De begrippen B2B en B2C zijn veelgehoorde marketingtermen. Maar wat is nu het verschil tussen B2B en B2C? Het bergrip B2B staat voor 'business-to-business' oftewel handel tussen twee bedrijven.Terwijl B2C staat voor 'business-to-consumer' oftewel verkoop van bedrijf naar consument.
B2B is een internationale aanduiding voor Business-to-Business: bedrijven aan bedrijven. Meestal betreft het hier bedrijven die specifiek zaken doen met andere bedrijven. Voorbeelden hiervan zijn productiebedrijven, groothandels, zakenbanken en hostingbedrijven die niet op de particuliere markt actief zijn.
B2C marketing staat voor business-to-consumer marketing, oftewel marketing gericht op verkoop van organisatie naar consument. In tegenstelling to B2B-marketing richt B2C-marketing zich op het vermarkten en exploiteren van markten die het eindproduct consumeren. Simpel gezegd, consumenten.
B2B of Business to Business staat voor het leveren van diensten of producten tussen bedrijven onderling. De marketing en verkoop vindt dus niet plaats van een bedrijf naar een consument (B2C), bij deze transacties en communicatie zijn alleen bedrijven betrokken.
Waar b2b (business-to-business) bedrijven zich richten op de zakelijke markt, verkopen b2c (business-to-consumer) bedrijven producten of diensten aan de consument.
Business-to-consumer (B2C) is het bedrijfsmodel dat zich in de eerste instantie op consumenten richt; het merendeel van de klanten is particulier. Dit zijn enkele voorbeelden van B2C: Een supermarkt zoals de Jumbo of de Albert Heijn. Een streaming-service zoals Spotify of Netflix.
De betekenis van b2c is een onderneming die producten of diensten aan de consument of eindgebruiker levert en dus niet aan andere bedrijven. De tegenovergestelde term van b2c is b2b wat voor 'business-to-business' staat. Het verschil is dat b2b bedrijven betreft die producten of diensten aan andere bedrijven leveren.
De focus van B2B marketing ligt daarbij op ROI, leadgeneratie en het opbouwen van duurzame relaties met de klant. Tevreden klanten blijven langer bij hetzelfde bedrijf. Er wordt op de B2B markt daarom minder gewisseld tussen leveranciers.
Bij B2B verloopt de communicatie of handel van bedrijf tot bedrijf terwijl bij B2C de communicatie of handel tussen een bedrijf en de consument(en) verloopt.
Business-to-business marketing (of B2B marketing) gaat over het vermarkten van producten of diensten in een zakelijke markt. Een B2B markt is vaak kleiner dan een consumentenmarkt (business-to-consumer, B2C). Aankopen in een B2B markt hebben veelal ook een hogere orderwaarde.
Belangrijke kenmerken van B2B sales
Bij B2B sales gaat het vaak om producten/diensten die meer kosten in vergelijking met business-to-consumer producten/diensten. Bovendien is de sales cycle (verkoopproces) in het algemeen trager en complexer dan die van B2C sales.
B2b-e-commerce zit in de lift; het percentage van de werkzame beroepsbevolking dat in de afgelopen twaalf maanden een zakelijke online bestelling heeft geplaatst of geaccordeerd, groeide ten opzichte van vorig jaar met negen procentpunt naar 48%.
B2C, B2B en B2G, staat voor Business to Consumer, Business to Business en Business to Government. B2C bedrijven verkopen hun diensten of producten aan consumenten. B2B bedrijven verkopen aan andere bedrijven en bij B2G is de overheid (gemeente, provincie, ministerie) de afnemer van het bedrijf.
Maar B2B'ers kunnen veel van B2C'ers leren. Uiteindelijk draait geweldige marketing om relevante, gepersonaliseerde ervaringen voor je doelgroep op elk punt in de customer journey. Dat leidt uiteindelijk weer tot klanttevredenheid, klantloyaliteit, hogere productiviteit en hogere omzetten.
Zonder marketing heeft sales geen deals om te sluiten. Zonder sales heeft het genereren van leads door marketing geen zin. Het is dus ook een overbodige discussie om vast te gaan stellen wat belangrijker is en waar je jouw middelen in moet investeren; marketing of sales. Beide zijn noodzakelijk.
Wat is B2B-marketing? Net als bij B2C-marketing, ofwel consumentenmarketing, brengen bedrijven bij B2B-marketing hun producten of services bij potentiële kopers onder de aandacht. Het verschil is dat bij B2B-marketing de focus niet op individuele consumenten ligt, maar op andere bedrijven.
Consumentenpsychologie staat voor de studie naar de redenen waarom mensen zaken kopen. Psychologen proberen de onderliggende cognitieve processen te ontdekken die de keuzes van consumenten verklaren, en te bepalen op welke wijze mensen reageren op de invloed van marketing.
Customer marketing is een CRM-methode die door de marketingafdeling wordt gehanteerd. Het doel van customer marketing is het verbeteren van de prestaties van klanten, net zoals andere marketingvormen. Anders dan bij de klassieke methode tracht customer marketing dat te doen door de klantgerichtheid te verbeteren.
Het niveau van het NIMA B Marketing Examen is vastgesteld op EQF-niveau 6. Oftewel NLQF niveau 6. Dat is vergelijkbaar met hbo-niveau, aangevuld met werkervaring.
In een sales strategie wordt er veelal onderscheid gemaakt tussen outbound (het actief benaderen van koude leads) en inbound (waarbij je via jouw content en boodschap de klant naar je toe 'trekt'). Bij inbound sales speelt ook het marketingteam een grote rol.
Bij strategische verkoop voeg je soms meer waarde toe als je de juiste relaties ontwikkelt met interne stakeholders of andere partijen in de waardeketen. En dan is het slim om ook te kijken naar de wensen van de klanten van die klant, kortom naar de hele keten.