Na acht jaar krijgt de Peugeot 107 een opvolger: de Peugeot 108. En ook deze is uitgerust met een driecilinder benzinemotor. Met een CO2-uitstoot van 88 g/km komt de compacte auto in aanmerking voor een reductie van de bijtelling tot 14 procent.
De Citroen C1, Peugeot 108 en Toyota Aygo zijn technisch volledig identiek, en komen uit de zelfde fabriek, er zit dus geen enkel verschil in kwaliteit en betrouwbaarheid. Kies dus gewoon de auto die het meeste waar voor het geld biedt of die je het leukste er uit ziet vinden.
De drie auto's die u noemt zijn vrijwel identiek. Ze zijn in dezelfde fabriek gebouwd en beschikken over exact dezelfde techniek. Er zijn slechts wat uiterlijke verschillen om beter te passen bij de merken Peugeot, Citroën of Toyota. Eigenlijk is dus vooral uw smaak die bepaalt wat de beste keuze is.
De 107 rijdt behoorlijk goed, met een adequate wegligging en een uitstekende kleine motor. Hij is een tikje stug geveerd en niet erg verfijnd, maar het doet geen afbreuk aan de plezierige rijbeleving. Achterin is de auto krap bemeten, en dat geldt ook voor de bagageruimte.
In navolging van de 107 is ook de 108 zeer betrouwbaar. Wat wel eens voorkomt, is dat de koppeling heel zwaar is om te bedienen. Dat komt, omdat de bediening van de koppelingshevel is los gekomen. De Wegenwacht kan daar ter plaatse wel wat aan doen, dat wil zeggen: de boel tijdelijk vastzetten.
De nieuwe Peugeot 108 is 3,47 meter lang en 1,62 meter breed en is daarmee nauwelijks groter dan de Peugeot 107 die hij vervangt. De bagageruimte van 196 liter inhoud is wel gegroeid.
De basisprijs is € 10.740 voor de 1.0 e-VTi. De vijfdeurs 1.0 VTi ETG kost € 12.490. De topversie is de Allure, die 15-inch lichtmetalen wielen, mistlampen vóór, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, airconditioning en een 7-inch kleuren touchscreen met MirrorScreen heeft.
Deze dient zo rond de 100.000 tot 150.000 km vervangen te worden, een beetje afhankelijk hoe de auto is gebruikt. Check dus goed hoe deze aanvoelt en of deze al eens is vervangen.
Prijs. De laatste nieuwprijzen van de Peugeot 107 lagen in Nederland tussen de €8.279 en € 12.640. Occasions zijn vandaag de dag al vanaf € 1.200 euro te vinden. De prijzen van goed onderhouden modellen met een gemiddelde kilometerstand liggen echter eerder tussen de € 4.000 en 8.000.
U vraagt naar de vervangingsinterval van de distributieketting van uw Citroën C1 uit 2009. Deze motor is voorzien van een distributieketting en kent geen vaste vervangingsinterval.
De driecilinder 1,0 liter benzinemotor met 50 kW/68 pk zit in vrijwel elke Aygo. In 2006 t/m 2008 is de Aygo ook aangeboden met de 1,4 liter dieselmotor (40 kW/54 pk) van PSA, maar die aantallen zijn heel minimaal geweest. Alle uitvoeringen van de Aygo zijn er met drie deuren of vijf deuren.
Het betrouwbaarheidsonderzoek is gebaseerd op ruim 3,7 miljoen hulpverleningen die in 2019 plaatsvonden. De ADAC keek hierbij naar auto's die geproduceerd zijn tussen 2010 en 2017. De Toyota AYGO scoort goed tot heel goed en is hiermee de betrouwbaarste auto in zijn klasse, de categorie 'Kleinstwagen', aldus de ADAC.
Hij verbruikt slechts 4,6 liter per 100 kilometer en is goedkoop in onderhoud. Hoeveel kilometer gaat een Citroën C1 mee? De Citroën C1 is zeer betrouwbaar en gaat met goed onderhoud zo'n 500.000 km mee.
Voor de Peugeot 108 bestaat een keuze uit twee driecilinder benzinemotoren als aandrijving; een 1.0 liter VTi met 68 pk en een grotere 1.2 liter VTi met 82 pk.
Volgens de fabriek verbruikt de Peugeot 107 gemiddeld 4,3 liter benzine per 100 kilometer. Dat is behoorlijk zuinig.
Het verbruik van deze personenauto is gemiddeld 4,10 liter per 100 km en hij weegt 860 kg. De APK is geldig tot 18-08-2023 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 236,92 per kwartaal.
Alle Peugeot modellen vanaf bouwjaar 1 januari 2000 zijn geschikt voor gebruik van E10.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Als je motorbladen leest is daar vaak een rubriek met een naam als Marathonmotor of Duurtest. Hier worden motoren met een hoge tellerstand gekeurd of zelfs helemaal uit elkaar vertrokken en nagemeten. De overgrote meerderheid zit na 50.000km, of zelfs na een paar ton, nog ruim binnen de slijtagenormen.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
De Peugeot 108 is een extra compacte stadsauto, van de categorie die ook wel wordt aangeduid als het A-segment. Dit model van Peugeot is erg geliefd in Nederland en technisch vrijwel gelijk aan de kleinste modellen van twee andere merken.
We hoeven voorlopig geen opvolger voor de Peugeot 108 te verwachten. Dat vertelde Peugeots CEO Jean-Philippe Imparato tijdens een gesprek met AutoWeek op de beursvloer in Genève. Volgens de Franse topman is er geen markt meer voor de A-segment stadsautootjes.
Een Peugeot rijden in Nederland kan vanaf 20.800 euro. Voor dat geld rijd je in de Peugeot 208 1.2 puretech like 55kW, de goedkoopste Peugeot van Nederland.