Op social media kun je interactie hebben op diverse manieren. Bij social media engagement kun je denken aan deelacties, reacties, likes, click-through-rates en verwijzingen zoals getagd worden of genoemd worden in een hashtag.
Voordat we de interessantste resultaten doorlopen, is het goed om te weten wat HubSpot en Mention verstaan onder 'engagement'. Engagement is het totaal aantal likes en reacties op een post. Om de engagement rate te berekenen, delen we dit aantal door het aantal volgers van het betreffende account.
De definitie van engagement is als volgt: 'een situatie waar een persoon zich betrokken bij voelt'. In marketingtermen betekent engagement de mate waarin je klant zich betrokken voelt bij jouw business en/of product. Dit noem je ook wel customer engagement.
Als de klant op een later moment weer een nieuw interessant artikel van jou leest, is dat engagement. Wanneer de potentiële klant vaker content van jou consumeert, vergroot dit de betrokkenheid.
Hieronder volgt een overzicht van de percentages en betekenissen van engagement: Minder dan 1% = lage engagement rate. Tussen 1% en 3,5% = gemiddelde/goede engagement rate. Tussen 3,5% en 6% = hoge engagement rate.
Customer engagement marketing, of consumer engagement marketing, verwijst naar de strategieën, processen en tactieken die merken inzetten om effectief contact te leggen met hun klanten via elk touchpoint en elk kanaal.
Er zijn vele verschillende soorten engagement, zoals civic-engagement, employee-engagement en student-engagement. Marketing heeft de naam customer/consumer-engagement gegeven aan haar versie van engagement.
Engagement is een belangrijke indicatie dat iemand zich verbonden voelt met je merk. Die verbondenheid kan er vervolgens voor zorgen dat iemand (opnieuw) klant wordt, klant blijft, of meer met je organisatie wil samenwerken.
Ik definieer online engagement als: “De attitude van een persoon ten opzichte van een merk/product/service, gemeten in sociaal online gedrag zoals: Likes, reacties, posts, tweets en retweets”. Waarbij de term “sociaal” in de praktijk betekent dat mensen dit gedrag delen met anderen op sociale netwerken.
Instagram Stories
Ze worden veel bekeken en je kunt foto's, video's en zelfs links plaatsen. Het addertje onder het gras is dat de foto's of video's na 24 uur verdwenen zijn. Dus gebruik hier echt tijdelijk relevante content.
Door de interactie op social media te vergroten, vergroot je je bereik. Hoe groter je bereik, hoe groter de kans dat je bij je potentiële klanten terecht komt. Hoge interactie kun je bereiken door regelmatig te posten op je tijdlijn en story's.
Interactie en mediarijkheid
Interactieve berichten zorgen namelijk voor meer arousal en positief sentiment. Ook zagen de onderzoekers dat berichten die rijk zijn aan content-elementen als video, foto of muziek het goed doen voor engagement.
Bijvoorbeeld verbinding tussen je bedrijf en een persoon of groep personen. Engagement heeft daarom betrekking op het opbouwen van de klantrelatie en de kwaliteit van de daaruit voortkomende interacties tussen een bedrijf en zijn klanten – oftewel de customer experience.
Jij voert de contracten uit en bent betrokken bij alle belangrijke beslissingen van onze klant. Je verstevigt het partnership en bouwt dit uit door maximale betrokkenheid, optimaal stakeholdermanagement, oog voor de lange termijn en het creëren van opportunity's.
Employee Engagement is de mate waarin medewerkers zich gepassioneerd voelen over hun werk, betrokken zijn bij de organisatie en zich tevreden voelen bij hun werkzaamheden. Gezien dit een brede term is, zijn in de loop der jaren verschillende maatstaven ontwikkeld om Employee Engagement te meten.
De mate van tijd, aandacht, werk en moeite die iemand over heeft voor een onderwerp of zaak.
Meet de employee Net Promotor Score
Met de eNPS meet je in hoeverre jouw medewerkers jou als werkgever aanraden aan anderen. Met andere woorden: hoe loyaal en betrokken jouw medewerkers zijn naar jouw organisatie. Dat meet je op een schaal van 1 tot 10.
Marketing is een verzameling van processen voor het creëren, communiceren en leveren van waarde voor klanten en voor het beheersen van de klantenrelaties op manieren die gunstig zijn voor de organisatie en haar stakeholders.
Relatiemarketing is een vorm van marketing die de nadruk legt op klantbehoud en klanttevredenheid, in plaats van de focus te leggen op verkooptransacties. Daarnaast richt het zich specifiek op de waarde van klantrelaties op de lange termijn.
Engagement geeft aan dat bedrijf en klant een onderlinge verbondenheid voelen, zonder dat die verbondenheid persé officieel is gemaakt door middel van een aankoop. Engagement heb je dus niet alleen met klanten, maar ook met potentiële klanten en met mensen die misschien nooit jouw klant zullen worden.