SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel: zoekmachine optimalisatie. SEO is het optimaliseren van webpagina's met als doel deze pagina's zo hoog mogelijk terug te laten komen in de zoekresultaten van zoekmachines op het internet.
SEO betekent zoekmachine optimalisatie (search engine optimization) en is het proces om websites beter vindbaar te maken in zoekmachines. Goede SEO is niet gericht op de zoekmachine, maar op de gebruiker. Het doel van SEO is om gebruikers zo snel mogelijk te voorzien van de beste informatie.
Wat levert SEO op? Bij SEO zet in op organische groei. Je creëert dus waarde voor de lange lange termijn. Deze waarde kun je uitdrukken in klikprijzen of conversies.
De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimisation, ofwel zoekmachine optimalisatie. Bij het schrijven van SEO teksten komt de bezoeker altijd op de eerste plaats. Is jouw tekst relevant, waardevol en interessant genoeg voor de bezoeker? Pas dan kunnen juiste zoekwoorden jou helpen aan een hogere plek in Google.
Wat we wel weten is dat er bepaalde factoren een rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan een goede url, het gebruiken van relevante woorden in de teksten, een page title, de laadsnelheid van je (mobiele) website en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Google heeft bevestigd dat er ongeveer 200 onderdelen in hun algoritmes zijn verwerkt die de ranking van je website bepalen.
Bij een SEO analyse analyseer je een website om een beter inzicht te krijgen in hoe goed een website is geoptimaliseerd om beter te scoren in zoekmachines. Na een goede SEO analyse krijg je kaart wat er verbeterd kan worden om meer potentiële klanten naar jouw website te trekken.
Om met SEO ('Search Engine Optimization', letterlijk: zoekmachineoptimalisatie) te beginnen heb je simpelweg een website nodig en je moet weten waarop je gevonden wilt worden. Heb je dit duidelijk voor ogen, dan kun je content gaan creëren.
Zoekmachine optimalisatie start je met een zoekwoordenonderzoek. Maak een lijst met woorden (of woordcombinaties) waarvan je denkt dat jouw klanten daar op zoeken bij jouw dienst of product. In de zoekwoordplanner van Google kun je nagaan of er op deze woorden ook daadwerkelijk gezocht wordt.
Een grove indicatie voor het benodigde zoekmachine optimalisatie budget is zo'n 15% van de te behalen omzet. In dit geval is dat €792,- (15% van €5.280,-). Ook heb je een aantal maanden nodig om op die nummer 3 positie te komen, maar je krijgt natuurlijk geleidelijk aan steeds meer bezoekers.
Je website optimaliseren voor zoekmachines is dus de perfecte manier om snel meer bezoekers te krijgen. Door hoge zoekposities te halen word je website immers zichtbaar voor vele potentiële bezoekers. Daarnaast zien veel mensen een bedrijf dat hoog in de zoekresultaten staat, als een goed en betrouwbaar bedrijf.
Onnodige elementen op websites zijn een enorm afschrikmiddel. Bijvoorbeeld: te veel Flash-animaties, advertentieprompts, video's die automatisch afspelen, achtergrondmuziek, gebruiken van Flash Player op uw website enz. Als u in deze tijd nog een van de genoemde elementen gebruikt, is het tijd voor verbetering.
SEA is een afkorting die staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands wordt dit zoekmachine adverteren genoemd. Het betreft een vorm van online marketing waarbij zoekmachines ingezet worden om de beoogde doelgroep te bereiken.
SERP staat voor Search Engine Results Page. Letterlijk vertaald: zoekmachine-resultaten-pagina. Als je iets opzoekt in Google, zie je een lijst met gerangschikte zoekresultaten die in beeld. Dat is een SERP.
Conclusie: SEO is hard werk.
Indien je bovenaan de zoekresultaten wil staan zal je een serieuze commitment moeten aangaan. Én volhouden.
SEO is voor een beginner gemakkelijk te verwarren met SEA – Search Engine Advertising. SEA speelt zich ook af in de zoekresultaten, maar zijn de betaalde advertenties die bijvoorbeeld boven de organische resultaten getoond worden.
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2022 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
Het meest gebruikte tarief is het tarief per uur. Hierbij betaalt de klant een vaste prijs per uur voor de zoekmachine optimalisatie. Deze prijs varieert bij de meeste bedrijven vaak tussen de 75 en 200 euro exclusief BTW.
Organische zoekresultaten zijn de resultaten die weergegeven worden onder de gesponsorde (betaalde) koppelingen. Deze positie is gratis en wordt bepaald door het algoritme van de zoekmachine en de relatie van een website met een betreffend zoekwoord.
SEO is het optimaliseren van je website om zo organisch zoekverkeer te genereren (gratis, als je je tijd niet rekent). SEA is een vorm van betaalde reclame waarbij je advertentieruimte koopt binnen zoekmachines (sowieso betalend).
Heel simpel gezegd zijn SEO-teksten geschreven om goed te ranken in zoekmachines zoals Google of Bing. Je zou kunnen denken dat alle teksten SEO-teksten zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn. Het is belangrijk om te begrijpen dat SEO slechts een kanaal is om traffic te genereren.
De prijs voor het laten maken van een website start vanaf €500 en kan oplopen tot €15.000 en soms zelfs meer. De gemiddelde prijs voor een professionele website bij Inspira komt op €1.500 tot €3.000 per website.