Wie verder rijdt met een actieve servicemelding doet er goed aan om het olieniveau te checken. Oudere olie wordt dunner, waardoor de smerende eigenschappen afnemen. Dunnere olie werkt ook olieverbruik in de hand, zodat de kans bestaat dat er (te) weinig olie in het carter zit en dat is fataal voor de motor.
De olieservice dient elk jaar of bij maximaal 15.000 kilometer vervangen te worden (olieservice GTE: € 180). De inspectieservice dient voor het eerst na twee jaar of bij maximaal 30.000 kilometer uitgevoerd te worden, daarna elk jaar of bij maximaal 30.000 kilometer.
Een benzinewagen moet u doorgaans om de 15.000 kilometer laten nakijken.Bij een dieselwagen is dat om de 20.000 tot 30.000 kilometer. Maak er een gewoonte van om eenmaal per jaar, of ten laatste om de twee jaar, een afspraak te maken bij uw garagehouder.
Olie service + inspectie. De vaste Kleine onderhoudsbeurt vindt elk jaar of bij maximaal 15.000 km plaats. Motorolie en oliefilter vervangen.Remschijven- en blokken controleren op dikte.
De vuistregel is dat auto's om de 10.000 of 15.000 kilometer onderhoud nodig hebben. Rijd je minder kilometers op jaarbasis, dan is het toch verstandig om de auto jaarlijks naar de garage te brengen voor een check-up.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km.
Wat is een hoge kilometerstand voor een tweedehands auto? Een hoge kilometerstand van over de 200.000 kilometer is hoog. Zeker wanneer het om een tweedehands auto met benzinemotor gaat. Historisch gezien gaat zo'n motor 250.000 kilometer mee.
Een olieverversing kost tussen 90 euro en 175 euro.
De duurdere oliën zijn vaak volledig synthetisch, Long Life oliën en worden geleverd met een hele reeks additieven om de motor van je auto te beschermen, zodat deze langer soepel en effectief blijft draaien.
De boordcomputer geeft een melding wanneer u welke service kunt verwachten. De inspectieservice dient voor het eerst na 2 jaar of maximaal 30.000 km uitgevoerd te worden, daarna elk jaar of 30.000 km. De olieservice dient bij maximaal 2 jaar of 30.000 km uitgevoerd te worden, afhankelijk van gebruik en rijstijl.
Als je de olie niet ververst, dan verdwijnen op een gegeven moment deze toevoegingen en krijg je slijtage op bepaalde plekken in de motor. Het gevolg van deze slijtage is dat je óf meer olie gaat gebruiken omdat je vaker moet bijvullen, óf meer benzine gaat gebruiken omdat de motor minder efficiënt werkt.
Misschien hangt er een kaartje van de garage in de auto waar op staat bij welke kilometerstand of op welke datum de auto uiterlijk een beurt moet hebben. Is dit niet het geval dan staat er meestal een onderhoudsschema in het instructie- of onderhoudsboekje dat bij de auto hoort.
' In tegenstelling tot de APK is een onderhoudsbeurt voor je auto niet verplicht, maar wel aangeraden.
De kosten van een grote beurt aan jouw auto zijn hoger dan de kosten van een kleine beurt. Dit komt omdat er, zoals de naam al zegt, veel meer gecontroleerd en vervangen wordt tijdens een grote beurt.
Wanneer het systeem heeft berekend dat de gebruiksduur van de motorolie is verstreken, verschijnt de melding 'Motorolie spoedig verversen' in het dashboard. Laat de motorolie en het oliefilter binnen een week of 500 km. (wat het eerst voorkomt) vervangen tijdens een onderhoudsbeurt (waarbij de olie wordt ververst).
Tijdens de inspectie service worden schadegevoelige onderdelen getest en gecontroleerd, terwijl de ŠKODA olieservice bestaat uit het verversen van de motorolie en het vervangen van de oliefilter. Kortom: alles wat te maken heeft met de olie van je auto.
De kosten van een olieverversing in een gespecialiseerde werkplaats liggen tussen de 25 en 90 euro*. De prijs hangt grotendeels af van het type olie dat nodig is. De prijs per liter varieert tussen de 5 en 70 euro*.
De olieservice vindt het eerste jaar of na 15.000 kilometer plaats. Daarna heeft je Volkswagen GTE elk jaar of bij elke 30.000 kilometer een inspectieservice nodig. De boordcomputer geeft een melding wanneer het tijd is voor een beurt.
Zonder motorolie ontstaat er metaal-op-metaal contact en zal de motor in een korte tijd gaan vastlopen, dit wil je voorkomen aangezien een vast loper vaak een gigantische dure reparatie is. Vaak moet er zelf een compleet nieuwe motor worden ingezet… Voorkomen is dus beter dan genezen.
Olieservice. Variabele interval, na 2 jaar of maximaal 30.000 km. Dit doet de monteur onder andere: Motorolie en oliefilter vervangen.
Bij een grote beurt wordt altijd de olie vervangen. Echter kunt u zelf ook de olie verversen. U kunt ervoor bijvoorbeeld voor kiezen om een kleine of grote beurt zelf te doen. Op de meeste automaterialen webshops kunt u gemakkelijk het soort en type olie en oliefilter vinden door uw kentekennummer in te voeren.
Bij Tyrex kun je al een oliewissel met APK laten uitvoeren voor €154,-. Als extra service vervangen we ook meteen het bijbehorende filter.
Lees het niveau van de motorolie af op de peilstok. Er staan twee streepjes op de stok: een minimum en een maximum. Tussen de twee streepjes zit 1 liter verschil, dit geldt voor alle auto's. Zit het oliepeil tussen de twee streepjes, dan is de motorolie bijvullen niet nodig.
Globaal kun je zeggen dat een benzinemotor 300.000 kilometer meegaat en een dieselmotor 400.000. Het is ook afhankelijk van het merk. Ga je op zoek naar auto's met een kilometerstand van boven de 300.000, dan kom je merken tegen als Mercedes, BMW, Volkswagen en Volvo.
Vaak rijdt een motor gemiddeld net iets minder kilometers dan een auto, al zijn er natuurlijk uitzonderingen. Waar een auto al 70.000 tot 150.000 kilometer kan rijden, is dit voor een motor al aan de hoge kant.
'Weinig kilometers' op de teller is 50.000 voor een auto van 2 à 3 jaar en 80.000 voor een auto van 4 à 5 jaar. Als je je auto maar af en toe gebruikt en minder dan 15.000 km per jaar aflegt, ga dan gerust voor een oudere auto met meer dan 100.000 km op de teller.