“Een autoband met onderdruk of met overdruk beïnvloedt de wegvastheid van het voertuig en verhoogt het risico op een platte band of een klapband.” In het geval van versleten autobanden, met onderdruk of met overdruk, volstaat het vaak om tegen een borduur te rijden om een klapband of een lekke band te veroorzaken!
Denk hierbij aan een stuk glas, een spijker of schroef, of een scherp steentje. Wanneer je met je auto op een hoge snelheid over zo'n scherp voorwerp heen rijdt kan je band lek raken, of zelfs klappen, we spreken dan van een klapband. Een andere oorzaak van een lekke band kan een te lage of te hoge bandenspanning zijn.
Meer belasting in de schouders leidt tot snellere bandenslijtage aan de buitenranden. Een band die niet hard genoeg is opgepompt, buigt te veel door en wordt warmer. Hierdoor slijt het rubber sneller en wordt de rolweerstand hoger, waardoor uw voertuig meer brandstof verbruikt.
Hoe ontstaan droogtescheuren in een caravanband? Droogtescheuren in banden zijn een gevolg van veroudering van het rubber. Veroudering van het rubber ontstaat door o.a. UV-licht, vocht, hoge temperaturen en zelfs langdurig stilstaan.
Dit mag naar de milieustraat óf naar een dealer bij aankoop van nieuwe banden.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Ja, het is vaak ideaal om vier nieuwe banden te monteren. Maar als u slechts twee banden krijgt, kan het monteren ervan op de achteras helpen om uw tractie en stabiliteit te maximaliseren, waardoor het risico op ongelukken wordt verminderd .
Droogrot en scheuren kunnen de integriteit van uw band aantasten en mogelijk leiden tot een klapband of andere gevaarlijke situaties op de weg .
Door de auto vaker te gebruiken en ervoor te zorgen dat de autobanden in beweging blijven, zullen ze minder snel uitdrogen. Wordt de auto toch minder vaak gebruik? Plaats deze dan in een garage i.p.v. buiten op de stoep. Veel zonlicht en droogte/warmte zorgen voor een snel uitdrogingsproces.
Omdat alle banden van rubber zijn gemaakt, zullen alle banden uiteindelijk een vorm van scheurvorming vertonen, meestal laat in hun levensduur. Deze scheurvorming kan echter worden versneld door te veel blootstelling aan hitte, uitlaatgassen van voertuigen, ozon en zonlicht, evenals elektrische generatoren en motoren (die ankerborstels hebben).
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden.Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller.
Temperatuurveranderingen, blootstelling aan de zon, opslagomstandigheden, gebruiks- en onderhoudsschema's dragen allemaal bij aan de veroudering van een band. Het is onmogelijk om de exacte levensverwachting van een band te bepalen, omdat er geen manier is om rekening te houden met de mate van invloed die een van deze factoren op een band kan hebben .
Zo is het aantal gereden kilometers van belang, de rijstijl, de juiste bandenspanning en de weersomstandigheden. De gemiddelde levensduur van autobanden ligt tussen de vijf en tien jaar.
Problemen met de uitlijning van wielen zijn een van de belangrijkste redenen voor lekke banden. Wanneer de wielen van een auto niet goed uitgelijnd zijn, kan dit extra ruimte tussen de band en de velg veroorzaken, wat leidt tot luchtlekkage en uiteindelijk tot lekke banden.
Bij inspectie ontdek je dat de band langzaam leegloopt. Dit probleem kan geleidelijk ontstaan en zorgt er vaak voor dat je het niet meteen opmerkt. Een langzaam leeglopende autoband kan echter gevaarlijke situaties opleveren. Daarom is het belangrijk om snel te handelen.
Om te bepalen of uw bandhiel lucht verliest, spuit u uw wielen en ventielsysteem in met zeepsop.Als u bubbels ziet ontstaan, heeft u een lekke bandhiel . Gevaren op de weg en puin: De meest verergerende oorzaak van een lekke band zijn misschien wel gevaarlijke wegomstandigheden of puin.
Onder scheuren worden barsten, kloven en spleten in of langs de dijk verstaan. Door droogte kan scheurvorming optreden in de toplaag van het talud - zogenaamde krimpscheuren. Deze droogtescheuren zijn meestal op meerdere plekken zichtbaar. Veenkades in een droge zomer zijn gevoelig voor afschuiven.
Alle banden die 5-6+ jaar oud zijn, lopen risico op droogrot, maar het kan eerder of iets later gebeuren. Klik hier voor meer informatie over droogrot. 5. Leeftijd – Vervang banden altijd als ze 10 jaar oud zijn, ongeacht hoe ze eruit zien of hoe vaak ze zijn gebruikt.
Dan moet je ze na het schoonmaken inspuiten met bandenzwart (ook wel bekend als bandenglans). Dit product maakt je autobanden niet alleen mooi zwart, maar zorgt er ook voor dat het rubber minder snel uitdroogt en brengt een beschermende laag aan tegen UV-straling.
Kun je iets aan uitgedroogde banden doen? Wanneer een autoband eenmaal te droog is, kun je er niets meer aan doen. Het enige wat je kunt doen is de banden vervangen door nieuwe. Weet je niet zeker of je nog kunt of mag rijden met de banden, vraag ons of we ernaar willen kijken.
Bedek het voertuig en de banden om ze te beschermen tegen onnodige UV-stralen . Als het gewicht niet van de banden kan worden verwijderd, verplaats het voertuig dan ten minste elke drie maanden om het gewicht op de banden te verplaatsen. Bewaar het voertuig en de banden op een schone en droge plaats, uit de buurt van chemicaliën of grote temperatuurschommelingen.
Band oppompen
Dat verschilt per auto. Je kunt de bandenspanning vinden in het instructieboekje en vaak ook achter het tankklepje of aan de binnenzijde van het portier van je auto. Over het algemeen ligt de bandenspanning tussen de 2.0 en 3.0 bar.
De betere en nieuwe banden gaan naar achteren, niet naar voren . Let op de richting van de banden.
Vervanging na 6 jaar: hoewel er wettelijk gezien geen regels zijn voor de maximale leeftijd van autobanden, wordt geadviseerd om autobanden die 6 jaar of ouder zijn te vervangen. Dit geldt ook als er niet veel wordt gereden, omdat banden ook door stilstaan kunnen verouderen.
Voor optimale veiligheid en prestaties adviseren wij om op alle wielposities van uw auto dezelfde banden te monteren . Dat wil zeggen dat de voor- en achterbanden hetzelfde merk, dezelfde maat, hetzelfde profiel, dezelfde belastingsindex en dezelfde snelheidsclassificatie hebben.