Onder verbaal-linguïstische intelligentie verstaan we het vermogen je moedertaal of een vreemde taal te gebruiken om tot uitdrukking te brengen welke gedachten er in je omgaan en om te begrijpen wat andere mensen met behulp van taal willen uitdrukken.
Gardner onderscheidt hierin op grond van een aantal criteria in ieder geval de volgende intelligenties: verbaal-linguïstisch, logisch-mathematisch, visueel-ruimtelijk, muzikaal-ritmisch, lichamelijk-kinesthetisch, naturalistisch, interpersoonlijk en intrapersoonlijk.
Interpersoonlijk; inzicht krijgen in en omgaan met andere mensen. Degenen met een sterke interpersoonlijke intelligentie zijn goed in het begrijpen van en omgaan met andere mensen.
Het vermogen om (delen van) het lichaam te gebruiken om een probleem op te lossen, iets uit te drukken of iets te maken. Mensen die dit gebied goed hebben ontwikkeld, begrijpen iets door het te doen. Sommigen gebruiken daarbij het liefste hun hele lichaam, anderen voornamelijk hun handen.
Natuurgerichte intelligentie is het vermogen om natuurlijke elementen te herkennen, te begrijpen en te gebruiken. Een persoon met een hoge natuurgerichte intelligentie is goed in het herkennen van dieren, planten kunnen die kennis goed toepassen in het dagelijks leven.
Iemand met een hoge sociale intelligentie heeft inzicht in de behoeften en interesses van anderen. Daarnaast richt sociale intelligentie zich ook op zelfinzicht en reflectie en de bewustwording van reactiepatronen. Sociale intelligentie biedt de mogelijkheid om effectief om te gaan met complexe sociale relaties.
Lichamelijk-kinesthetische intelligentie is het vermogen om (delen van) het lichaam te gebruiken om iets uit te drukken, iets te maken of een probleem op te lossen of een doel te bereiken. Mensen die deze intelligentie goed hebben ontwikkeld leren door te doen.
Visueel-ruimtelijke intelligentie verwijst naar het vermogen om van de wereld van de ruimte een innerlijke voorstelling te maken. In de praktijk gebeurt dit bijvoorbeeld door piloten die navigeren door de grote wereld van de ruimte.
Onder logisch-mathematische intelligentie verstaan we het vermogen om zowel inductief als deductief te denken; om getallen en symbolen mentaal te manipuleren en om abstracte begrippen te hanteren en te creëren.
Met meervoudige intelligenties kan de onderwijsleersituatie veelvormiger worden en daarmee aantrekkelijker, betekenisvoller en actiever. Voorbereiden op de toekomst De hersenen blijken een veel complexere leermachine dan lang gedacht is.
Je bent nieuwsgierig naar de wereld
Slim zijn gaat over nieuwsgierigheid naar van alles en nog wat. Volgens experts stellen intelligente mensen vaak vragen als wie, wat, wanneer, hoe, waarom en wat als. Ze vinden het leuk om te leren over andere mensen, culturen, dieren, geschiedenis en de wereld als geheel.
Genen die zowel de structuur als het functioneren van het brein beïnvloedden, vormen een verklaring voor de gemeten IQ-verschillen. Posthuma zegt in haar proefschrift dat verschillen in IQ voor wel tachtig tot negentig procent aan erfelijke factoren liggen.
Intelligentie is een mentale eigenschap met veel verschillende functies zoals de mogelijkheid overeenkomsten en verschillen op te merken in waarnemingen, zich in de ruimte te oriënteren, te redeneren, plannen te maken, problemen te doorgronden en op te lossen, in abstracties te denken, ideeën en taal te begrijpen en te ...
110-119 Boven gemiddeld. 90-109 Normaal. 80-89 Beneden gemiddeld.
Gekristalliseerde intelligentie is de intelligentie die te maken heeft met kennis door eerder opgedane ervaringen, terwijl bij vloeibare intelligentie het vooral gaat om abstract redeneren en het oplossen van nieuwe problemen, los van eerder geleerde kennis.
Ben je sociaal? Dan heb je oog voor jouw medemens, je bent begaan met de ander en medemenselijkheid is iets wat bij je past. Wie sociaal is begrijpt en voelt aan hoe mensen met elkaar zouden moeten omgaan. Een sociaal mens houdt rekening met anderen, heeft respect voor de medemens en kan zich inleven in anderen.
Ruimtelijke intelligentie. Mensen die denken in 3D. Ze kunnen goed visualiseren en hebben oog voor detail. Een grootse, beeldende fantasie, sterk ruimtelijk inzicht en een goed oog voor kunst en beeld.
interpersoonlijke intelligentie (samenslim) intrapersoonlijke intelligentie (zelfslim) natuurgerichte intelligentie (natuurslim)
Beeldslim: ik teken, ik puzzel, ik kijk foto's, ik kijk plaatjes, ik houd van nadoen, ik speel veel met lego en Knex bijvoorbeeld. Muziekslim: ik houd van zingen, luister naar muziek, maak zelf liedjes, ik speel op een muziekinstrument, ik neurie veel.
Researchers aan de University of Washington en in Glasgow zijn het er na uitgebreid onderzoek over eens: de intelligentie van een kind wordt bepaald door het genetisch materiaal langs moeders kant. Het genetisch materiaal van de vader heeft geen invloed.