Een aantal kenmerken van een goede visie: Relatief stabiel en consistent in de tijd. Biedt inspiratie en houvast bij verandering. Geeft het doel aan en niet de weg hoe de organisatie dat doel gaat bereiken.
Voorbeelden van visies van grote bedrijven
LinkedIn: ''Economische kansen creëren voor elk lid van de wereldwijde beroepsbevolking door het ontwikkelen van 's wereld eerste Economic Graph'' Microsoft: ''Mensen en bedrijven wereldwijd helpen om hun potentieel volledig te realiseren''
Een visie is het beeld of de verwachting die een organisatie heeft van de toekomst. Visie komt van het Latijnse “videre” dat “zien, inzien, inzicht hebben” betekent. Het gaat bij het formuleren van een visie om het gezamenlijk vaststellen van een toekomstbeeld en de gedroomde positie van de organisatie daarin.
Een visie is sturend bij alle keuzes die je maakt als organisatie. Sterke merken onderscheiden zich doordat ze bij alles wat ze doen, alle keuzes maken vanuit hun visie. Het is duidelijk dat ze ergens voor staan. Een visie spreekt dus tot de verbeelding, geeft betekenis en herkenning.
Enkele kenmerken van een visie zijn: Uiteindelijke doel van de organisatie in de toekomst. Een kijk op de langere termijn. Gericht op de markt of de wereld (leefomgeving)
Een persoonlijke visie is het bewustzijn van wat echt belangrijk voor je is, vertaald in een concreet beeld van wat je wilt bereiken. Een persoonlijke visie komt van binnenuit, je kunt je er met hart en ziel voor inzetten. Vanuit die visie kun je dan kijken naar je sterke en zwakke punten.
Onderscheid: missie, visie en de strategie
De missie omschrijft WAAROM je als organisatie bestaat en WAAROP je inzet. Ze beschrijft dus je primaire functie of permanente opdracht. De missie geeft dus een antwoord op de vraag: wat doen jullie? De visie omschrijft WAARVOOR je staat.
Een visie schetst de toekomstige doelstellingen en de doelstellingen van het bedrijf. De verklaringen van de visie zijn bedoeld als een bron van motivatie en inspiratie. De visie beschrijft vaak ook de verandering in de samenleving of industrie die het bedrijf wil bewerkstelligen.
Nike's visie is “Om inspiratie te brengen en innovatie aan elke atleet ter wereld.” terwijl het is mission statement is om “al het mogelijke te doen om het menselijk potentieel uit te breiden.
visie (zn) : beschouwing, blik, gezichtspunt, inzicht, kijk, mening, oordeel, optiek, opvatting, standpunt, zienswijze.
Jouw kijk op het leven noemen we een levensvisie. Daaronder vallen onder andere jouw normen en waarden, dus wat je belangrijk vindt in het leven.
De visie gaat over ambitie en heeft betrekking op de gewenste richting waarop geanticipeerd kan worden in de strategie. Daarbij ligt de nadruk op de vraag; wat willen we in de toekomst bereiken?
Een persoonlijke missie is een soort leidraad en levensdoel in jouw werk en leven. Het is een innerlijk kompas dat richting geeft aan je dagelijkse keuzes en handelingen. Een persoonlijke missie geeft uitdrukking aan wat voor jouw betekenisvol en belangrijk is.
Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen een bedrijf. Het zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het bedrijf voor staat. Wat kenmerkt je onderneming en wat wil je bereiken? Een bedrijf heeft bij voorkeur 3 tot 6 heldere kernwaarden die de bedrijfscultuur in een keer duidelijk maken.
Visie ontwikkelen
Het ontstaat door bezig te zijn met het onderwerp waar een visie op wordt ontwikkeld. Gewoon bezig zijn is één ding, visie ontwikkelen een tweede. Bewust bezig zijn met de betekenis van het onderwerp is ook belangrijk.
Als je weet wat je missie en visie zijn, ga je de route bepalen. Dat doe je met een strategie. Dit is de weg naar jouw succes. Je beschrijft in je strategie wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen en wat je daarvoor nodig hebt aan mensen, middelen en tijd.
Apple's missie luid als volgt: "Apple zet zich in om studenten, docenten, creatieve professionals en consumenten over de hele wereld in om de beste persoonlijke computerervaring te bieden met innovatieve hardware, software en internet mogelijkheden." Het globale branding succes is nauw verbonden aan deze missie, omdat ...
De originele kernwaarden van Nike zijn inspiration, innovation, community en sustainability (Nike, 2015) en werden in het Nederlands vertaald naar inspiratie, innovatie, gemeenschap en duurzaamheid.
Nike wil uitstralen dat het een merk voor iedereen is. 'If you have a body, you're an athlete' is een van de laatste slogans.
Levensbeschouwingen hebben van oudsher antwoorden gegeven op levensvragen, waar je in dit hoofdstuk naar op zoek gaat. Een groot aantal komt aan bod zoals het christendom, het jodendom en de islam; het hindoeïsme en het boeddhisme en het humanisme.
Een levensbeschouwing gaat nauw samen met spiritualiteit, gedachten en gevoelens over wat de zin van het leven is. Een levensbeschouwing kan voortvloeien uit een bepaald geloof, culturele tradities of kan een heel persoonlijke opvatting over het leven zijn.
Bij het formuleren van de kernvisie is het de kunst om als leiderschapsteam een gezamenlijk inzicht te creëren. De teamvisie is daarmee een toekomstdroom die gedeeld wordt door alle betrokkenen. Deze droom gaat over 'wat' je wilt bereiken en nog niet om 'hoe' dat gaat gebeuren.