Organisatorische maatregelen zijn preventieve maatregelen die je kan nemen om de kans op inbraak, diefstal en overal te verkleinen. Veel maatregelen hiervan kan je zelf al nemen. Met behulp van een risico-inventarisatie kan je bepalen wat de meest noodzakelijke en in jouw situatie de meest wenselijke maatregelen zijn.
Organisatorische maatregelen zijn onder andere gericht op het brandveilig gebruik van het gebouw en de zorgplicht van de installaties. Organisatorische maatregelen doen een beroep op discipline en attentie van mensen en procedures.
Volgens de AVG moeten bedrijven en overheden hiervoor passende technische en organisatorische maatregelen nemen: Organisaties moeten moderne techniek gebruiken om persoonsgegevens te beveiligen. Verder moeten ze niet alleen naar de techniek kijken, maar ook naar hoe ze als organisatie met persoonsgegevens omgaan.
Technische Beveiliging, Beveiligingstechniek of Technische Security zijn alle (bouw)technische maatregelen die je kunt treffen om een pand en-/of het terrein te beveiligen tegen het verkrijgen van toegang door onbevoegden, het betreden door onbevoegden, het plegen van diefstal, het beschermen van personeel , maar ook ...
Bedrijven en overheden die persoonsgegevens gebruiken moeten deze volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) beveiligen.
organisatorisch = organisatorisch bijv. naamw. Uitspraak: [ɔrxaniza`toris] wat betrekking heeft op het organiseren of de persoon die organiseert Voorbeelden: `organisatorische vaardigheden`, `Hij is verantwoordelijk vo...
Van overheidswege en-of door verzekerden en-of derden getroffen maatregelen om het onmiddellijk dreigend gevaar van terrorisme en-of kwaadwillige besmetting af te wenden of - indien dit gevaar zich heeft verwezenlijkt - de gevolgen daarvan te beperken.
Ziektepreventie: voorkomt specifieke ziekten of signaleert deze vroegtijdig. Voorbeelden: screening, vaccinaties en preventieve medicatie. Gezondheidsbevordering: bevordert een gezonde leefstijl en een gezonde sociale en fysieke omgeving.
Een particuliere beveiliger bewaakt de veiligheid van personen en goederen en zorgt dat de orde en rust op terreinen en in gebouwen niet wordt verstoord. Een beveiliger doet dit in opdracht van burgers, bedrijven en overheidsinstanties.
Objectbeveiliging is het geheel van beveiliging-, portiers- en/of receptiediensten op een bepaald object. Door het verrichten van regelmatige controlerondes en het signaleren van onregelmatigheden worden alle voor het object vitale, ruimtes gecontroleerd.
Organisaties moeten moderne techniek gebruiken om persoonsgegevens te beveiligen. Denk hierbij aan antivirus software, firewall, back-ups, veilige wachtwoorden, een beschermde online omgeving, tweefactorauthenticatie, en het versleutelen van data (encryptie).
Fysieke maatregelen worden genomen om de toegang tot hoogrisico pathogenen voor onbevoegden te bemoeilijken. Er zijn verschillende fysieke maatregelen mogelijk om materiaal af te schermen: paslezers, pincodes, inbraakdetectie of persoonsgebonden systemen zoals biometrische systemen.
Een aantal C/M maatregelen die getroffen kunnen worden:
– Bijvoorbeeld op hoger gelegen afdelingen of hoog in de stellingen. – Met kabels de artikelen aan elkaar verbinden. – Met kabels de artikelen verankeren aan bijvoorbeeld een betonnen vloer. – Kisten of kasten.
Bouwkundige maatregelen zorgen ervoor dat uw pand een bepaalde inbraakwerendheid heeft. Door deze maatregelen zorgt u voor een stevig schil rond uw pand. De inbreker wordt vertraagd in zijn actie.
Preventief onderhoud van machines en installaties om zowel de kans op uitval als het energieverbruik te verminderen. Landschappelijk inpassing van installaties om ook zo overlast door zicht, geluid en last zoveel mogelijk te beperken. Emissiebeperkende maatregelen.
Je weet mensen te strikken voor je plannen en je houdt ze op de hoogte van de gang van zaken. Je bent in staat om heldere draaiboeken voor iedereen te maken. Draagvlak kunnen creëren en kunnen omgaan met weerstand.
Weten waar ze aan toe zijn en welke ruimte ze hebben voor eigen initiatief; Weten wat ze moeten (of kunnen) doen, hoe en met welk doel ze dat moeten (of kunnen) doen.
– de gevolgen van de veranderingen voor de verschillende afdelingen, aanwezige functies, het aantal arbeidsplaatsen per functie en de verdeling van de eventueel resterende werkzaamheden; – als er nieuwe functies ontstaan, de functieomschrijvingen van deze nieuwe functie(s).
Het gaat om het beschermen van alle informatie waarvan u heeft vastgesteld dat deze een belangrijke waarde vertegenwoordigt voor uw organisatie. Een managementsysteem voor informatiebeveiliging helpt u bij het beschermen van de vertrouwelijkheid, de integriteit en de beschikbaarheid van uw informatie.
Vanaf mei 2018 zijn wij bij wet allemaal verplicht tot AVG mailen met klanten. Dit wil zeggen dat we ook met mailen zorgvuldig dienen om te gaan met persoonsgegevens binnen organisaties. Persoonsgegevens zullen nog meer beschermt, maar ook beveiligd moeten worden.
De meldplicht datalekken houdt in dat organisaties (zowel bedrijven als overheden) direct een melding moeten doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zodra zij een ernstig datalek hebben. En soms moeten zij het datalek ook melden aan de betrokkenen (de mensen van wie de persoonsgegevens zijn gelekt).