Wat is het verschil tussen de huidige diesel B7 en de nieuwe diesel B10? De nieuwe diesel B10 beantwoordt aan een andere norm dan de huidige diesel B7. Diesel B10 beantwoordt aan de norm NBN EN 16734. Het aandeel FAME bedraagt maximaal 10 % i.p.v. 7 % in de huidige diesel B7 (EN 590).
B10 voldoet niet aan de standaard dieselnorm EN590 en moet je dus niet tanken, tenzij jouw autofabrikant dat uitdrukkelijk heeft toegestaan. Dit geldt uiteraard ook voor B30 en B100, die overigens lang niet overal te verkrijgen zijn In Nederland.
Het cijfer 7 verwijst in dit geval naar het percentage bijgemengde hoeveelheid biobrandstof (7 procent dus). Elke dieselauto is door dit lage percentage biobijmenging geschikt voor B7. Daarnaast is er ook diesel B10 (10 procent bijmenging), B30 (30 procent bijmenging) of B100 (volledig biodiesel).
Het getal na de B geeft het maximum percentage FAME (Fatty-Acid-Methyl-Ester) aan dat in de dieselbrandstof verwerkt mag worden. B7 is dus geen nieuwe brandstof, maar een Europese aanduiding voor dieselbrandstof met maximaal 7% FAME. FAME wordt aan dieselbrandstof toegevoegd om de CO₂-uitstoot te verminderen.
De Blauwe Diesel EN590-brandstoffen bestaan uit de beste kwaliteit duurzame HVO-brandstof, samengesteld met de hoogwaardigste fossiele diesel. Blauwe Diesel EN590 is dus geen GTL en geen FAME (biodiesel) en bevat ook geen FAME.
Dan moet je denken aan o.a. de Shelll V-power, BP Ultimate en Total Excellium. Deze schonere dieselbrandstoffen hebben een meer reinigende en beschermende werking van het brandstofsysteem met een preventieve werking bij een wat minder intensief gebruikte diesel.
1. Peugeot 208 Active Pack 1.5 BlueHDi 100. We zetten de Peugeot 208 1.5 BlueHDi 100 op de eerste plek omdat de 208 in tegenstelling tot de Corsa meer een Franse identiteit heeft.
De nieuwe diesel: B7
Aan B7 is maximaal 7 procent biobrandstof toegevoegd. Geen bio-ethanol zoals in benzine, maar een bewerkte vorm van plantaardige oliën. Alle dieselauto's zijn geschikt om B7 te tanken.
Gelukkig kun je deze informatie online wel eenvoudig opvragen. Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook, al staat de informatie daar iets meer verstopt onder 'Motor & Milieu – Uitstoot'.
Schonere brandstof betekent minder uitstoot
Ultra Low Sulphur Diesel (ULSD) is sinds 2007 de norm. Sindsdien zijn er veel verbeteringen aangebracht. Het zwavelgehalte in deze brandstof is met 97% verminderd, waardoor de uitstoot met 10% afneemt.
Niet alleen auto's, maar een compleet wagenpark op biodiesel
Vrachtwagens met moderne motoren kunnen al op hogere mengsels biodiesel rijden. Deze hogere mengsels worden niet aan de pomp verkocht, maar meestal aan bedrijven die een eigen pomp hebben voor hun wagenpark van bijvoorbeeld vrachtwagens of bestelbussen.
Diesel B10 is een nieuwe dieselbrandstof die tot 10 % biocomponenten bevat (FAME).
Biodiesel is een schonere brandstof dan fossiele diesel, omdat het minder kooldioxide en andere schadelijke emissies produceert bij verbranding. HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil.
Als je motor niet geschikt is voor E10 moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken. Ben je zuinig op je motor en wil je alleen het beste, zonder risico's, tank altijd E5 (98). Je motor loopt er beter en zuiniger op.
Bio-ethanol zorgt voor vocht en corrosie
De smerende werking van reguliere benzine wordt minder door het toevoegen van alcohol en dat heeft gevolgen voor allerlei auto-onderdelen. Hierdoor kunnen motorstoringen en dure reparaties het gevolg zijn.
Biobrandstoffen zijn in Nederland over het algemeen iets duurder dan fossiele brandstoffen. De prijs is echter afhankelijk van de leverancier en de soort biobrandstof. HVO-biodiesel kost ongeveer € 0,20 tot € 0,25 per liter meer dan gewone diesel.De 20% variant is 4 tot 5% duurder per liter.
Nee.Elk merk gebruikt zijn eigen zogeheten toevoegingen.
Het hangt van de emissieklasse van uw dieselvoertuig af of u met uw voertuig de milieuzone in mag of niet. Wanneer u het cijfer 3 op het onderbord ziet staan, betekent dit dat alleen dieselvoertuigen met emissieklasse 3 en hoger toegang hebben tot de milieuzone. Deze auto's zijn in 2020 maximaal 20 jaar oud.
De reden van een mogelijke verschil tussen bijvoorbeeld diesel komt door de manier van distributie. Vanuit Nederland halen alle merken tankstations hun brandstof uit dezelfde regionale brandstof depots. Dus of het nu om Texaco, Q8, Esso, Sako, BP of Shell gaat, de brandstof komt allemaal vanuit een bepaalde regio.
Diesel. Diesel is in Frankrijk goed verkrijgbaar. Dit wordt ook wel Gazole of Gasoil genoemd.
'Groene diesel' bestaat in Nederland vaak uit frituurolie, die met behulp van waterstof geschikt wordt gemaakt voor dieselmotoren. Deze brandstof wordt vaak bijgemengd met echte diesel, en op een paar plekken in Nederland is ook 100 procent groene diesel te tanken.
Rode diesel werd in Nederland in 2013 afgeschaft voor toepassing door onder meer boeren, tuinders en loonwerkers.Alleen scheepvaartbedrijven mogen er nog gebruik van maken. Het verschil tussen gewone en rode diesel was destijds 15 cent per liter.
Door de toenemende, strengere maatregelen en de populariteit om elektrisch te rijden, is het minder interessant om te investeren in een dieselauto. Wil je toch een diesel rijden, controleer dan vóór de aankoop of er een roetfilter aanwezig is.
Meest betrouwbaar: Seat Leon diesel (2013-2020). Als je op zoek bent naar een gezinsauto met dieselmotor, is de Leon de meest betrouwbare optie.
Tegen 2035 mogen er in de Europese Unie geen nieuwe wagens verkocht worden die rijden op benzine of diesel. Het Europees Parlement heeft daarover een wetsvoorstel goedgekeurd van de Europese Commissie.