Leg het waterproof schuurpapier in een emmer water. Maak het oppervlak schoon met onvetter. Haal het waterproof schuurpapier uit het water en begin met schuren.
Wanneer normaal schuurpapier in aanraking komt met water verliest het al snel zijn functie. De schuurkorrels laten niet alleen los, maar ook zal het papier veel sneller scheuren. Bij schuurpapier dat waterproof is wordt het effect juist versterkt!
Schuren zonder stof wordt ook wel stofvrij schuren genoemd.
Om te schuren zonder stof moet je een apparaat hebben die het schuurstof afzuigt. Vaak wordt hiervoor een speciale stofzuiger gebruikt: ook wel een schuurstofzuiger genoemd. Je sluit de stofzuiger aan d.m.v. een stofzuigerslang aan je schuurmachine.
Waterproof schuurpapier kan zowel voor droog als voor nat schuurwerk gebruikt worden. Nat schuren heeft het voordeel dat er geen stof vrijkomt bij het schuren, er minder krassen in de ondergrond komen en je het te verven oppervlak ook reinigt en ontvet.
Vraag jij je af waarom nat schuren beter is voor het oppervlak? Bij nat schuren komt er geen stof vrij. Hierdoor maak je minder snel krassen op het oppervlak en ontvet en reinig je tegelijkertijd de ondergrond.
Opschuren van intacte verflagen doet u best met schuurpapier van een gemiddelde korrel (120 bijvoorbeeld). Bij echt slecht schilderwerk of een heel oneffen ondergrond kan u gerust schuren met grof schuurpapier (korrel 80 of 60) tot alle lagen verf afgeschuurd zijn.
Door nat te schuren kunnen oppervlakte spiegelglad geschuurd worden. De korrel van nat schuurpapier is fijner en door de werking met water worden oppervlakte heel erg glad. Door nat te schuren wordt de kans op krassen aanzienlijk verkleind.
Licht opschuren betekent dat je de verflaag mat schuurt zodat de nieuwe verflaag goed hecht. Dat is voldoende. Je ondergrond is helemaal klaar voor het nieuwe schilderwerk.
Stof dat vrijkomt bij het schuren is een risico voor voor de gezondheid en veiligheid van miljoenen werknemers. Stof is één van de belangrijkste gezondheidsrisico's op de werkvloer. De fijne stoffen die vrij kunnen komen bij het schuren kunnen zorgen voor irritatie aan de huid, ogen en luchtwegen.
Waarom niet eerst schuren en dan pas het hout ontvetten? Er zit altijd vet en ander vuil op het oppervlak dat je gaat schilderen. Wanneer je eerst gaat schuren en dan pas ontvetten, verspreid je het vet en vuil over het oppervlak tijdens het schuren.
Ruw hout of oude (slechte) verflagen kunt u opschuren met P80 tot P120. Om een egaler eindresultaat te behalen schuur je de grondverf met een fijnere grofte, namelijk P150 tot P220. Voor extreem mooi en strak werk zou je voor de laatste verflaag nog kunnen schuren met P320-400.
Je begint met grof schuurpapier en daarna gebruik je fijn schuurpapier. Zo doe je dat: vouw het schuurpapier zodat het makkelijk in je hand past, pak het hout en schuren maar. Als je het hout neerlegt, dan kan je wat meer kracht zetten. Rustig schuren, van je af.
Deze ijzersterke schuurpad van het merk Scotch-Brite is geschikt voor het makkelijk schuren van oppervlakten. De pad kan zowel droog als nat gebruikt worden. De schuurpad is meerdere keren te gebruiken en loopt niet snel dicht met stof.
Om je trap volledig blank te schuren gebruik je best korrel 80 – 100. Wil je slechts oppervlakkige krassen en vuil wegwerken? Dan ben je beter geholpen met korrel 120 – 200. Schuurmachine: de ideale schuurmachine ligt goed in de hand en loopt uit in een punt.
Door eerst goed te schuren kan de verf beter hechten. Wanneer je op een gladde ondergrond gaat verven kan de verf namelijk naar beneden glijden. Bij een gladde ondergrond is het dus niet verstandig om te verven zonder te schuren.
Het meest professionele eindresultaat krijg je door minimaal 2 lagen aan te brengen. Hierdoor komt de glans van het product tot zijn recht en door de laagdikte kan de verf een goede bescherming bieden. In sommige gevallen of bij een zware belasting (bv traptredes) kan een extra laag nodig zijn.
Tussen de verschillende verflagen schuur je lichtjes op. Zo krijg je een betere hechting tussen de lagen. Ook oude glanzende of zijdeglanzende verflagen schuur je best op. Zo ben je zeker van een goede hechting van de nieuwe lak.
Gebruik fijn schuurpapier (korrel 320) als de trap glad is. Gebruik grof schuurpapier (korrel 80) als de trap grof geschilderd of sterk vervuild of beschadigd is. Schuur nog een keer na met middelgrof schuurpapier (korrel 120). Kies een donkere kleur kit en grijze grondverf als je de trap ook donker gaat verven.
Om een auto te schuren moet je over schuurmateriaal beschikken waarmee je de oude laklaag kan schuren, eventueel roest of corrosie kan verwijderen en plamuur/primer mee kan opschuren. Voor het schuren van een auto moet je naast een schuurmachine, ook beschikken over schuurpapier hebben in verschillende groftes.
Schuren van autolak
Wil je alleen de autolak schuren waarbij de grondverf nog in perfecte staat blijft? Schuur dan de blanke lak en kleurlak weg met korrelgrootte P220. Deze korrel is speciaal geschikt voor het volledig opschuren van zowel de 2K blanke lak als basislak van de auto.
Neem na het schuren het hout af met een vochtige doek. Laat het hout drogen voordat u verder gaat met de volgende stap. Na het schuren is het van belang het meubelstuk nogmaals te ontvetten met ammonia. Bevochtig de poetsdoek met ammonia en neem het hout af.
Schuren met een te grove korrel kan krassen opleveren die zelfs na het schilderen nog te zien zijn. Schuur dus altijd in de richting van de houtnerf.
Veel mensen vragen het zich af en weten het eigenlijk niet. Het is eigenlijk heel erg simpel, eerst ontvetten en dan pas schuren. Doe je dit niet of ga je eerst schuren dan schuur je het vuil en vet in de porien van het hout. Hierdoor zal de hechting minder goed zijn met alle gevolgen van dien.