Wat is de beste plaats in het vliegtuig? Alles hangt af van wat u zoekt… Om zo weinig mogelijk last te hebben van turbulenties, moet men dicht bij de vleugels zitten, want op die plek is het vliegtuig het meest stabiel. Om bij de eersten te zijn bij het verlaten van het vliegtuig, zit u best links vooraan.
Over het algemeen zit je op een stoel achterin de cabine het meest veilig en dan ook nog in de buurt van een nooduitgang. Ook de plekken aan het gangpad zijn wat veiliger als er iets gebeurt, omdat je dan eerder het toestel kunt verlaten.
De beste plek in het vliegtuig
Bij de nooduitgangen en op de eerste rij van het toestel heb je vaak de meeste beenruimte. Helaas moet je hier vaak voor bijbetalen. Wil je deze extra kosten niet betalen of zijn deze plekken al vergeven? Dan is een stoel aan het gangpad een prettige keuze.
Alles voor het uitzicht
Waar kan je dan het best plaatsnemen? Kijk goed naar waar de vleugel zich bevindt en ga hier zo ver mogelijk vanaf zitten. Dus helemaal naar achteren, zodat de vleugel niet voor je neus zit, of ga vóór de vleugel zitten zodat ook hier je zicht niet belemmert wordt.
Het tijdschrift Time deed een soortgelijk onderzoek, maar daaruit bleek dat passagiers op de middelste stoelen achterin het vliegtuig de grootste overlevingskans hebben. Als er daadwerkelijk een crash voorkomt, dan zit je toch het best bij de nooduitgang.
Je kunt de klantenservice van een airline bellen om te overleggen of je behoefte hebt aan een tweede stoel. Elke airline heeft daarvoor eigen regels en kosten. Bij sommige airlines mag je dan ook extra bagage meenemen en sommige niet, check dus altijd alle voorwaarden.
De stoel naast de toiletten
Naast de vieze luchtjes, staat er ook bijna altijd een rij mensen naast je. En op de een of andere manier kunnen die mensen niet gewoon stil zijn; ze gaan even rekken en strekken, leunen op jouw stoel en voor je het weet zit er een elleboog in je gezicht.
Als je zo min mogelijk turbulentie wil voelen, moet je in het midden van het midden gaan zitten. Aan de 'raamkant' voel je meer turbulentie dan in het midden van het gangpad. Waar je niet moet zitten, is aan de achterkant van het vliegtuig - daar voel je turbulentie sterker dan in het midden of aan de voorkant.
De beste stoelen in de B737-700 van Transavia zijn: 1A, 1B, 1C, 1D, 1E, 1F – je hebt hier iets meer beenruimte. 12A, 12B, 12C, 12D, 12E – door de nooduitgang heb je hier extra beenruimte. 13F – door het ontbreken van de stoel op rij 12 (in verband met de nooduitgang) heb je hier extra beenruimte.
De plek met het minste lawaai is voor de vleugels. In de meeste vliegtuigen bevinden de motoren zich onder de vleugels. Voor de vleugels zitten is net alsof je je achter een speaker bevindt. Al het geluid van de motor en de verstoorde lucht wordt daar de andere kant opgestuurd!
Turbulentie is vervelend voor passagiers maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig. Daarom moet je je riemen altijd om houden tijdens een turbulente vlucht."
Turbulentie door stijgende lucht
Warme lucht zet uit en stijgt op. Dit fenomeen noemen we ook wel thermiek. Tijdens het stijgen van de lucht neemt de temperatuur af tot het dauwpunt. Als de lucht dan nog verder stijgt, vormen zich vochtdeeltjes in de lucht, oftewel bewolking, cumuliforme bewolking wel te verstaan.
Het beste antwoord. Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Tip 1: Je plek in het vliegtuig
Kies een plek voorin het vliegtuig (niet aan de kant van een deur of vluchtroute want daar mag je met kinderen niet zitten). Of kies een plek achterin het vliegtuig. Lekker dichtbij de wc en je hebt alleen mensen voor je zitten.
Transavia vliegt met een moderne vloot van 85 Boeing 737-800 vliegtuigen en 4 Boeing 737-700 vliegtuigen.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Wat niet direct hoeft te betekenen dat deze angst ook geheel terecht is. Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
In de Boeing 777-300 zitten de slaapcabines, ook wel genaamd Overhead Crew Rest (OCR), achterin bij de staart van het vliegtuig. Dat is een plek waar je de vliegbeweging meer ervaart. Je wordt als het ware in slaap gewiegd.
Vliegen: 117 doden per miljard vluchten. 4. De ferry: 90 doden per miljard verplaatsingen.
Nu hanteert de IATA voor een man 80, voor een vrouw 70 en voor een kind 35 kg. Weet u, dat wanneer alle passagiers naar achteren lopen, het vliegtuig in een steile klim gaat, overtrekt en neerstort. Wanneer iedereen naar voren loopt gaat het vliegtuig in een steile duik en stort ook neer.
De simpele gordel is veilig genoeg
Maar bij een vliegtuigcrash heb je niks aan een gordel, of hij nu twee- of driepunts is. De gordels in het vliegtuig zijn dan ook niet bedoeld voor botsingen, maar om je op je plaats te houden bij turbulentie.
De meeste airlines bieden beenruimte aan in twee varianten: op de eerste rij(en), of bij de nooduitgang. De eerste rij heeft doorgaans de meeste beenruimte, soms tot wel 120 centimeter. Bij de nooduitgangen is de extra ruimte vaak iets beperkter, maar nog steeds ruim – meestal tot zo'n 86 centimeter.
Een stoel op de eerste rij geeft je meer beenruimte, 91 cm. Je kan makkelijk naar het toilet en je bent bij de landing snel het vliegtuig uit. Deze reserveer je voor een basistarief van 16 tot 25 euro p.p. per enkele reis. Een stoel met extra beenruimte, 86 tot 100 cm, zit bij de nooduitgang.