Wie, wat, waar, wanneer, waarom? Er zijn een aantal vragen die je kunnen helpen bij het maken van de probleemanalyse voor je scriptie, de zogenoemde 6W-vragen (Verhoeven, 2007). Deze vragen zijn een leidraad, niet alle vragen zijn even relevant voor jouw probleem.
Het 5w- of 6w-model van Ferrell is een methode om meer inzicht te krijgen in het gedrag en de wensen van klanten.
6W-methode van Nel Verhoeven
Wat is het probleem?Hoe is de te onderzoeken situatie omschreven?Is duidelijk wat er wordt bedoeld?Ontbreekt er iets, en zo ja, wat?
De term 5W's is een marketingterm die betrekking heeft op een probleemanalyse tool. De vijf letters W staan voor Wie, Wat, Wanneer, Waar en Waarom. In veel gevallen worden er twee H's aan deze methode toegevoegd. Deze twee letters H staan voor Hoe en Hoeveel.
Het 6W model is ideaal om de huidige en potentiële afnemers van een organisatie scherp te krijgen. Door goed door te vragen, krijg je inzicht in waarom het de organisatie niet lukt om een product of dienst te verkopen aan afnemers.
Die staan voor Wie, Wat, Wanneer, Waar, Waarom. Er wordt vaak nog Hoe aan toegevoegd. De 5 W's zijn niet alleen handig binnen de journalistiek en communicatie, pok voor contentmarketing kun je dit stappenplan effectief inzetten.
Onderzoeksmethoden zijn specifieke benaderingen om data te verzamelen en te analyseren (i.e., de dataverzamelingsmethoden en de data-analysemethoden), zodat je je onderzoeksvraag kunt beantwoorden.
In het theoretische kader presenteer je vervolgens relevante begrippen en de daar bijbehorende definities, modellen en theorieën ten aanzien van het onderwerp van je scriptie. Daarnaast heb je als het goed is inmiddels de probleemanalyse opgesteld met de hiervoor relevante probleemstelling en deelvragen.
Probleemidentificatie: waar zit het probleem precies? Diagnose: wat is het probleem en hoe komen we achter de oorzaak? Ontwerp: welke oplossing is het meest geschikt voor het probleem? Verandering: wat moet er in de organisatie veranderen om de gewenste situatie te bereiken?
Bij het schrijven van een probleemanalyse maak je twee dingen duidelijk: wat het probleem precies is en waarom het opgelost moet worden. Door hierover na te denken kom je tot een goede probleemstelling. Daarnaast kom je tot een doelstelling. Hierin beschrijf je wat je precies met je onderzoek wilt bereiken.
Dus, de probleemanalyse (situatieanalyse) beschrijft de aanleiding van het probleem, de context (in- en externe analyse), het communicatieperspectief (communicatietheorieën) en resulteert in een adviesvraag waar de communicatieprofessional een antwoord op gaat vinden, een oplossing voor gaat bedenken.
Het doel van een probleemanalyse is om je onderwerp te verkennen en af te bakenen, zodat je vervolgens een specifieke probleemstelling en doelstelling kunt formuleren. Ook helpt de probleemanalyse je op weg om de juiste hoofd- en deelvragen op te stellen.
Onderzoek kan worden onderverdeeld in drie verschillende categorieën: verkennend, beschrijvend en causaal. Elk type onderzoek heeft een ander doel en kan alleen op bepaalde manieren worden gebruikt.
Validiteit is de mate waarin je resultaten geldig zijn en overeenkomen met de werkelijkheid. De validiteit kan worden onderzocht door te bepalen of je daadwerkelijk hebt gemeten wat je wilde meten, bijvoorbeeld door kritisch te kijken naar je onderzoeksopzet en meetinstrumenten.
Bij kwalitatief onderzoek wordt na de dataverzameling alle gegevens geanalyseerd om te kijken of de probleemstelling voldoende kan worden beantwoord, als dit niet het geval is gaat hij door met gegevens verzamelen en analyseren tot alle vragen beantwoord kunnen worden.
In je onderzoeksopzet beschrijf je wat je wilt gaan onderzoeken, bij wie of wat je dit gaat onderzoeken, wat voor soort onderzoek je gaat doen, welke onderzoeksinstrumenten je hiervoor gaat inzetten en hoe je de data gaat verzamelen en analyseren.
Iedere tekst wordt 7 vragen gesteld, die de tekst handvatten geven en toepasbaar maken in het dagelijks leven. Wie, Wat, Waar, Waarom, Wanneer, Waarvoor en Waartoe ontsluiten de tekst en maken het praktisch.
Topische vragen, ook wel W-vragen of de vijf W's genoemd, zijn vragen omtrent het onderwerp van een tekst, zoals wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe?
Het organiseren van een succesvol evenement is geen vanzelfsprekendheid. De concurrentie is fors en je moet bezoekers overtuigen om voor jouw event te kiezen. De kans daarop vergroot je door al in het voortraject rekening te houden met de 4 W's van jouw evenement: Waarom, Wie, Wat en Wanneer.