, is rijden op LPG nog steeds interessant voor veel mensen”, zegt Bart van Aerle, CEO van Prins Autogassystemen. Prins heeft jaren geïnvesteerd in LPG-systemen die zelfs in de nieuwste auto's kunnen worden ingebouwd.
Door gebruik te maken van de duurzame brandstof LPG wordt veel minder CO2 uitgestoten (tot wel 21%) ten opzichte van rijden op benzine. Met het nieuwste systeem van Prins voor Direct Ingespoten motoren wordt ook de fijnstof met wel 95% verminderd. Dit resulteert in een hele positieve bijdrage aan milieu.
Waarom mag ik met mijn LPG wagen niet in een parkeergarage? Parkeren in ondergrondse garages is bij wet niet verboden. Er is enkel een verbod op de toegang van LPG voertuigen, andere dan personenwagens, tot ondergrondse ruimten. Veel parkinguitbaters vinden het echter makkelijker LPG auto's de toegang te ontzeggen.
Het nadeel van LPG is dat je allereerst de installatie moet aanschaffen en laten inbouwen. Dit kost circa 1500 tot 3000 euro. Bij gebruikte auto's is het daarom voordeliger te zoeken naar een auto die al een LPG-installatie heeft.
Feit | Ja rijden op autogas (LPG) heeft ook nadelen. De investeringskosten voor de inbouw van een LPG-systeem, de stijging van de motorrijtuigenbelasting en het iets hogere brandstofverbruik worden vaak genoemd als nadelen.
De populariteit van LPG
Op LPG rijden kan veel voordelen hebben. Toch daalt de populariteit al jaren, omdat je veel kilometers moet rijden om de investering van de LPG-installatie eruit te halen. Een ander probleem van wat LPG kost is de hogere wegenbelasting en bijtelling.
De actuele prijs van LPG in Zwitserland is € 1,20.
Een liter LPG kost gemiddeld in Duitsland ongeveer 54 cent. In Oostenrijk moet autogas een gemiddelde van 66 cent per liter kosten. In Italië en Spanje moet de consument ongeveer 57 cent voor een liter LPG neerleggen.
Het verbruik op LPG ligt zo'n 15 procent hoger dan op benzine. De Dodge Ram 1500 verbruikt op LPG dus geen 12,8 liter per 100 kilometer, maar zo'n 14.72 liter. Dit betekent dat je ongeveer 1 op 6,8 rijdt met een Ram 1500 op LPG.