De ideale laadtijd ligt tegenwoordig op 1 seconde. Met name mobiele bezoekers verwachten binnen een seconde je webpagina te zien. Je kunt zelf de snelheid van je website verbeteren. Voordat je aan de slag gaat, is het goed om te analyseren hoe je website ervoor staat.
Zoals gezegd heb je bij snelladers een veel hoger laadvermogen. Bij een reguliere openbare laadpaal heb je meestal een laadvermogen van 11 kW of 22 kW, maar bij een snellader is dit minstens 50 kW. Bij moderne snelladers kun je vaak met 150 kW of 175 kW laden. De krachtigste snelladers kunnen tot wel 350 kW laden.
Langzaam laden is over het algemeen vriendelijker voor de levensduur van de batterij. Het levert een constantere stroom aan energie. Dit is gunstig voor de gezondheid van de batterijcellen.
Hoe hoger het vermogen, des te sneller de auto weer opgeladen is. Van 10 tot 80% laden duurt, afhankelijk van de auto, ongeveer 18 tot 45 minuten. Tip: Laad bij een snellaadstation niet meer dan 80% vol, na 50 tot 80% daalt het laadvermogen.
De laadsnelheid van een elektrische auto hangt af van verschillende factoren. Zoals het laadvermogen van de laadpaal, het vermogen van de oplader in de auto en hoe vol de accu is. Bij thuisladen is ook de aansluiting van je meterkast van invloed.
Snelladen is niet schadelijk voor je batterij.
Het verschil tussen 110 of 130 km/u op de snelheid kan al gauw het verbruik verhogen met een derde van 15 naar 19 kWh/100km. De optimale snelheid om met een elektrische auto te rijden is 80 km/u.
Studies hebben aangetoond dat het opladen van een lithium-ion batterij tot 100% regelmatig, vooral als de batterij daarna lange tijd volledig opgeladen blijft, de batterij sneller kan laten verouderen . Het opladen tot 100% veroorzaakt ook meer warmte.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Als je batterij heet wordt tijdens het laden (dus niet een heel klein beetje warmer, maar echt heet), is het slecht. Als hij een normale temperatuur houdt, is er niks aan de hand. Snel laden is dus niet per definitie slecht voor je batterij.
Een snellader herken je aan de hoogte van het laadvermogen. Bij een snellader is dit minimaal 24 kW. Bij grote snellaadstations langs de snelweg ligt dit vaak nog een stuk hoger, tussen de 175 en 350 kW. Een gewone laadpaal heeft een vermogen van maximaal 22 kW.
Wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, neemt de snelheid wanneer de accu laadt af. Waardoor de accu harder moet werken om tot de 100% te komen.
Optimale versterkerinstellingen voor verschillende scenario's
Langzaam opladen (2-10 Ampère ): Langzaam opladen wordt vaak beschouwd als de veiligste en meest effectieve methode voor het opladen van een auto-accu.
Wat betreft level 1 en 2 laders, is er weinig tot geen risico voor uw batterij door de laadsnelheid . Tenzij u in de woestijn van Arizona woont, zullen beide uw batterij waarschijnlijk ruim binnen de gespecificeerde laadtemperaturen houden.
Voor veel elektrische auto's kunt u tot 100 mijl bereik toevoegen in ~35 minuten met een 50kW snellader. Hoe groter de accu van uw auto en hoe langzamer het laadpunt, hoe langer het duurt om van leeg naar vol te laden.
Aansluiten op 1-fase: je kunt een 3-fase laadpaal op een 1-fase aansluiten. De laadpaal laadt dan met de snelheid van 1-fase, wat langzamer is dan de maximale snelheid van 3-fase. Dit is een goede oplossing als je al een 3-fase laadpaal hebt maar je huis nog een 1-fase systeem gebruikt.
Een auto die met 50 kW kan snelladen, laadt een accu met een capaciteit van 50 kWh in precies een uur van leeg naar vol. Zowel een laadsnelheid van 50 kW als een accu van 50 kWh (ongeveer goed voor 250 kilometer in de praktijk) zijn waardes die we op dit moment zien bij middenklasse elektrische auto's.
Rapport: Supercharging verkort de levensduur van de Tesla-batterij niet Rapport: Supercharging verkort de levensduur van de Tesla-batterij niet. Een nieuwe studie van 12.500+ Tesla EV's concludeerde dat er geen statistisch verschil is in de afname van het bereik tussen frequent snelladen en langzaam laden .
Al snel kwam er een omslag in de vorm van de Lotus Eletre. Deze wagen kwam in 2022 op de markt en haalde voor het eerst de 350 kW. Lotus heeft inmiddels ook de Emeya ontwikkeld, die dus tot 400 kW laadvermogen aankan.
De nieuwste Fastned stations zijn al uitgerust met 300 kW of zelfs 400 kW laders. Onze netaansluitingen ondersteunen 4 tot 8 auto's die tegelijk laden op 300 kW en oudere Fastned stations kunnen eenvoudig worden aangepast naar een grotere netaansluiting.
Het is niet altijd nodig om je elektrische auto elke dag op te laden. Het hangt allemaal af van je levensstijl en het type auto. De ideale frequentie hangt af van hoe je de auto gebruikt en wat de levensduur van de batterij is.
De snellaadpunten oplaadpunten kunnen praktisch zijn voor lange reizen, maar overmatig gebruik kan de levensduur van de batterij beïnvloeden. Voor dagelijks gebruik kunt u beter kiezen voor langzaam, regelmatig thuis opladen.
De beste manier om thuis op te laden blijft de wallbox. Zoals de naam al doet vermoeden, is dit een stopcontact dat speciaal is ontworpen om een elektrisch voertuig op te laden. Hiermee laad je vijf tot tien keer sneller op dan een huishoudelijk stopcontact.
Wat kost elektrisch rijden per kilometer
Zo kost elektrisch rijden € 3,90 euro per 100 km als je jouw auto thuis oplaadt, tussen de € 4,50 en € 9 per 100 km als je een openbare laadpaal gebruikt en tussen de € 6 en € 13,50 per 100 km als je hem aan een snellaadpaal koppelt.
Zoals bij elke benzine- of dieselauto, gebruiken snelle acceleratie en krachtig remmen meer energie in een EV. Een agressieve rijstijl wordt daarom afgeraden. Lees de weg voor u voor een soepelere rit, gebruik cruisecontrol op lange, vlakke wegen , waar het veilig is om dit te doen.