Voordat je uitstapt, kijk je of je niemand hindert of in gevaar brengt. Houd tijdens het uitstappen met je linkerhand het portier vast en ontgrendel het met je rechterhand.Je kijkt nu vanzelf in de buitenspiegel.Open het portier, stap uit en sluit het portier.
Buiten de auto controleer je of de kentekenplaten, spiegels en ruitenwissers er op zitten. Ook controleer je of er geen beschadigingen aan de auto of verlichting zijn. Verder beoordeel je of de wielen en de banden in goede staat zijn. Maar ook controleer je of er geen vloeistoffen lekken onder de auto.
De examinator zal vragen om je wagen evenwijdig ten opzichte van de weg rechts te parkeren. Je gaat naast het voertuig staan waarachter je moet parkeren, om daarna achterwaarts te parkeren, in een continue S-beweging, tussen twee voertuigen. Hetzelfde manoeuvre, maar dan links ten opzichte van de rijrichting.
Antwoord van Jos. U vraagt of het technisch kwaad kan om éérst de koppeling in te trappen en pas daarna te gaan remmen. Voor motor, koppeling of remmen is dat technisch géén probleem maar niet zoals we het bij onze rijopleiding geleerd hebben. Een rijschoolhouder meldt daarover het volgende.
Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof. Bovendien kan het gevaarlijk zijn. Niet doen dus!
Met koppeling ingetrapt, heeft de startmotor het wat gemakkelijker (kan vooral helpen als je accu wat minder is/wordt) > Je kunt langer 'doorstarten' als je de koppeling intrapt bij het starten waardoor de kans dat de auto aanslaat voordat de accu het niet meer trekt groter is.
Autorijden is niet altijd makkelijk. Sterker nog, het is gewoon vet moeilijk. Je moet altijd op minstens drie dingen tegelijk letten en hoewel wij vrouwen een ster zijn in multitasken, lijkt het in de auto gewoon niet te lukken.
Er zijn verschillende methodes om rijangst te overwinnen. Vaak wordt bij milde rijangst aangeraden om weer rustig achter het stuur te kruipen. Dit kunt u doen door een gespecialiseerde begeleider in te schakelen van een rijangst rijschool. Bovendien kunt u een opfriscursus autorijden volgen voor uw rijangst.
Als je geen dag meer kunt kiezen, probeer dan wel om een goed tijdstip af te spreken. De slechtste tijd is 08:00 uur 's morgens. Dan slaagt slechts 45,6 procent van de kandidaten. De beste tijd is vlak daarna om 08:55 uur en 09:50 uur, het slagingspercentage is dan hoger dan 52 procent.
Van de 28 inzichtvragen moet je er 25 goed hebben. Je mag in dit onderdeel dus maximaal drie vragen fout beantwoorden. Bij gevaarherkenning krijg je 25 vragen waarvan je er 13 of meer goed moet hebben. Hier mag je dus maximaal twaalf fouten maken.
Welke vragen kunnen er worden gesteld? Waar zit de tank voor de koelvloeistof en hoe vul ik deze bij? Waar vind ik de olie en hoe weet ik wanneer ik genoeg olie heb bijgevuld? Waar zit de tank voor de ruitensproeier vloeistof en hoe vul ik deze bij?
Kijktip 1: kijk ver vooruit
Door verder vooruit te kijken zie je een gevaarlijke situatie eerder aankomen en kun je hierop anticiperen. Wordt er vier auto's voor je geremd, dan kun je ervan uitgaan dat de auto direct voor je ook zal gaan remmen. Je kunt er dan op reageren door je snelheid alvast aan te passen.
Rijangst kan zich uiten tijdens rijlessen, maar zien we vaker bij mensen die hun rijbewijs al hebben gehaald. Je durft bijvoorbeeld niet meer op de snelweg te rijden, krijgt een ongemakkelijk gevoel bij het rijden door tunnels of vermijdt rijden in het donker.
Re: Stilvallen bij vertrekken
Dus: lichtjes gas geven, koppeling laten aangrijpen, voet even stil houden, auto wat tijd geven tot hij loopt en dan de koppeling rustig helemaal omhoog terwijl je het gasgeven nog iets vermeerderd.
Niet in de spits de weg op
In het algemeen kun je zeggen dat de ochtendspits op werkdagen tussen 07.00 en 09.00 uur is en de middag/avondspits tussen 16.00 en 19.00 uur. Rijd dus tijdens deze uren zo min mogelijk op de weg als je dat kunt én als je de spitsdrukte wilt vermijden.
Optrekken zonder koppeling is bijzonder eenvoudig. Zorg dat de motor niet draait en zet de bak in z'n eerste versnelling. Kijk of de weg vóór je vrij is en start de motor (de koppeling hoef je dus niet in te drukken). De auto zal op de startmotor in beweging komen en de verbrandingsmotor zal de beweging overnemen.
Hiervoor trek lichtjes aan de versnellingspook, maar net niet hard genoeg om hem daadwerkelijk uit de versnelling te halen. Als je het goed doet, voel je dat de weerstand afneemt en kun je zonder moeite naar de volgende versnelling schakelen.
Je moet eerst je koppeling omhooghalen tot je het aangrijpingspunt voelt. Het aangrijpingspunt is het punt waar je koppeling begint te pakken. Als je dat voelt, hou je je voet aan het koppelingspedaal in dezelfde positie stil en kun je de rem (of handrem) loslaten.
De conclusie is: een versnelling overslaan is geen enkel probleem, als je de juiste mechanische sympathie toepast. Heb respect voor de mechanische delen en hun werking en je kunt gerust van z'n twee naar z'n vier en andersom.
Parkeer je ergens voor een langere tijd, dan doe je er goed aan om die handrem niet op te trekken. Je zet de auto dan beter in eerste versnelling. Bij streng winterweer kunnen namelijk de handremkabels bevriezen. Dat geeft problemen wanneer je weer wil vertrekken.
Indien je een stoplicht nadert, wat kan je dan het beste doen? (wat betreft brandstof besparen en zo min mogelijk slijtage). 1. In de versnelling blijven (bv 5), gas los, evt bijremmen en op het laatst de koppeling indrukken ivm lage toeren en daarna terugschakelen (2 of 1).