kosten inzet streckensicherung-auto: 45 Euro per uur. vangrail per strekkende meter (één-hoog): 60 Euro. vangrail-paaltje: 80 Euro. afsleepkosten: 250 Euro.
Een nieuwe vangrail kost 31 euro per meter en 39 euro per paal. Wanneer er een safetycar de baan op moet, kost dat ook nog eens 82 euro per half uur en het afslepen van je auto kost minimaal 500 euro.
Lengte: 550 x 550 mm. Hoogte: 300 mm. Breedte: 80 mm. Gewicht: 10.9 kg.
Vangrails zorgen ervoor dat voertuigen die van de weg raken worden opgevangen en voorkomen zo dat ze naast de weg belanden. Zonder vangrails is er gevaar voor aanrijding met objecten naast de weg, zoals bomen, gebouwen of personen. De vangrails vangen dus als het ware het voertuig op.
Geleiderails zijn meestal van thermisch verzinkt staal, maar er bestaan ook geleiderails die gebruik maken van andere materialen zoals hout en aluminium. Naast traditionele geleiderails worden regelmatig betonnen barriers toegepast.
Hoeveel dat is, hangt af van hoeveel je kapot maakt. Voor een crash als deze kan dat al snel oplopen tot 3.000 euro. Daarbij is er rekening mee gehouden dat de Ring maar een uur dicht hoeft. Per uur dat het circuit gesloten is, wordt je portemonnee een heel stuk slanker.
Verzekerd het circuit op
Het weerbeeld in de Eiffel kan bovendien erg veranderlijk zijn en ook andere bestuurders kunnen de nodige risico's onderweg bieden. Er zijn daarom (bijna) geen verzekeraars die het rijden op een circuit zullen dekken.
Nürburgring Nordschleife
De bijnaam “groene hel” dankt het circuit aan de positie in het midden van het zwarte bos én aan de gevaarlijke bochten. Goed voor 3 tot 12 doden per jaar!
De Nürburgring-Nordschleife is een openbare tolweg in Duitsland. Alle Duitse verkeersregels zijn dus geldig.
Het enorme circuit werd als werkverschaffingsproject gebouwd in de jaren twintig rond het dorp Nürburg in het Eifelgebergte ten zuidwesten van Bonn. Het bevatte officieel 73 bochten verdeeld over de 20,8 km van de Nordschleife en de 7,7 km van de aparte Südschleife. De bijnaam van het circuit is 'de groene hel'.
Een rondje over de befaamde Nürburgring Nordschleife zet 22,8 kilometer op je teller. Daarmee zou Spring Mountain het langste circuit ter wereld worden.
Het rondje waar de Formule 1-circuits tegenwoordig over rijden is leuk en aardig, maar kan niet tippen aan wat ooit de 'Groene Hel' was: een barbaarse slingerweg van 28 kilometer, met in totaal 173 bochten. Over een groot deel daarvan, de 'Nordschleife', werden in de de jaren '50, '60 en '70 Formule 1-races verreden.
Je kunt je auto op de zandvlakte parkeren of bij grote drukte op het grasveld aan de overzijde van de weg. Pflanzgarten 1: Op de rotonde bij de parkeerplaats ga je rechtsaf, einde weg rechts en vervolgens einde weg links. Eerste weg linksaf en na zo'n 1000 meter zie je aan de linkerzijde de Nordschleife vlakbij de weg.
Sinds 1907 vielen in totaal al 265 doden op het stratencircuit. De Tourist Trophy op het Isle of Man staat wereldwijd bekend als een van de gevaarlijkste motorraces ter wereld. Tijdens de wedstrijd nemen de deelnemers het niet op tegen elkaar, maar tegen de klok.
Sinds de opening van de beruchte Nordschleife houdt de Nürburgring de wereld in zijn greep. 20,832 kilometer aan asfalt, 73 nagenoeg blinde bochten en tot 300 meter aan hoogteverschil maakt de Nordschleife tot één van de gevaarlijkste en uitdagendste circuits ter wereld.
Het circuit van Spa-Francorchamps wordt door veel coureurs beschouwd als het mooiste circuit ter wereld. Het is een modern, maar tegelijkertijd authentiek racecircuit dat de natuurlijke glooiingen van het landschap van de Belgische Ardennen volgt.
Liefst vijf motorcoureurs lieten het leven tijdens het twee weken durende racefestijn. Nergens staan zo veel gedenktekens langs de wegen als in dit Britse kroondomein. De Noord-Ierse coureur Davy Morgan hoort tot de vijf dodelijke slachtoffers bij de TT van Man.
Met een totaal aantal van 23 bochten zal het circuit van Hanoi het Marina Bay Circuit in Singapore evenaren als circuit met de meeste bochten op de F1-kalender. Een aantal bochten van het circuit van Hanoi zijn voor een deel gebaseerd op secties van historische circuits als Monaco, Suzuka en de Nürburgring.