Autonomie is een fundamenteel recht dat typerend is voor het liberalisme en democratische samenlevingen. In deze samenleving is de vrijheid van het individu gegarandeerd.
Zelfbeschikking is het recht op eigen keuzen en zelfstandigheid, zowel voor het individu als voor een collectief, bijvoorbeeld een volk. Het individuele recht op zelfbeschikking kan gezien worden als een element van de persoonlijke vrijheid, en daarmee als een grondslag van de mensenrechten.
Het kan leiden tot stress, overspannen worden of erger: een burn-out, bijvoorbeeld. In situaties waarin autonomie belangrijk wordt voor mensen zonder dat zij dit gewend zijn (of op een andere manier dan die zij gewend zijn), worden zij vaak hard geconfronteerd met hun onzekerheden, angsten of tekortkomingen.
Een gebrek aan autonomie is een vorm van chronische stress die schadelijk is voor onze lichamelijke en mentale gezondheid. Hoe minder autonomie we ervaren, hoe meer we hieronder lijden en in een 'overleefstand' terechtkomen, wat het tegenovergestelde is van vitaliteit.
alleenrecht, autonomie, onafhankelijkheid, ongebondenheid, soevereiniteit, speelruimte, vrijdom, zelfstandigheid.
Zelfstandig worden
Autonomie is het vermogen om zelf dingen te doen, om je in je eentje uit de slag te trekken. Dat autonomie een menselijke behoefte is, wordt al heel vroeg duidelijk: een baby grijpt naar zijn knuffel, kruipt rond, probeert iets te pakken, maakt zijn eerste stapjes.
Onafhankelijk in oorsprong en functie. Een goed Nederlands synoniem is zelfbestuur. Het tegenovergestelde van autonoom is heteronoom.
De kernwaarde autonomie is het verlangen om de regie te voeren over ons eigen leven. Voor een mens in een organisatie betekent dit dat er keuzevrijheid is in de taak (wat er gedaan moet worden), de tijd (wanneer), de techniek (hoe), het team (met wie) en de grenzen waarbinnen die taak moet worden verricht.
Autonomie vergroten
Dat begint ermee door de zelfsturing en het eigenaarschap van leerlingen te stimuleren. Eigenaarschap over de eigen ontwikkeling of over het geleverde werk is een belangrijk aspect van autonomie. Een ander aspect van autonomie is zelfsturing.
Juist daarom is het belangrijk dat je autonoom wordt. Jij bepaalt wat je belangrijk vindt, jij bepaalt in hoeverre je anderen wilt helpen, jij bepaalt wat je met je leven doet. En ander zal daar beslist zijn of haar mening over hebben, maar de kunst is om daar afstand van te nemen en autonoom te zijn.
Autonomie wordt gebruikt als synoniem voor zelfredzaamheid. Zelfredzaamheid is het vermogen om algemene dagelijkse levensverrichtingen zelfstandig uit te voeren zoals zichzelf verzorgen, eten, omgaan met geld … .
De behoefte aan autonomie is de behoefte om de perceptie te hebben dat je gedrag voortkomt vanuit jezelf. Dat je geen pion bent, niet gecontroleerd en beheerst wordt door anderen, maar dat je er achter staat wat je aan het doen bent en hoe je je gedraagt.
Autonome gedragingen vloeien voort uit de persoonlijke waarden, overtuigingen en beslissingen van mensen. Dus als iemand autonoom functioneert, vertoont hij bepaald gedrag vrijwillig en zonder ambivalente gevoelens of innerlijke conflicten.
Autonomie en autonomie-ondersteuning
Bij autonomie gaat het er om dat leerlingen zelf keuzes kunnen maken, bijvoorbeeld uit leeractiviteiten of materialen. Een leerling voelt dan dat hij zelf invloed kan uitoefenen op wat hij doet.
Een antoniem van zelfstandig is afhankelijk.
Een autonoom team investeert in de relaties met andere teams om de gezamenlijke doelstelling van de organisatie te realiseren. Deze relaties komen onder andere tot uitdrukking in een gemeenschappelijk kader en doel.
Het autonome kind
Kinderen zelf op ontdekking laten gaan maakt ze zelfstandig en zelfredzaam. Zo help je ze om uiteindelijk een krachtige volwassene te worden. Wist je bovendien al dat kinderen meer en betere hersenverbindingen maken als ze zelf op ontdekkingstocht uitgaan?
Wat is autonoom denken? Als je autonoom denkt betekent dit vaak dat je vertrouwt op je eigen inzichten en gedachten over zaken. De autonome denker zal niet snel de mening van iemand anders vragen over een onderwerp om vervolgens die mening over te nemen.
Relatie, autonomie en competentie als de drie psychologische basisbehoeften om ontwikkeling en motivatie te kunnen waarborgen.
Respect voor autonomie van kinderen houdt in: • dat je het kind baas laat zijn over het eigen lichaam; • dat je de ruimte zó inricht dat het kind zelfstandig activiteiten kan ondernemen; • dat je het kind zoveel mogelijk de ruimte geeft om dingen zelf te ontdekken; • dat je respect toont voor de (culturele) achtergrond ...