Spoofing is een truc waarbij een oplichter zich voordoet als een medewerker van je bank, een helpdesk, webwinkel of van een overheidsinstantie. Als je geld overmaakt, komt dat terecht bij de oplichter.
Spoofing-telefoontjes herkennen
Oplichters kunnen u bellen vanaf een willekeurig nummer. Bijvoorbeeld van uw bank of uw gemeente. Dit heet spoofing.
Zo werkt website spoofing
Een oplichter stuurt je een link een website, bijvoorbeeld via een e-mail of SMS. De link lijkt echt, maar gaat naar een gevaarlijke website. Zo'n nepwebsite lijkt sprekend op een echte website. Zo kan je denken dat je op de website zit van je bank, verzekering of webshop waar je vaak koopt.
Door middel van IP-spoofing kunnen cybercriminelen kwaadwillende handelingen uitvoeren, vaak onopgemerkt. Zo kunnen ze je gegevens stelen, malware installeren op je apparaat of je server vast laten lopen. Your browser can't play this video.
Ieder telefoonnummer kan gebruikt worden voor spoofing. Wanneer uw telefoonnummer gespooft is, wordt er niet echt vanaf uw nummer gebeld, maar de ontvanger ziet uw nummer wel op zijn/haar telefoon staan.
Fraudeurs komen aan telefoonnummers via bijvoorbeeld Marktplaats en social media. Scherm je profielen dus af en maak je telefoonnummer niet openbaar als je een advertentie op Marktplaats zet. Scherm ook je contacten op social media af voor de buitenwereld.
Vormen van spoofing
Helpdeskfraude is een voorbeeld van telefoonspoofing. Je ontvangt een nep e-mail van bijvoorbeeld je bank of PostNL.Je komt via een link in een e-mail, app of sms terecht op een nepwebsite. De nepwebsite lijkt precies op de website van je bank of een webwinkel.
Ook het verspreiden van dit materiaal is strafbaar. Bij spoofing nemen internetcriminelen een identiteit over. Als zogenaamde bekende of erkende afzender probeert de cybercrimineel achter je persoonsgegevens of je pincode te komen, malware op je computer te plaatsen of je direct geld afhandig te maken.
Spoofing en phishing
Zoals gezegd is er sprake van spoofing wanneer iemand communicatiemiddelen vervalst om zijn ware identiteit en bedoelingen te verbergen. Phishing daarentegen is een soort cyberaanval waarbij dit vervalste materiaal, zoals vervalste e-mails of websites, als hulpmiddel wordt gebruikt.
Slachtoffers van spoofing die leidt tot niet-bancaire fraude krijgen hun schade in principe niet vergoed. De slachtoffers die hun geld desondanks terugontvingen zullen dit van de dader terug hebben gekregen, bijvoorbeeld op verzoek van de bank of via de Procedure NAW-gegevens Begunstigde bij niet-bancaire Fraude.
Oplichters doen zich voor als medewerkers van uw bank en bellen u met de mededeling dat uw bankrekening in gevaar is. Doordat zij gebruik maken van de techniek 'spoofing' ziet u het nummer van uw bank, terwijl de oplichters in werkelijkheid met een ander nummer bellen.
Een e-mail, tekstbericht of betaalverzoek met een foute link erin is een veelgebruikte manier om je gegevens te achterhalen of je over te halen om geld over te maken. Dit heet phishing.
Don't! Beantwoord geen telefoontjes, e-mails, Whatsappjes of sms'jes van derden die vragen om jouw inloggegevens of om geld over te boeken. Je bank vraagt nooit per sms, Whatsapp, e-mail of telefonisch om inloggegevens, beveiligingscodes of om geld over te maken naar een andere rekening.
Hackers kunnen je telefoonnummer gebruiken om spam- of sms-berichten te verzenden, bijvoorbeeld om je te vragen om geld over te maken naar een bepaalde rekening. Het is daarom belangrijk om voorzichtig te zijn met wie je je telefoonnummer deelt en om geen persoonlijke informatie te verstrekken aan onbekende personen.
Als u denkt dat uw telefoonnummer gespoofed is en u wilt dit stoppen, dan kunt u een klacht indienen bij de Federal Communications Commission (FCC) Centrum voor consumentenklachten.
In 2019 gaf 13 procent van de bevolking van 15 jaar of ouder aan slachtoffer te zijn geweest van een of meer cybercrimedelicten. Hacken, koopfraude en cyberpesten zijn de meest voorkomende vormen.
In principe zijn er in Nederland geen strafbare woorden. Ook voor spel- of taalfouten krijg je geen boete (tot opluchting van velen…). Het is wel zo dat je anderen niet mag beledigen, vooral als het gaat om mensen in een publieke functie, zoals buschauffeurs, de koning en de politie.
Meld het bij de meldpunten die online te vinden zijn: Discriminatie: mindnederland.nl. Fraude: fraudehelpdesk.nl. Spam: spamklacht.nl (OPTA)
Doe aangifte bij politie
Ook als getuige kunt u aangifte doen. Zonder aangifte kan de politie geen opsporingsonderzoek instellen naar identiteitsfraude. En zonder aangifte kunt u de schade niet op de dader of de verzekering verhalen. De wijze van aangifte is afhankelijk van de ernst van het feit.
Een onbetrouwbare mail is niet gevaarlijk als u geen bijlagen opent of op linkjes klinkt. Een verkeerde bijlage kan een virus bevatten en achter een link kan een phishingpagina schuilgaan. Daar zit het gevaar.
Doe aangifte bij de politie: Dit kan ook heel makkelijke online. Zo kan je ervoor zorgen dat het anderen niet overkomt. Ook kan de politie bij veel meldingen onderzoek doen naar deze vorm van fraude. Zo doe je aangifte bij de politie.
Laat ik eerst met deze deur in huis vallen: 0437440500 is een nummer van Ziggo. We gebruiken het o.a. bij klanttevredenheidsonderzoeken en abonnementchecks. Je scepsis en vragen snap ik heel goed. Anoniem uitbellen bij deze zaken mag niet meer, dus er moet sowieso een nummer staan.
Ja. Misschien is hacken niet helemaal het goede word, maar criminelen kunnen je telefoonnummer zeker stelen. Dit doen ze via sim-swapping, wat betekent dat ze jou nummer naar hun eigen simkaart overzetten. Hackers doen dit door je telecommaatschappij ervan te overtuigen dat het nummer van hen is.