Verschillende groepen personen hebben een bijzondere nummerplaat . De auto van een parlementslid is bijvoorbeeld te herkennen aan een nummerplaat die bestaat uit de letter P en een cijfer, terwijl bij diplomaten het kenteken met de letters CD begint.
Tussen 1 januari 1906 en 1 januari 1951 waren de kentekenplaten op voertuigen niet alleen persoonsgebonden, maar ook per provincie verschillend. Elke provincie kreeg een letter uit het alfabet, voor Limburg was dat de P.
Verboden lettercombinaties
De letter C en Q gebruiken we ook niet omdat deze letters teveel op een nul lijken. De volgende lettercombinaties gebruiken we ook niet: GVD, KKK, KVT, LPF, NSB, PKK, PSV, TBS, SS en SD (ook niet in lettercombinaties met 3 letters), PVV, SGP en VVD.
Als u in Nederland woont en een auto koopt in het buitenland (importeren), moet u een Nederlands kenteken voor dit voertuig aanvragen. Na ontvangst van het kentekenbewijs betaalt u motorrijtuigenbelasting (mrb). Ook heeft u een kentekenplaat en een WA-verzekering nodig.
Het grootste risico wat je loopt bij het kopen van een geïmporteerde auto is dat de auto een schade heeft gehad en/of de kilometerteller is teruggedraaid. Neem als voorbeeld occasions die uit Duitsland zijn gehaald. Bij een-derde van de gebruikte auto's die op de Duitse markt te koop zijn is de tellerstand niet juist.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
LV op een nummerbord
Een kenteken met die letters komt uit Letland. Daarnaast kun je het kenteken herkennen aan het feit dat het een witte kleur heeft in plaats van geel zoals onze Nederlandse nummerborden. Het gaat hier dus wel gewoon om een Europees land, niet om een land van een ander continent.
Britse automobilisten die naar het buitenland reizen, zijn sinds 28 september verplicht om de kenletters GB te vervangen door UK. GB verwees naar Great Britain, waartoe Engeland, Schotland en Wales behoren. Het United Kingdom bevat ook Noord-Ierland.
Sinds 2004, na de toetreding van Tsjechië tot de Europese unie, staat aan de linkerkant van het kenteken het EU-logo met daaronder de landcode CZ.
DM: Militaire voertuigen.
AA-kentekenplaat
Deze kentekens staan op naam van het Koninklijk Staldepartement en zijn voor leden van het Koninklijk Huis en enkele functionarissen van het Koninklijk Staldepartement.
De O als eerste letter is voor opleggers. De M is voor motorfietsen. De V is voor lichte bedrijfsauto's. En de W is voor aanhangwagens.
Controleren of een auto is geïmporteerd, kunt u simpelweg vaststellen door het kenteken in te voeren via de kentekentool van het RDW. Vul het Nederlandse kenteken in en kies vervolgens voor de optie 'vervaldate en historie'. Die vindt u onder het kopje 'basis'.
Dit kenteken bestaat uit het voor export verklaard kentekenbewijs (kentekencard + deel II), een Groene Kaart (WA-verzekering) en twee witte exportkentekenplaten met daarop de kentekenserie van het oude Nederlandse kenteken. Het exportkenteken met Groene Kaart (WA-verzekering) is 14 dagen geldig.
Let op borden met een blauwe “P”, wat op parkeerplaatsen wijst. Laat nooit waardevolle voorwerpen of bagage achter in je auto.
Britse autobestuurders die buiten het Verenigd Koninkrijk reizen, moeten voortaan rondrijden met een nieuwe landcode op hun auto. De bekende stickers met "GB" en een Europees vlaggetje zijn niet meer toegelaten. In de plaats komt de landcode "UK" met een Union Jack, de vlag van het Verenigd Koninkrijk.
Het Verenigd Koninkrijk bestaat uit de landen van Groot-Brittannië (Engeland, Schotland en Wales) plus Noord-Ierland. De volledige naam in het Engels is The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland.
Landcode kentekens Europa
Maar herken je de volgende landcode kentekens ook? MC: het is maar een klein landje, dus ook auto's met de landcode MC zal je weinig zien rondrijden. Deze auto's komen namelijk uit Monaco!
rs is de domeinextensie horend bij de landcode die volgens de ISO 3166-1 standaard is toebedeeld aan de republiek Servië. De landcode is toegekend nadat Montenegro en Servië op 3 juni 2006 werden afgesplitst van Servië en Montenegro (dat de landcode yu voerde).
Iedereen die gebruik maakt van het Nederlandse wegennet moet BPM betalen. In Duitsland bestaat een dergelijke belasting niet en hierdoor is het prijsverschil tussen Nederlandse en Duitse auto's behoorlijk groot. Dit geldt met name voor de populaire automerken, Mercedes, Audi en BMW.
Sommige mensen kiezen ervoor om hun auto uit Amerika te halen, maar dat is alleen aan te raden voor speciale modellen die in Europa niet te vinden zijn. Een land dat in opmars is als het om auto-import gaat, is Denemarken. De netto catalogusprijzen in dat land behoren namelijk tot de laagste van Europa.