Vernieuwing andere kerndoelen De conceptkerndoelen zijn in november 2024 aangeboden aan het ministerie van OCW. Vanaf januari 2025 worden deze kerndoelen in de scholen getoetst.
De kerndoelen geven per vak aan wat de leerlingen moeten kennen en kunnen aan het einde van de basisschool. Het Ministerie van OCW heeft de kerndoelen opgesteld. Het is een referentiekader voor scholen, zodat leerkrachten weten waar zij zich op moeten richten bij de ontwikkeling van de leerlingen.
Het zijn de eisen die het ministerie van Onderwijs heeft bedacht en waar scholen en leerlingen aan moeten voldoen. Kerndoelen bestaan voor alle leergebieden. Hetzelfde verhaal geldt voor de eindtermen, met als enige verschil dat de eindtermen alleen voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs zijn.
Scholen mogen zelf bepalen met welk leerlingvolgsysteem zij werken. Ook mogen zij zelf bepalen welke LVS-toetsen zij gebruiken, bij welke groepen zij dat doen en welke informatie zij opslaan.
Met de invoering van de 58 kerndoelen hebben scholen de ruimte gekregen om zelf inhoudelijke keuzes te maken in het onderwijsprogramma voor leerlingen.
In het gewoon lager onderwijs legt de overheid eindtermen vast. Dat zijn minimumdoelen met betrekking tot kennis, inzicht en vaardigheden die de overheid noodzakelijk en bereikbaar acht voor een bepaalde leerlingenpopulatie m.n. de alle leerlingen uit het lager onderwijs.
Dankzij de kerndoelen kunnen ouders erop vertrouwen dat, ongeacht de gekozen basisschool, hun kind toegang heeft tot een bepaalde standaard van onderwijs. Deze kerndoelen in het basisonderwijs garanderen dat elk kind dezelfde kans heeft op succes, ongeacht waar ze wonen of naar school gaan.
Scholen zijn verplicht de ontwikkeling van hun leerlingen te volgen, vanaf het moment dat zij op school beginnen. Scholen moeten daarom een leerlingvolgsysteem (LVS) in groep 3 tot en met 8 gebruiken.
Het Ministerie van Onderwijs stelt de eisen vast waaraan het curriculum moet voldoen. De overheid heeft dus veel invloed op de inhoud van het curriculum. Maar scholen en leraren mogen binnen de kaders zelf een samenhangend curriculum opzetten.
Een leerlijn is een uitwerking van de algemene kerndoelen (zoals die door de overheid zijn vastgesteld) naar concrete doelen die omschrijven wat uw kind moeten kennen en kunnen. Deze zijn onderverdeeld in doelen per leerjaar, die op hun beurt zijn onderverdeeld in tussenstappen.
Onderwijs dient drie doelen zoals Gert Biesta deze benoemt: kwalificatie, socialisatie en persoonlijke ontwikkeling.
De wetenschappelijke Curriculumcommissie geeft de minister en de Tweede Kamer onafhankelijk advies over de aanpassing van het curriculum. Deze commissie is in 2020 op verzoek van de Tweede Kamer gestart en is ingesteld tot eind 2024.
In het hoger onderwijs kent iedere studie zijn eigen eindtermen. De eindtermen voor het basisonderwijs worden kerndoelen genoemd.
Het document onderscheidt twaalf leerlijnen: balanceren, klimmen, zwaaien, over de kop, springen, lopen, mikken, jongleren, doelspelen, tikken, stoeien en bewegen op muziek. Elk van deze leerlijnen bestaat weer uit verschillende beweegvormen. Elke leerlijn bevat zijn eigen vaardigheden die ontwikkeld worden.
Layout Versus Schematic (LVS)-controle vergelijkt de geëxtraheerde netlijst van de lay-out met de originele schematische netlijst om te bepalen of ze overeenkomen . De vergelijkingscontrole wordt als schoon beschouwd als alle apparaten en netten van het schema overeenkomen met de apparaten en de netten van de lay-out.
Elke school in het primair onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs moet een onderwijskundig rapport opstellen wanneer een leerling naar een andere school gaat. Daarmee zorgen scholen ervoor dat leerlingen ook na een overstap op de nieuwe school het juiste onderwijs of aangepaste begeleiding kunnen ontvangen.
 Basisscholen moeten een leerlingvolgsysteem (LVS) gebruiken om de vorderingen van hun leerlingen in kaart te brengen. Leerlingvolgsysteemtoetsen, zoals die van Cito, maken hier ook deel van uit.
Kerndoelen zijn globale beschrijvingen van belangrijke onderwijsinhouden. Op hoofdlijnen geven ze een omschrijving van het onderwijsaanbod.
De kernvakkenregel houdt in dat je om te slagen hooguit één 5 als eindcijfer mag hebben voor de kernvakken Nederlands, Engels en Wiskunde. Deze regel geldt zowel voor de havo als het vwo.
De overheid verplicht scholen niet om een vak levensbeschouwing of religie te hebben, dus wordt het met name op veel openbare scholen niet onderwezen. Scholen moeten wel aandacht besteden aan levensbeschouwing en religie. Maar hoe ze dit invullen, mogen ze zelf beslissen.
Vanaf schooljaar 2023 – 2024 worden naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe leerdoelen voor digitale geletterdheid verplicht in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Digitale geletterdheid zal ook in jouw onderwijs een vaste plek moeten krijgen.
Meer aandacht voor de basisvaardigheden
De nieuwe kerndoelen besteden meer aandacht aan de basisvaardigheden die de afgelopen jaren onder druk zijn komen te staan: lezen, schrijven en rekenen. Verder gaan ze in op actuele maatschappelijke thema's, zoals digitalisering, burgerschap en duurzaamheid.
POVO-procedure Utrecht: zo werkt het. Van basisschool naar voortgezet onderwijs. Door de POVO-procedure heeft ieder kind uit groep 8 dezelfde kans om naar de best passende school in het voortgezet onderwijs te gaan.