Kan je na 2 jaar nog een factuur sturen?

Op grond van de wet verjaart een vordering 5 jaar (artikel 3:307 BW) nadat deze opeisbaar is geworden. Verstuurt u alsnog een factuur binnen deze periode van 5 jaar nadat u uw prestatie / of goederen heeft geleverd, dan is er niets aan de hand en kan nakoming in en buiten rechte worden gevorderd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tanger.nl

Hoeveel later mag je factuur sturen?

5 jaar nadat de voorgeschreven betalingstermijn voorbij is. 2 jaar nadat de betalingstermijn voorbij is als u producten aan particulieren verkoopt. 5 jaar nadat de betalingstermijn voorbij is als u diensten aan particulieren verkoopt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Hoe lang mag je een factuur sturen?

De factuur moet worden uitgereikt uiterlijk de vijftiende dag van de maand na die waarin de btw opeisbaar wordt over het geheel of een deel van de prijs. De vijftiende dag is een uiterste termijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wolterskluwer.com

Hoe lang blijft een factuur opeisbaar?

Een factuur of vordering verjaart en is dus niet eeuwig incasseerbaar. De verjaringstermijn van een factuur voor zakelijke klanten is in principe vijf jaar, net als bij facturen aan consumenten als het om diensten gaat. Verkoop je een product aan een consument, dan is de verjaring van een factuur al na twee jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zelfstandigenbouw.nl

Hoe lang na datum factuur sturen?

Het is om deze reden ten zeerste aanbevolen om uw facturen kort na de datum van de levering of dienstverlening te verzenden. De wet schrijft voor dat de factuur ten laatste op de 15e dag van de maand volgend op de dienstverlening en/of levering verzonden moet worden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tcm.be

Facturen sturen was nog nooit zo makkelijk!

18 gerelateerde vragen gevonden

Wat als je te laat factureert?

Betaalt uw klant uw factuur niet of te laat? Dan mag u incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Incassokosten zijn de kosten die u als schuldeiser maakt om uw geld te krijgen als uw klant de factuur niet uit zichzelf betaalt. Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Hoe snel moet je factureren?

In principe moet een factuur uiterlijk de 15e dag -van de maand die volgt op de maand waarin uw product of dienst is geleverd- worden uitgegeven. Achteraf betalen heeft meestal de voorkeur bij klanten en is het meest gebruikelijk bij B2B. Het nadeel voor u is het risico op late betalingen en wanbetaling.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op credit-care.com

Wat als een bedrijf geen factuur stuurt?

Werken "niet op factuur" laten uitvoeren, dus in het zwart laten uitvoeren, is in principe fraude en daarom zelfs strafbaar. Ook burgerrechtelijk heeft het niet uitreiken van facturen tot gevolg dat de onderliggende overeenkomst nietig is wanneer deze overeenkomst tot doel heeft de fiscale wetgeving te ontduiken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wanted.law

Wat moet je doen als je geen factuur krijgt?

Op grond van de wet verjaart een vordering 5 jaar (artikel 3:307 BW) nadat deze opeisbaar is geworden. Verstuurt u alsnog een factuur binnen deze periode van 5 jaar nadat u uw prestatie / of goederen heeft geleverd, dan is er niets aan de hand en kan nakoming in en buiten rechte worden gevorderd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tanger.nl

Kan ik een factuur weigeren te betalen?

De betwisting dient te gebeuren binnen een redelijke termijn. U doet dit dus best zo snel mogelijk. Voor ondernemingen geldt dat men dient te protesteren binnen de termijn die redelijkerwijze nodig is in functie van de aard van de overeenkomst en de complexiteit van de gegevens vermeld op de factuur.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wanted.law

Kan een factuurdatum in de toekomst liggen?

De factuurdatum van je factuur verder uitstellen is niet mogelijk. Je bent bij wet verplicht de factuur uiterlijk te versturen op de 15e van de maand na het verlenen van de dienst of verzorgen van een product.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op 1zzp.nl

Is het verplicht om een factuur te sturen?

Bij zakelijke klanten moet u in principe steeds een factuur uitreiken. Bij particulieren bestaat er geen algemene verplichting: hier moet u in principe geen factuur uitreiken als de klant de goederen en diensten enkel voor privédoeleinden zal gebruiken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op cloudhints.be

Is een bedrijf verplicht een herinnering te sturen?

Schuldeiser schakelt incassobureau in

De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen. U krijgt 14 dagen de tijd om de rekening alsnog te betalen. Doet u dat niet, dan moet u naast de rekening ook incassokosten betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Hoe werkt een verjaringstermijn?

