Je oldtimer wordt standaard verzekerd voor WA dekking vanaf € 38,- per jaar. Dit is inclusief Pechhulp Nederland. WA dekking is verplicht als je een voertuig op naam krijgt. De premie voor WA dekking is een vast bedrag.
Een oldtimerverzekering is goedkoper dan een gewone autoverzekering. Of een auto een oldtimer is, verschilt per verzekeraar. Leeftijd, merk en gebruik tellen allemaal mee. Een klein aantal verzekeraars biedt een youngtimerverzekering aan voor auto's van 15 tot 25 jaar.
Aangezien je geen wegenbelasting betaald voor een oldtimer heeft dit geen extra maandelijkse kosten tot gevolg. Dit in tegenstelling tot modernere auto's, daarbij betaal je extra wegenbelasting als je op LPG rijdt.
Bij de oldtimerverzekering van de ANWB heb je de keuze uit twee basisdekkingen. Met de dekking WA ben je verzekerd voor de schade die jij met je auto of motor veroorzaakt aan anderen. Met de dekking Volledig Casco ben je voor verschillende schades verzekerd inclusief schade aan jouw eigen voertuig.
Is uw motorrijtuig minimaal 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik genomen (de datum 1e toelating op uw kentekenbewijs is dan minimaal 40 jaar geleden)?
Eén van de eisen om gebruik te kunnen maken van de overgangsregeling is dat oldtimers in december, januari en februari op privéterrein staan. In deze periode is het niet toegestaan om de weg op te gaan met de oldtimer.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik.
De duurste oldtimerverzekering is die van Bovemij Verzekeringen, met een premie van €181,-. Kijken wij naar de premie voor een casco dekking dan is GIO adviesgroep de voordeligste met een percentage van 1,36%, Reaal Verzekeringen heeft daarentegen het hoogste percentage van 4% over de getaxeerde waarde.
De vrijstelling voor oldtimers geldt voor alle motorrijtuigen die minimaal 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen. Voor vrachtauto's en autobussen geldt deze vrijstelling alleen als u deze niet bedrijfsmatig gebruikt.
Een oldtimer koopt u niet voor het woon-werkverkeer. Daar zijn de kosten per kilometer vaak te hoog voor. Het is vooral een liefhebberij waar ook nog geld mee te verdienen is. Toch is het investeren in een oldtimer als een soort belegging vaak niet verstandig.
In de jaren zestig vebruikte een middenklassesedan uitgerust met een viercilindermotor gemiddeld zo'n 10 l/100 km. Zescilinderblokken waren toen populairder dan vandaag de dag en dronken gemakkelijk 2 tot 3 liter meer. Veel onredelijker waren de V8- en V12-motoren; daarmee joeg je er snel 17 of 18 l/100 km door.
Heb je een oldtimerverzekering? Dan wordt schade aan je oldtimer vergoed op basis van de taxatiewaarde van de auto. De taxatiewaarde moet iedere drie jaar door een taxateur worden ingeschat. Je bouwt met deze verzekering geen schadevrije jaren, en dus geen no-claimkorting, op.
Een youngtimer is tussen de 15 en 40 jaar oud en een semi oldtimer heeft een leeftijd van tussen de 10 en 25 jaar oud.
De youngtimer-regeling bestaat in haar huidige vorm sinds 2016 en blijft ook in 2022 van kracht. De regeling is ongewijzigd ten opzichte van 2021; het enige verschil is dat de belastingschijven licht zijn aangepast, zoals te zien in het rekenvoorbeeld.
Deze code bestaat uit de laatste vier cijfers van het chassisnummer. De meldcode staat op het tenaamstellingsverslag dat u heeft gekregen toen u het voertuig heeft gekocht. De meldcode staat ook op de kentekencard.
Verzekeraars stellen namelijk vaak een maximum aan hoeveel kilometers je per jaar mag rijden met de oldtimer. Het maximum verschilt per verzekeraar. Er kan een maximum gelden van 5.000 kilometers per jaar, maar 7.500 kilometers kan ook.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.
In de afgelopen jaren is de populariteit van oldtimers fors gegroeid. Zo is het aantal oldtimers in Nederland ten opzichte van 2017 in 2021 met meer dan 2% gestegen. Of het nu vooral gaat om een hobby of een belegging is, oldtimers blijven in de smaak vallen.
De reden hiervoor is dat oldtimerbezitters vaak niet heel veel rijden met de oldtimer. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de oldtimer in gebruik is genomen. Omdat oldtimers van deze leeftijd niet vaak de weg op gaan, is besloten om de wegenbelasting voor deze auto's af te schaffen.
Het nultarief (volledige vrijstelling) geldt voor de oldtimers van voor 1 januari 1980 (regeling 2020). Voor 2021 geldt het nultarief voor auto's vanaf 1 januari 1980. Het kwarttarief kost € 129 en is van toepassing als uw oldtimer voor het eerst in gebruik is genomen vóór 1 januari 1988.
Sinds 1 juli 2013 mag je altijd en overal met je oldtimer rijden, zolang het maar voor recreatief gebruik is. Dus niet voor: Woon-werkverkeer.
Vanaf dan betaal je ook jaarlijks een vaste forfaitaire belasting en dus niet op basis van je vermogen of uitstoot. Deze bedraagt €37,90 en wordt evenals elk jaar geïndexeerd op 1 juli. Uiteraard heb je ook nog de vaste kost van €30 voor het aanvragen van je kentekenplaat.