Een auto geeft aan dat hij naar links gaat. Als een auto links heeft voorgesorteerd en aangeeft naar links te willen afslaan, mag je die rechts inhalen. Bij een blokmarkering mag je rechts inhalen. Dit kom je vaak tegen bij uitvoegstroken of weefvakken.
Inhalen verboden
Inhalen is verboden in de volgende situaties: Het is verboden om een voertuig vlak vóór of op een voetgangersoversteekplaats in te halen. Inhalen is niet toegestaan op plaatsen waar gevaar of hinder kan ontstaan. Het is verboden om een voertuig in te halen vlak vóór of op een kruispunt.
U mag alleen links inhalen. Als een medeweggebruiker links voorgesorteerd staat en duidelijk aangeeft dat hij links af wil slaan, haalt u rechts in. Op de fiets haalt u andere fietsers links in, andere bestuurders mag u als fietser rechts inhalen.
Inhalen is het voorbijrijden van andere voertuigen in het verkeer. Inhalen gebeurt via links, omdat rechts voertuigen inhalen in de meeste gevallen verboden is. Al zijn er wel een aantal uitzonderingen zoals; inhalen van links voorgesorteerd verkeer.
Fietsers moeten andere fietsers links inhalen, maar mogen bestuurders van andere voertuigen rechts inhalen. Inhalen is verboden op, of vlak voor, een voetgangersoversteekplaats. Een doorgetrokken streep tussen twee rijstroken betekent dat inhalen verboden is.
Over een witte of een gele onderbroken streep mag je rijden om een voertuig links in te halen. Over een doorlopende witte of gele streep mag je niet rijden om links in te halen. Zijn een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar getrokken, dan mag je links inhalen, als de onderbroken langs jouw zijde is.
Een inhaalmanoeuvre moet niet langer duren dan noodzakelijk en je mag tijdens het inhalen niet sneller rijden dan de maximumsnelheid. Het inhalen mag geen gevaar of hinder voor andere weggebruikers veroorzaken. Kijk eerst of je veilig kunt inhalen en geef vervolgens tijdig richting aan.
Op grond van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (artikel 11) moet links worden ingehaald. In de wet zijn hier een beperkt aantal uitzonderingen op genoemd. Bestuurders die links hebben voorgesorteerd en aangegeven hebben links af te willen slaan, mogen rechts ingehaald worden.
In deze situatie mag u geen (gemotoriseerde) voertuigen inhalen, behalve tractoren en brommobielen. De belijning is weliswaar onderbroken, maar toch geeft de bebording aan dat u niet mag inhalen.
Ook omtrent het inhalen op een overweg blijken er nogal wat misvattingen te bestaan. Links inhalen is verboden op overwegen waar geen slagbomen zijn of geen maanwit licht knippert. Dus: zijn er wel slagbomen of lichten, dan mag je wel links inhalen.
Om het 'rechts inhalen' te kunnen onthouden, heb ik een ezelsbruggetje bedacht, nl. het woord FRUIT. In bovengenoemde situaties mag er dus rechts worden ingehaald. Respecteer te allen tijde de aanwijzingen, de verkeerstekens en verkeersregels die ter plaatse gelden en van kracht zijn!
Er is geen verbod meerdere voertuigen ineens in te halen. Er is wel een verplichting opnieuw rechts te rijden zodra dat zonder bezwaar kan.
Passeren betekent dan dat je op je eigen rijstrook sneller rijdt dan een tragere auto op de andere strook. En inhalen betekent dan, dat je vervolgens teruggaat naar de rijstrook van de gepasseerde auto.
Hoogte boete voor het rechts inhalen
In het geval dat u rechts inhaalt en dit wordt opgemerkt door een verbalisant die al dan niet in een opvallend dienstvoertuig achter u rijdt, riskeert u een boete van maar liefst 250,- euro (exclusief 9,- euro aan administratiekosten).
Dit is dus eigenlijk een soort van dubbel inhalen. Op een rijbaan met twee rijstroken (in jouw richting) mag je alleen een automobilist inhalen als deze een bromfiets of motorfiets aan het inhalen is. Je mag op een tweestrooks rijbaan dus geen auto inhalen die al een andere auto inhaalt.
Vanaf vandaag gaat de boete voor onnodig links rijden van 150 euro naar 220 euro. Ook goed: de boete voor niet-handsfree een telefoon bedienen gaat van 250 naar 350 euro. Tegelijkertijd gaan de snelheidsboetes voor de eerste 10 km/u boven de toegestane snelheid omlaag met 15 procent.
Maximaal toegestane snelheid 100 km/h. Herkenbaar aan dubbele asstreep met groene vulling. Dit groen is enkel ondersteunend; de borden met daarop 100 aangegeven zijn maatgevend. Wanneer de dubbele asstreep onderbroken is, mag er worden ingehaald, wat op een 100 km weg dikwijls risicovol kan zijn.
Door over je schouders te kijken zorgt ervoor dat je ook verkeer in een dode hoek waarneemt. In de buitenspiegels is dit vaak niet goed te zien. Deze kijktechniek gebruik je ook voordat je gaat invoegen. Je moet gezien hebben of er verkeer aankomt of niet en of je veilig kunt invoegen.
Bij een inhaalactie kan je ook bekeurd worden. Immers, je rijdt over een 80 km-weg waar je harder reed. Je kenteken zal wel op de foto staan, tenzij je een wel erg scherpe bocht maakte bij wisselen van rijstrook, wat praktisch onmogelijk is.
Een groene middenstreep en doorgetrokken zijstrepen
De brede groene middenstreep maakt u extra alert op het gevaar van inhalen. Waar de witte strepen langs de groene ononderbroken zijn, mag u niet inhalen; u mag alleen inhalen op die plaatsen waar de witte strepen naast de groene streep onderbroken zijn.
Soorten strepen op de weg
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Dan haal je langzaam de auto rechts in ( het is link maar goed ) zolang je op dat moment niet naar links gaat is er niks aan de hand je blijft gewoon op je eigen weg door rijden. Is er dan de politie in de buurt zal deze dan ingrijpen op de linker bestuurder die dus altijd rechts moet houden.
Alle bestuurders mogen trams rechts inhalen.
Onder tripleren verstaan we een voertuig inhalen, dat zelf al een ander voertuig aan het inhalen is. Op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, mag je een auto inhalen die een tweewielige bromfiets of motorfiets aan het inhalen is. Je mag echter geen auto inhalen, terwijl die een andere auto inhaalt.