De energievoorziening was verantwoordelijk voor 27,4% van de broeikasgasemissies in de EU in 2022, terwijl het binnenlands vervoer 23,8% voor zijn rekening nam. Broeikasgasemissies van de industrie waren verantwoordelijk voor 20,3% van de emissies, woon- en commerciële activiteiten voor 11,9% en landbouw voor 10,8%.
Het verbranden van benzine en diesel in auto's, vrachtwagens, vliegtuigen en schepen draagt bij aan een aanzienlijk deel van de wereldwijde CO2-uitstoot. De groeiende vraag naar transport, vooral in opkomende economieën, heeft geleid tot een toename van de uitstoot van broeikasgassen.
De verbranding van olie en aardgas stoot het meeste CO2 uit, terwijl planten en oceanen de balans enigszins herstellen door kooldioxide op te nemen. De CO2-uitstoot wordt vaak genoemd in verband met klimaatveranderingen en de opwarming van de aarde.
1. Tata Steel. Staalbedrijf Tata Steel in IJmuiden heeft de twijfelachtige eer om Neerlands grootste vervuiler te zijn, blijkt uit cijfers van de Nederlandse Emissieautoriteit. Vorig jaar stootte het bedrijf ruim 5,7 miljoen ton CO2 uit.
Het grootste deel van de CO2-uitstoot van een huishouden komt van het energieverbruik voor verwarming en elektriciteit (ongeveer 80%). Dit komt vooral door het gebruik van aardgas voor verwarming en het gebruik van elektriciteit voor huishoudelijke apparaten.
De energievoorziening was verantwoordelijk voor 27,4% van de broeikasgasemissies in de EU in 2022, terwijl het binnenlands vervoer 23,8% voor zijn rekening nam. Broeikasgasemissies van de industrie waren verantwoordelijk voor 20,3% van de emissies, woon- en commerciële activiteiten voor 11,9% en landbouw voor 10,8%.
Energiesector leidt in vervuiling – Fossiele brandstoffen die worden gebruikt voor elektriciteit en warmte produceren 75% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, waardoor de energiesector de grootste vervuiler is. Bouw verslechtert luchtkwaliteit – Bouwplaatsen stoten stof uit (PM10, PM2.
De meest vervuilende industrieën, gemeten naar de impact op klimaatverandering, zijn de chemische en petrochemische industrie, ijzer en staal, cement, pulp en papier, en aluminium.
China is misschien wel de grootste uitstoter , maar de gemiddelde Amerikaan is verantwoordelijk voor bijna twee keer zoveel klimaatvervuiling als de gemiddelde persoon in China. En in het dichtbevolkte India, een van 's werelds grootste klimaatvervuilers, liggen de emissies per hoofd van de bevolking aanzienlijk onder het wereldwijde gemiddelde.
Bomen die het beste in staat zijn om naast fijnstof ook CO2 op te nemen zijn de: douglas, sneeuwbak, vlinderstruik, gelderse roos, veldesdoorn en de haagbeuk. Het is echter ook van belang om naast de boomsoort naar meerdere factoren te gaan kijken, zoals de bodem en de wijze van aanplanten.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
In 2030 moet Nederland 55% minder broeikasgassen uitstoten vergeleken met 1990.Het streven is zelfs 60% vermindering.In 2050 wil Nederland klimaatneutraal zijn. Dat wil zeggen dat de uitstoot van broeikasgas in 2050 niet hoger is dan wat er vastgelegd wordt, netto is de uitstoot dus nul.
China voert al jarenlang de lijst aan met meest vervuilende landen ter wereld. Ook in 2023 bleef dit onveranderd en brak China niet met de trend, haar CO2-uitstoot te laten stijgen.
Op basis van gegevens van de laatste decennia is China consequent naar voren gekomen als 's werelds grootste uitstoter van CO2. Als 's werelds meest bevolkte land en een van de grootste economieën, is China sterk afhankelijk van steenkool, olie en andere fossiele brandstoffen voor zijn energiebehoeften.
Het nummer één op de Guardian-lijst is de Blavatnik-familie van de Brits-Amerikaanse zakenman Leonard Blavatnik die tussen 1 januari 2022 en 22 september 2023 meer dan 7500 ton CO2 zou hebben uitgestoten met hun privéjets.
De grootste bron van broeikasgasemissies door menselijke activiteiten in de Verenigde Staten is het verbranden van fossiele brandstoffen voor elektriciteit, warmte en transport . De EPA houdt de totale Amerikaanse emissies bij door de Inventory of US Greenhouse Gas Emissions and Sinks te publiceren.
Het aandeel van de EU in de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen daalde van 15,2% in 1990 tot 6,0% in 2023. In 2023 waren in de EU de top vijf broeikasgas uitstoters Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen en Spanje.
Wereldwijd zijn de primaire bronnen van broeikasgasemissies elektriciteit en warmte (31%), landbouw (11%), transport (15%), bosbouw (6%) en productie (12%) . Energieproductie van alle soorten is goed voor 72 procent van alle emissies.
Nummer 1 van Oceanië en nummer 7 van de wereld. Het dunbevolkte Nieuw-Zeeland is een paradijs voor de buitenmens, en het land zorgt goed voor haar omgeving. Nieuw-Zeeland scoort 84.9 punten op het gebied van natuurbehoud, waar haar buren en soortgelijke landen slechts 30 punten scoren.
Wegverkeer, huishoudens, de industrie en de landbouw zijn in ons land de belangrijkste bronnen van luchtvervuiling. Van alle ongezonde deeltjes in de lucht veroorzaken fijnstof, stikstofdioxide (NO2) en ozon (zomersmog) de meeste schade aan de gezondheid.
1. Zabol, Iran. Deze stad is gekend om de sterke wind die 4 maanden per jaar van noord naar zuid waait. Die wind brengt heel wat fijnstof met zich mee.
De sectoren die het meest bijdragen tot de directe uitstoot van broeikasgassen zijn : de energieproductie (35%), de landbouw, de bosbouw en andere bodembestemmingen (24%), de industrie (21%), het transport (14%) en de gebouwen (6%).
Elektriciteits- en warmteproductie creëerden de meeste emissies en waren goed voor 46% van de wereldwijde toename van emissies. De uitstoot van steenkool is gegroeid tot 15,3 gt, waarbij olie 10,7 gt genereerde en aardgas 7,5 gt. Meer dan 40% van de toename van koolstofemissies in 2021 was afkomstig van steenkool.
Binnen de transportsector veroorzaakt de luchtvaart ruim een derde van broeikasgasemissies (40 procent), gevolgd door vervoer over water (zeevaart en binnenvaart) (31 procent) en vervoer over de weg (26 procent). Daarnaast is er nog een klein percentage uitstoot door de dienstverlening ten behoeve van transport.