In Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht geldt de
Sinds 1 juli 2021 geldt in Den Haag een milieuzone voor oude personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden. Alleen dieselauto's met emissieklasse 4 of hoger mogen de milieuzone in.
In 2025 worden de regels aangescherpt. Vanaf 1 januari 2025 mogen alleen diesels met Euroklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in. Ook mag een stad vanaf 2025 voor vrachtverkeer een zero-emissiezone invoeren.
Een Duits bedrijf heeft een systeem ontwikkeld dat de uitstoot van een oude diesel (Euro 4) kan verlagen tot het niveau van een Euro 5- of zelfs een Euro 6-voertuig. Het systeem werkt met AdBlue, de vloeistof die ook gebruikt wordt bij nieuwe types vrachtwagens en auto's.
Dat zijn: Amsterdam , Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Haarlem, Leiden, Maastricht, Maasvlakte Rotterdam, Rijswijk, Rotterdam, 's-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht. De gemeente Haarlem heeft per 1 januari 2022 de milieuzone voor vrachtauto's ingevoerd.
Bij een EURO-4 scooter voldoet het motorblok aan de laatste milieueisen. Dit wil dus zeggen dat het voor minder schadelijke uitstoot zorgt. De carburateur wordt in deze scooters vervangen door de ECU (electronic fuel unit).
Heb je geen milieusticker, heb je een oude rode sticker of rijdt je met een gele sticker in een Umweltzone waar de groene sticker verplicht is? Dan riskeer je een boete van €100.
In 2025 moeten Euro 5-diesels een retributie betalen voor toegang tot de stad, terwijl Euro 4-diesels en Euro 2-benzines en -CNG-wagens er niet meer in komen (tenzij na aankoop van een dagpas). Vanaf 1 september 2027 geldt er een beperkte toegang voor Euro 6a & 6b-diesels.
Diesel. Sinds begin 2022 mogen dieselvoertuigen van Euronorm 4 en lager niet meer rijden in Brussel.
De motor kan op diesel draaien zoals voorheen, maar kan omschakelen naar waterstof. Als de motor op waterstof loopt, is er nog ongeveer 5 procent diesel nodig. Momenteel hebben twee schepen al de converteerde V12 aan boord en volgens MAN is de diesel-waterstofmotor klaar voor productie.
Rijdt u een milieuzone in waar u niet in mag met uw voertuig, dan volgt er een boete. Voor personen- en bestelauto's en autobussen is deze boete €100,-. Daar komen nog administratiekosten bij. Vrachtauto's betalen €250,-.
Personenauto's met een dieselmotor mogen alleen de milieuzone in als ze emissieklasse 4 of hoger hebben. Personenauto's met een dieselmotor en een emissieklasse 3 of lager hebben geen toegang meer. Auto's die niet op diesel rijden zijn gewoon welkom in de milieuzone.
Hoe hoger de emissieklasse, hoe minder schadelijke stoffen als fijnstof, koolstofmonoxide en stikstofoxiden het voertuig uitstoot. Deze schaal loopt momenteel van emissieklasse 0 (minst schoon) tot aan emissieklasse 6 (het schoonst). In grote lijnen komen de emissieklasses overeen met de Euronormen.
Euro 4 Sticker Voor Duitsland. In Duitsland zijn steeds meer milieuzones. Dat zijn gebieden – meestal in het centrum – in Duitse steden waar je alleen met je auto mag komen als je een groene milieusticker hebt. Zo'n sticker wordt ook wel een Euro 4-sticker genoemd.
Het dieselvoertuigen verbod in Frankfurt is ingevoerd op 1 Februari 2019. Voertuigen met een dieselmotor met de emissienorm Euro 1 t/m Euro 4, en benzinevoertuigen met de euronorm 1 en 2 hebben een rijverbod binnen de zone. Het dieselverbod zal gelden over de gehele milieuzone van Frankfurt.
In een gele milieuzone geldt Euro3-emissienorm of hoger, in een groene minimaal euronorm 4. Diesels met euronorm 3 of hoger zijn personenauto's en bedrijfswagens die vanaf het jaar 2000 zijn gebouwd.
Sinds 2020 verschuift de grens voor diesels naar Euro 3 (modellen van voor 2006). Vanaf 2022 is de toegang verboden voor Euro 4-dieselwagens (voertuigen van voor 2011). En vanaf 2025 mag je Brussel niet meer in met Euro 2-benzines of lager (ingeschreven voor 2001) en Euro 5-diesels (ingeschreven voor 2015).
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is een lage-emissiezone of Low Emission Zone (LEZ). Deze LEZ geldt voor alle personenwagens, bestelwagens en bussen/busjes, ongeacht of ze zijn ingeschreven in België of in het buitenland. Vanaf 2025 is de LEZ ook van toepassing op vrachtwagens, brommers en moto's.
LEZ in Antwerpen, Gent en Brussel
Antwerpen, Gent en Brussel zijn momenteel de enige Belgische steden met een lage-emissiezone.
Voertuigen op diesel zonder Euronorm of met Euro 1, 2 en 3 en voertuigen op benzine, lpg en cng zonder Euronorm of met Euro 1 worden niet meer toegelaten in de Brusselse LEZ. Let op: Sinds 1 januari 2022 worden ook voertuigen op diesel met Euro 4 niet meer toegelaten.
In België geldt geen vignetplicht. Wel komt het voor dat op speciale wegentol (tunnel, bruggen, city-wegentol) tol geheven wordt. Daarnaast werkt België tegenwoordig ook met milieuzones, ook wel lage-emissiezones (LEZ).
Andere veelvoorkomende auto's met Euro 4-motoren zijn onder meer de oudere dieselversies van de Volvo S40, V40/V50 (1.6 D en 2.0 D), de Opel Astra's van de G-generatie met 1.7 CDTi-diesel, de tweede generatie Ford Focus (2004-2010), de Mercedes-Benz C-Klasse (W204) met 200 CDI- en 220 CDI-diesel (die tot de facelift in ...
Duitse tankstations mogen namelijk milieustickers verkopen, maar alleen als ze een garage of een werkplaats hebben waar ze je kentekenbewijs kunnen checken. Als je zeker wil weten dat een tankstation aan deze voorwaarde voldoet, kun je het beste langsgaan bij een station van de Tüv.
Over het algemeen ontvangen voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van na 31 december 2000 en vóór 1 januari 2006 een gele milieusticker. Leverde de fabrikant echter al in deze periode het voertuig af met een motor in emissieklasse Euro-4, dan ontvangt het voertuig een groene milieusticker.
Verkrijgbaarheid milieusticker
De milieusticker is te bestellen in alle ANWB-winkels en via anwb.nl/webwinkel/milieusticker-duitsland. De sticker wordt dan binnen circa 5 werkdagen door TÜV Nederland thuisgestuurd. De kosten zijn € 13,95 inclusief verzendkosten.