Voor het ontruimen van een gemiddelde eengezinswoning liggen de kosten rond de €800,- tot €2.000,-. Voor een grote woning met meer dan 3 slaapkamers moet je rekening houden met prijzen tussen de €1.000,- tot €2.500,-. Hoe meer kamers en hoe meer spullen, des te hoger de kosten.
Als een dierbare is overleden en er is geen testament waarin de spullen zijn verdeeld, dan moeten de erfgenamen de inboedel verdelen of verkopen.
De debiteur (de huurder van het pand dat wordt ontruimd) moet de kosten van de ontruiming betalen. Als hij of zij dit niet kan betalen, zal de deurwaarder de kosten doorrekenen aan de verhuurder.
Met onze lift kunnen wij snel en vakkundig uw huis leeghalen. Bel voor meer informatie of een vrijblijvende prijsindicatie: 085 - 401 97 62.
Als het gaat om de spullen in de categorie 'weggeven of verkopen' is er een aantal opties waar je uit kunt kiezen: geef het aan familie of vrienden, doneer het of verkoop het aan bijvoorbeeld een kringloopwinkel. De spullen die je niet meer wilt behouden kan iemand anders misschien wel goed gebruiken.
De uiteindelijke rekening voor het afwikkelen van de erfenis kan een paar honderd euro zijn als er een duidelijk testament is of wanneer alle erfgenamen het snel eens worden. Maar het kan ook duizenden euro's of zelfs nog meer kosten. Doorgaans worden de notariskosten betaald uit de erfenis.
Beleggen geld uit de erfenis
Je kunt zelf gaan beleggen, maar je kunt ook samen met de beleggingsexperts van je bank gaan beleggen. Of je kunt je beleggingen laten beheren door je bank. Beleggen is niet zonder risico's. De waarde van het vermogen dat je inlegt kan dalen.
Met Ontruiming de Zwart heeft u een betrouwbare en professionele partij in huis voor de overname van uw inboedel, die graag met u meedenkt en oplossingsgericht te werk gaat om met zorgvuldigheid uw inboedel in te kopen. Ook voor een kleine verhuizing kunt u bij ons terecht.
Wat kost een boedelruiming? Een boedelruiming van een gemiddeld huis met 1 tot 2 kamers kost ongeveer €150,- tot €600,-. De kosten zijn heel erg afhankelijk van de omvang van de inboedel en de inhoud van het huis. Wilt u een eengezinswoning leeg laten ruimen, houd dan rekening met kosten rond de €550,- tot €2.000,-.
Het gaat om een uitzetting van de woning. Een deurwaarder gaat samen met de politie, een slotenmaker en eventueel een verhuisbedrijf naar de woning waar het om gaat. De huurder wordt uitgezet, om de woning te kunnen ontruimen. Als er inboedel aanwezig is wordt dit naar een opslag gebracht.
Voor particulieren geldt geen wettelijke bewaarplicht. Maar voor naheffingen door de Belastingdienst is het slim om uw administratie 5 jaar te bewaren.
Het huis is gezamenlijk eigendom na overlijden
Als de langstlevende ouder overlijdt, erven de gezamenlijke kinderen de woning en hypotheeklening. Zolang de nalatenschap onverdeeld blijft, zijn de kinderen samen eigenaar van het voormalig ouderlijk huis. En zij zijn gezamenlijk aansprakelijk voor de hypotheeklening.
Dus meubels bij meubels, linnengoed bij linnengoed, servies bij servies enzovoort. Zo behoud je structuur en kun je het makkelijker wegbrengen naar bijvoorbeeld de kringloop. Ga daarna met de nabestaanden door alle spullen en bedenk of je die (1) zelf wilt houden; (2) wilt weggeven of verkopen; en (3) weg wilt doen.
Het is slim iemand een volmacht te geven om de lopende zaken te regelen. Dat kan een erfgenaam zijn, maar ook iemand die onafhankelijk is, bijvoorbeeld de notaris. De notaris legt in een verklaring van erfrecht vast wie de gevol machtigde is. Meld zo snel mogelijk het overlijden bij de bank van de overledene.
Hoeveel tijd dat is, verschilt sterk per nalatenschap. In een vrij overzichtelijke situatie duurt de afwikkeling al snel ruim een jaar. In ingewikkelde omstandigheden kan dit ook oplopen tot meerdere jaren. Pas na afwikkeling van de nalatenschap kan de erfenis verdeeld worden onder de erfgenamen.
Zoals gesteld kan geld opnemen na overlijden strafbaar zijn. Dit gaat dan over geld opnemen van rekening overledene. De stelregel is dat na het overlijden van de partner of andere dierbare het niet is toegestaan om geld van de rekening af te halen, zonder iets te regelen.
In het jaar van overlijden moet dit vermogen worden ingevuld in de belastingaangifte van de overledene en/of de partner. In het jaar daarna zijn er 2 opties: De erfgenamen geven het op. Elk voor hun eigen aandeel.
In principe geen notaris nodig
In beginsel zijn het de erfgenamen zelf die gezamenlijk verdelen, tenzij er een executeur-afwikkelingsbewindvoerder (ook wel drie sterren executeur genoemd) is die op grond van het testament bevoegd is om zelfstandig te verdelen.
Als iemand overlijdt, moet je dit melden aan de bank. Je kunt als nabestaande niet altijd zomaar de bankzaken regelen. Je moet eerst verschillende documenten opsturen om toegang te krijgen tot de rekening. Dit is vaak ook nodig als je de rekening bijvoorbeeld op 1 naam wilt zetten of wilt beëindigen.
Als overgeblevene van de En/of Betaalrekening blijft u, na overlijden van de mederekeninghouder, toegang houden tot de rekening. Bij hoge uitzondering kan een En/of Betaalrekening bij het overlijden van een van de rekeninghouders worden geblokkeerd.
Zeker is het mogelijk dat u gecremeerd kunt worden zonder afscheid. Maar u bent er nog niet als u een testament laat opstellen of een codicil schrijft, waarin u deze wens neerlegt. U moet zorgen dat uw uitvaart wordt geregeld door iemand waarvan u er van op aan kunt dat die deze wens zal volgen.