ReflecterendeVraag waarin een indruk wordt samengevat, om te toetsen of men het goed begrepen heeft.
Intern gerichte reflectieve vragen:
Of vragen waarmee je reflecterend kunt terugblikken: Wat wilde ik / de ander?Wat deed ik / de ander?Wat dacht ik / de ander?
Reflectievragen om vooruit te blikken
Welke dingen wil je graag realiseren?Welke processen wil je optimaliseren?Waarvan wil je afscheid nemen?Welke dingen wil je nog meer doen omdat je er energie van krijgt?
Er zijn verschillende vragen: Open vragen beginnen met: wie, wat, wanneer, waar, en ook hoe, hoe vaak, etc. Open vragen nodigen uit om je verhaal te vertellen en leveren veel informatie op. Gesloten vragen zijn 'ja'-/ 'nee'-vragen of meerkeuze vragen.
In een reflectieverslag reflecteer je op je eigen handelen. Tijdens het reflecteren probeer je objectief naar een bepaalde situatie te kijken. Zo heb je misschien iets meegemaakt dat je in de toekomst anders zou aanpakken. Hier leer je van en zo word je steeds professioneler in je werk.
Er zijn open, gesloten en suggestieve vragen, controlevragen en tegenvragen.
Reflecteren betekent letterlijk: beschouwen of overdenken. Reflecteren is het terugblikken op je eigen handelen en ervaringen, daarover nadenken en vandaaruit nieuwe keuzes maken. Reflectie is de motor van ontwikkeling, want als je niet terugkijkt wat anders en beter kan, zie je ook geen ontwikkelpunten.
Wat is een reflectiegesprek? Een reflectiegesprek heeft als doel om samen met een leerling terug te kijken naar een taak, toets of zelfreflectie. In een reflectie staat het leerproces centraal en niet het beoordelen van een product.
reflecteren, spiegelen, terugkaatsen, terugspiegelen, weerkaatsen, weerschijnen. bezinnen (ww) : beraden, nadenken, overdenken, overpeinzen, reflecteren.
Je sluit de reflectie af met een conclusie in het verslag waarin je vertelt wat je hebt geleerd en wat je nieuwe leerdoel is. Je hoeft niet op specifieke momenten in te gaan, maar geeft een algemene reflectie op je ontwikkeling in de afgelopen tijd.
Het draait hierbij om het terugkijken op eigen ervaringen om daarvan te kunnen leren. Zelfreflecteren betekent dat je jezelf een spiegel voorhoudt om zo stil te staan bij hoe je bijvoorbeeld werkt, welke keuzes je daarbinnen maakt, welke vaardigheden je inzet en hoe dat voelt. Het draait bij reflectie altijd om jou.
De STARR-methode is de meestgebruikte methode om te reflecteren op je eigen handelen, bijvoorbeeld in een reflectieverslag. STARR staat voor situatie, taak, actie, resultaat en reflectie. Als je de STARR-methode gebruikt, geef je antwoord op vragen over de situatie, taak, actie, het resultaat en de reflectie.
Reflectief reageren is een manier van reageren waarbij je bewust nadenkt en reflecteert voordat je antwoord geeft op een situatie, opmerking of vraag. Het houdt in dat je de tijd neemt om te begrijpen wat er gezegd is en hoe je daarop wilt reageren, in plaats van impulsief te reageren vanuit emoties of vooroordelen.
Reflecteren geeft medewerkers de kans om te kijken in hoeverre het hen lukt zo te communiceren en te werk te gaan zoals zij en anderen dit graag hebben. Het geeft de kans te bedenken wat bijdraagt aan wat goed gaat in hun communicatie en werk, maar ook wat hen belemmert in hun gesprekken en zo hun werk te verbeteren.