Met load balancing in deze categorie bedoelen we dat de laadpaal het totale verbruik aan energie meet dat in de woning of het net gebruikt wordt tijdens het laden van de auto. De restcapaciteit aan stroom (de resthoeveelheid stroom binnen de netaansluiting) zal de slimme laadpaal gebruiken voor het laden van de auto.
Eigenlijk is load balancing niets anders dan de techniek om stroom te verdelen over het netwerk om overbelasting te voorkomen. Bij Statisch Load Balancing stelt de installateur het maximaal vermogen in voor de beschikbare laadpunten.
Heb ik load balancing nodig? Load balancing is geen vereiste voor het gebruik van een laadstation voor uw elektrische auto, het is een dienst om uw veiligheid te vergroten. Om te bepalen of u load balancing heeft, is het dus belangrijk om een inschatting te maken van de risico's.
De meeste fabrikanten kunnen tegenwoordig zelf een load balancingmodule meeleveren. Zo levert NewMotion bijvoorbeeld een Dynamic Power Management module als extra optie bij de laadstations. De eenmalige kosten bedragen hiervoor ca. €100,- met een maandelijks service-abonnement á €5,-.
Om stroomuitval te voorkomen is Dynamic Load Balancing (DLB) uitgevonden. Beschikt je (slimme) laadpaal over deze functie, dan ben je verzekerd tegen overbelasting van je energienetwerk. Het systeem meet elke seconde hoeveel stroom er wordt afgenomen en grijpt in wanneer een kritische grens nadert.
Waar je bij laden met zonnepanelen op moet letten, is of je laadpaal kan kiezen tussen netstroom en zonnepanelenstroom. Een slimme laadpaal checkt of er zonnestroom aanwezig is en gebruikt die om te laden. Heb je meer nodig en is de zon onder, dan kan netstroom worden toegevoegd, tegen nachttarief bijvoorbeeld.
Voor de 3,7 kW laadpalen heeft u een aardlekautomaat 16A B-karakteristiek nodig en voor de 7,4 kW laadpalen heeft u een aardlekautomaat 32A B-karakteristiek nodig. Deze automaat dient in de groepenkast geplaatst te worden en vervolgens aangesloten te worden door middel van de benodigde voedingskabel.
Kan iedereen een laadpaal thuis laten installeren? In feite is elk huis geschikt voor een laadpaal en kan iedereen die dat wil, er een laten installeren. Is het een laadpaal voor particulier gebruik, dan heb je geen vergunning nodig. Pas als je een openbare laadpaal wilt hebben, komt er papierwerk bij kijken.
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
Heb ik een 1 fase of 3 fase aansluiting nodig voor mijn laadpaal? U heeft de mogelijkheid om een 1 fase of 3 faseaansluiting laadstation te kiezen wanneer u een laadstation voor uw elektrische auto kiest. Er zit uiteraard een verschil in de keuze tussen de 1 fase of 3 fase aansluiting.
Past mijn meterkast bij de laadpaal? Om uw laadpaal aan te sluiten in de meterkast heeft u extra aansluitingen nodig in de meterkast. De laadpaal werkt namelijk op een aparte stroomgroep in de meterkast. Zo voorkomt u dat u uw auto bij stroomstoring niet kunt opladen of dat de meterkast overbelast raakt.
Als je een 1-fase aansluiting in je meterkast hebt, maar je elektrische auto een 3-fase aansluiting heeft, kan het handig zijn je meterkast te verzwaren van 1-fase naar 3-fase. Zo laadt je auto sneller op. Om die netverzwaring mogelijk te maken, bereiden wij je meterkast voor en stellen je laadpunt in op 1-fase.
In een laadpas zit een RFID-chip. Op elk openbaar laadstation zit een RFID-lezer en hier houd je je laadpas voor. Zodra je laadpas herkend is, kun je de stekker in de auto steken en beginnen met laden. De pas houdt dan automatisch bij hoeveel kW je verbruikt en schrijft het bijbehorende bedrag af van jouw bankrekening.
Je laadpaal laten installeren door een professional
Het laadpunt wordt direct aangesloten op de meterkast van jouw woning of bedrijfspand. In de meterkast plaatst de installateur een aardlekautomaat en legt hij een nieuwe groep aan. Dit is om het stroomnet in jouw huis te beschermen tegen overbelasting.
Opel zet in op elektrisch rijden en plaatst 300 Alfen-laadpunten op hoofdkantoor. Autofabrikant Opel heeft Alfen gekozen voor de levering van ruim 300 slimme oplaadpunten voor parkeervoorzieningen bij hun HQ.
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW
In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW). Wel staan er in de publieke ruimte ook laadpalen die maximaal tot wel 17,2 kW of zelfs 22 kW kunnen leveren.
Vergoeden kosten thuisladen
Directe verrekening van de elektriciteitskosten via een slimme laadpaal: de kosten worden vanuit de elektriciteitsleverancier vergoed aan medewerker. Als werkgever word je via de brandstofkaart belast voor de stroomkosten van de laadpaal.
Als u bij u thuis een laadstation voor elektrische wagens installeert, kunt u een belastingvermindering genieten voor de uitgaven die u daarvoor betaalt van 1 september 2021 tot en met 31 augustus 2024.
Of u een 1-fase of 3-fase installatie nodig hebt is afhankelijk van welke en hoeveel elektrische apparaten u heeft. Hoe meer u er gebruikt, hoe eerder u een fase-3 groepenkast nodig heeft. Met niet al te veel stroom vragende apparaten voor in huis volstaat een fase-1 groepenkast.
Laadpaal installeren? Aardlek type B nodig! De NEN1010 zegt dat een laadpaal beveiligd moet zijn tegen DC lekstromen. Hiervoor kan je een aardlekschakelaar type A met “Direct Current Leakage Device” of een Aardlek type B gebruiken.
Om een auto met 3-faselader met een maximaal laadvermogen van 22 kW op maximale snelheid te kunnen laden is een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A nodig, in plaats van 3 x 25A. Dit is vrijwel nooit standaard aanwezig in je meterkast en moet dus aangelegd worden.
Je kunt zelf je auto opladen en als je partner ook een elektrische auto heeft, kan die ook zo gebruik maken van de laadpaal. In feite kan dan iedereen je laadpaal thuis gebruiken.
Snelladen
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
Type 2 is een krachtstroom stekker die kan laden tot 44kW (400V/64A). Overigens kunnen de laadkabels Type 2 die te vinden zijn op EVPartner.nl maximaal tot 32A laden: dit is méér dan voldoende aangezien de meeste laadpunten niet zwaarder kunnen leveren.