Wat is verjaring? Verjaring is een rechtsfeit dat intreed indien een bepaalde tijd is verstreken na dat een vordering opeisbaar is geworden. Na het verstrijken van de termijn kan de schuldeiser de vordering niet meer invorderen via gerechtelijke weg van executie. Dat betekent niet dat de vordering niet meer bestaat.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op advocaten.nl

Kun je als particulier een factuur sturen?

Als privépersoon of particulier een factuur sturen zonder KVK-nummer heeft dus weinig nut. Je kunt wél een kwitantie sturen. Ook als je een bedrijf wilt beginnen en nog geen KVK-nummer hebt, mag je geen facturen sturen zonder KVK-nummer.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op moneybird.nl

Hoe maak je een herinnering factuur?

Zorg ervoor dat je op een betalingsherinnering altijd de volgende gegevens vermeldt:
  1. Het factuurnummer van de openstaande factuur.
  2. De vervaldatum van de fatuur.
  3. Het openstaande factuurbedrag.
  4. De nieuwe betaaltermijn.
  5. Het IBAN-nummer waarnaar je klant het bedrag kan overmaken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op exact.com

Wat te doen als iemand niet wil betalen?

Wat kun je doen bij een niet-betalende klant?
  1. Bellen. Soms is het slim om de klant gewoon te bellen en te vragen waarom er nog niet betaald is. ...
  2. Betalingsherinnering. ...
  3. Check je algemene voorwaarden. ...
  4. Incassokosten en wettelijke rente in rekening. ...
  5. Betalingsregeling. ...
  6. Schakel hulp in. ...
  7. Andere juridische hulp. ...
  8. Oninbare BTW.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op groenehartjuristen.nl

Hoe vraag je netjes om een factuur te betalen?

8 september 2022
  • Stuur de factuur opnieuw, dit keer mét begeleidend schrijven.
  • Maak op vriendelijke toon duidelijk dat er nog een factuur openstaat. ...
  • Geef redenen aan waarom de openstaande factuur nog niet betaald kan zijn. ...
  • Bel na het versturen van de betalingsherinnering de klant.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op breyta.nl

Welke eisen stelt de Belastingdienst aan je factuur?

Aan welke eisen moeten facturen voldoen voor uw btw-administratie...
  • uw volledige naam en die van uw afnemer. ...
  • uw volledige adres en dat van uw afnemer. ...
  • uw btw-identificatienummer. ...
  • als u bij de KVK bent ingeschreven: uw KVK-nummer.
  • de datum waarop de factuur is uitgereikt.
  • een factuurnummer.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Welke datum moet op factuur?

Een factuurdatum is de datum waarop de factuur verstuurd is aan de afnemer van jouw goederen of diensten. Deze datum mag nooit eerder zijn dan de daadwerkelijke datum dat je de factuur maakt maar ook niet later dan de vijftiende dag na de maand waarin je je dienst of goed hebt geleverd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ficsus.nl

Hoe vaak factureren ZZP?

Factureer regelmatig

In sommige gevallen kan dit al na een week zijn, maar vaak is 2-wekelijks tot 1 keer per maand factureren gebruikelijk. Regelmatig factureren is niet alleen goed voor een vlotte geldstroom, maar brengt ook eventuele discussies over je factuur en betalingsonmacht aan het licht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zzperworden.info

Is een factuurdatum verplicht?

De volgende vermeldingen moeten opgenomen worden op facturen:het woord 'factuur'factuurdatum, maar ook: leveringsdatum (voor goederen) of de datum van prestaties (bij diensten)

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wolterskluwer.com

Is de factuurdatum leidend?

Voor de aangifte omzetbelasting is voor de meeste ondernemers de datum van de factuur leidend en niet het moment waarop het geld op je rekening staat. Voor je aangifte over het vierde kwartaal of de maand december moet je dus alle facturen meenemen die in die periode hebt verstuurd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op intermedisaa.nl

Hoeveel herinneringen factuur?

De enige juiste: je dient een debiteur volgens de wet één keer schriftelijk aan te manen voordat je een incassobureau mag inschakelen. Je dient de debiteur volgens de wet ook een redelijke termijn te geven om de factuur alsnog te voldoen. Sinds 1 juli 2012 is deze termijn minimaal 14 dagen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op luuc.eu

Hoe lang tussen herinnering en aanmaning?

Het is verstandig om uw debiteur te blijven herinneren aan uw vordering. Wacht daarom, als de termijn van uw betalingsherinnering is verstreken, niet langer dan drie dagen met het verzenden van een aanmaning.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bru-deurwaarders.nl

Populaire vragen