Hoeveel draaiuren gaat een dieselmotor mee? Een goed onderhouden dieselmotor, die veel draaiuren maakt en goed op temperatuur komt, gaat 10.000 tot 15.000 uur mee. Daarna is groter onderhoud nodig, bijvoorbeeld aan de eventuele turbo en verstuivers.
Een scheepsdiesel vindt het wel lekker om 24 uur achtereen te draaien.
Draaiuren in een boot belasten een motor heel anders dan in een auto. 4000 uur met een gemiddelde van 80 km/u = 320000 km in een auto. Een matige scheepsmotor haalt 5-6000 uur en een goede en goed onderhouden Mitsubishi haalt 10- 15000 uur bij pleziervaart.
Omdat voor motoronderhoud aan boord nu eenmaal geen kilometerstanden voorhanden zijn wordt vaak gebruik gemaakt van een urenteller. Als vuistregel wordt wel gesteld dat 1 draaiuur gelijk staat aan 100 autokilometers.
Toch gaat een dieselmotor over het algemeen aanzienlijk langer mee dan een benzinemotor. Dit heeft te maken met een aantal factoren. Zo is een dieselmotor robuuster gebouwd, draait een diesel motor gemiddeld gezien minder toeren en veroorzaakt diesel minder slijtage dan benzine.
Gaat u er veel of weinig kilometers per jaar mee rijden. Een redelijke verwachting van een dieselmotor is 500.000 km. Wat een acceptabele kilometerstand is bij aankoop hangt dus af van het aantal kilometers per jaar dat u gaat rijden en hoeveel jaar u met de camper wilt rijden.
Door de toenemende, strengere maatregelen en de populariteit om elektrisch te rijden, is het minder interessant om te investeren in een dieselauto. Wil je toch een diesel rijden, controleer dan vóór de aankoop of er een roetfilter aanwezig is.
Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee.Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer. Diesels werken namelijk met een hogere druk dan benzinemotoren, ze zijn hierdoor zwaarder en ook van betere kwaliteit.
Gemiddeld gaat de benzinemotor van een auto uit het A-segment wel 150.000 tot 200.000km mee. Vaak is dit dan ook niet de reden dat een auto op is. Voordat een dergelijke kilometerstand is gehaald is een auto vaak al enorm op leeftijd waarbij ook andere zaken gaan spelen.
Vaak rijdt een motor gemiddeld net iets minder kilometers dan een auto, al zijn er natuurlijk uitzonderingen. Waar een auto al 70.000 tot 150.000 kilometer kan rijden, is dit voor een motor al aan de hoge kant.
Is stationair draaien slecht voor uw motor? Een voertuig stationair laten draaien beschadigt de motor meer dan starten en stoppen. Het stationair draaien van een motor veroorzaakt zelfs tweemaal zoveel slijtage aan interne onderdelen als rijden met normale snelheid.
Bovendien draait het bij een tractor vooral om het aantal draaiuren per jaar. Dat is een stuk belangrijker dan de leeftijd van zo'n vaak onverwoestbare trekker. Binnen een loonbedrijf wordt met gemak 1.250 uur draaiuren per jaar gehaald, terwijl een agrarisch bedrijf vaak niet boven de 600 per jaar uitkomt.
Gemiddeld ligt het verbruik tussen de 3 tot 5 liter per uur.
Schakelen in een personenauto kun je het beste doen tussen de 1500 en 2000 toeren bij een dieselmotor en bij benzinemotoren tussen de 2000 en 2500 toeren. Het schakelen bij de juiste toerental zorgt ervoor dat de auto efficiënt wordt gebruikt.
Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren. Op tijd schakelen is zo efficiënt en zuinig mogelijk rijden.
Een diesel heeft de meeste kracht bij lage toerentallen. De motor hoeft dus simpelweg minder hard te 'draaien' om de auto in beweging te brengen. Lage toeren betekent minder bewegingen, en dat zorgt voor minder slijtage. Daarnaast zorgt de verbranding van diesel voor lagere temperaturen dan bij benzine.
Vaak wordt wegens mankementen en reparatiekosten de auto voor die tijd al ingeruild. Uit onderzoek van ACEA blijkt dat een auto in Nederland gemiddeld 10,6 jaar oud is. Ter vergelijking: in Luxemburg is de gemiddelde autoleeftijd slechts 6,4 jaar. Kortom, de meeste van ons rijden in oude knarren rond.
U mag vanaf 17 jaar rijles nemen op een lichte motor en het theorie-examen motor doen.Voor het praktijkexamen moet u minimaal 18 jaar zijn.
Hoewel de adviesleeftijd voor een kind achter op de motor tussen 10 en 12 jaar ligt, kan een kind van 8 jaar en 1.40 lang ook gewoon achter op een motor zitten. Belangrijk is wel dat de nek van het kind voldoende is ontwikkeld en het kind begrijpt wat achterop zitten betekent. Zo: Mag er niet tegen worden geleund.
De grens van 200.000 km wordt soms ten onrechte beschouwd als het einde van de levensduur van het voertuig, vooral voor dieselmotoren. In werkelijkheid kan je een goede zaak doen met een tweedehandsauto met 200.000 km, als die goed werd onderhouden.
Meestal gaan auto's minstens 300.000 km mee als ze goed onderhouden zijn, maar wanneer ze deze limiet bereiken. Maar sommige auto's gaan veel langer mee als ze goed worden onderhouden. In dergelijke gevallen kunt u overwegen een gebruikte auto te kopen.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar. Dat is niet uitzonderlijk.
De dieselauto zal nog niet uit het straatbeeld verdwijnen. Merken als Mercedes en Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen.
Voordelen rijden op diesel
De auto's hebben een langere levensduur. De prijs van diesel is een stuk lager dan die van benzine. Minder onderhoudsgevoelig, lagere onderhoudskosten. Aanschafprijs tweedehands diesel is (nu) lager, waardoor je vaak een luxere uitvoering kunt aanschaffen.
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.