Verzekeraars als HEMA en Unigarant geven aan dat de fiets of e-bike voor vergoeding bij diefstal op slot moet staan met een ART-goedgekeurd slot van (minimaal) twee sterren. Een ART-2 fietsslot volstaat dus voor zowel de gewone als de elektrische fiets.
Een anti-diefstalverzekering is af te sluiten met een voor de betreffende tweewieler (fiets, scooter/brommer, motor) goedgekeurd ART-slot. Voor een fiets moet er minimaal sprake zijn van een ART-2 slot, terwijl vaak ook een ART-3 slot goed te gebruiken is voor de fiets.
Een ART-slot herken je aan het ART-logo met het aantal sterren op het slot in de vorm van een sticker of afdruk. Op het logo moet ook het goedkeurnummer zichtbaar zijn. Of het slot geschikt is, hangt af van het soort tweewieler waar het om gaat.
Een fietsslot met ART-2 keurmerk geeft zekerheid omtrent de mate van diefstalbeveiliging van het slot. Dit keurmerk is afgegeven door de onafhankelijke Stichting ART. Hierin zitten partijen als ANWB, BOVAG, verzekeraars en politie.
Kies een ringslot als basis. Het kettingslot, beugelslot of vouwslot kan dan als 'extra slot op de fiets' dienen. Ook een ringslot met een insteekketting is een goede optie: u bent dan in één keer klaar. De sleutel van (en in) het ringslot heeft u onderweg altijd bij de hand.
Het kabelslot en kettingslot zijn aan elkaar gewaagd wat betreft stevigheid en bescherming tegen het doorknippen ervan. Op het vlak van flexibiliteit gaat de voorkeur hier uiteindelijk wel naar het kettingslot omwille van zijn gebruiksgemak.
De diefstalbestendigheid was bij deze sloten al getest door Stichting ART. Conclusie: vergeet vouwslot en beugelslot. De beste oplossing is een ringslot in combinatie met een los kettingslot van minimaal 85 centimeter zodat je hem altijd aan de 'vaste wereld' vast kunt maken.
Wil je een door de verzekering goedgekeurd fietsslot, koop dan een ART-keurmerkslot met minimaal twee sterren: ART-2. Wil je de beveiliging van je fiets of e-bike uitbreiden, schaf dan een tweede slot aan met bijvoorbeeld minimaal een ART-2- of een ART-3-, ART-4- of zelfs ART-5-keurmerk.
ART-3 sloten zijn in de regel bestemd voor de duurdere fietsen en scooters en brommers. ART-4 sloten zijn geschikt voor scooters en (de wat lichtere) motoren, terwijl het bij ART-5 uitsluitend gaat om sloten voor de (zwaardere) motor.
In eerste instantie kijk je of je op het slot een stickertje of opdruk kunt vinden met het ART logo. Op het stickertje vind je de volgende gegevens: Het woord “ART”, een “nummer” en een aantal “sterretjes”. Het nummer is het slotnummer oftewel het goedkeurnummer.
De AXA defender is een ART 2 goedgekeurd slot, dit maakt de AXA defender geschikt voor vrijwel alle verzekeringen. De AXA defender is een ringslot met een volledig rondom gelast slothuis van staal.
Een slot met keurmerk ART 1 voorkomt dat een fiets zomaar is mee te nemen. Deze 'meeneembeveiliging' is bijvoorbeeld geschikt voor een korte stop. Het minimale advies voor een gewone fiets is eigenlijk een slot ART-2. Deze zorgt voor een goede beveiliging.
Met ART-keurmerk en testwinnaar van de Fietsersbond slotentest. De ABUS Bordo Granit X Plus 6500/110 XL is een ART 2 gekeurd slot. Het zwarte slot is zeer flexibel en heeft een compacte vorm.
Sommige verzekeraars eisen bijvoorbeeld dat je een insteekketting gebruikt om je fiets vast te zetten aan een object zoals een fietsenrek om volledig verzekerd te zijn. Helaas staat je fiets ook niet altijd veilig in je garage of schuur. Zet daarom altijd je fiets op slot wanneer je deze hier stalt.
Het Keurmerk
Daarnaast wordt gewerkt met een sterrensysteem. Hoe meer sterren een slot heeft, hoe hoger de preventieve waarde van het slot en hoe beter hij dus beschermt tegen diefstal. Een slot met vijf sterren heeft de meeste preventieve waarde.
Een fietsslot met keurmerk ART 1 is in wezen een 'meeneembeveiliging', bijvoorbeeld geschikt voor een korte stop. Stichting ART adviseert voor fietsen echter een ringslot door het achterwiel in combinatie met een kettingslot, beugelslot of kabelslot. Bevestig uw fiets met één van deze sloten aan een vast object!
U kunt geen nieuwe sleutel bestellen aan de hand van het nummer dat op uw slot staat vermeld. Het sleutelnummer wordt vaak vermeld op uw aankoopbon of verzekeringsblad van uw fiets.
Vaak is de cijfercombinatie ook zelf in te stellen, soms is er sprake van een unieke code, vermeld op de verpakking. Het gaat daarbij in het geval van fietssloten doorgaans om een driecijferige of viercijferige combinatie.
Fietssloten van het oer-Nederlandse merk AXA die als 'veilig' worden beschouwd. Dat deze sloten geschikt zijn om uw fiets mee te beschermen tegen diefstal wordt onderschreven door de Stichting ART met een ART-2 certificering.
Het kettingslot wordt gezien als het meeste veilige fietsslot. Het slot bestaat uit een ketting en een sluiting. Deze sluiting kan zowel een los slot als een vaste sluiting zijn. De schakels van een kettingslot zijn gemaakt van gehard staal.
Solid-ringslot van AXA
De productie en verkoop van de 'Poolse sleutel' kan AXA niet tegenhouden. 'Er is geen wet die dat verbiedt. Een koevoet waarmee je kunt inbreken, mag je ook produceren en verkopen. ' Maar je mag de sleutel niet aanprijzen als een middel om een AXA-slot te openen.
Een kettingslot is eigenlijk het sterkste type (fiets)slot dat verkrijgbaar is. Vooral als het van gehard staal is gemaakt. Door de constructie met schakels is het onmogelijk om snel en onopvallend een kettingslot open te krijgen.