Sommige kinderen met hoogbegaafdheid vertonen gedrag dat lijkt op odd. Ze zijn voortdurend opstandig en dwars.Ze gaan contant in discussie en gedragen zich dominant in de groep.Hierdoor hebben ze vaak ruzie met klasgenoten en conflic- ten met de leerkracht.
Hoogbegaafde kinderen hebben weleens verborgen leerstoornissen. Dit kunnen stoornissen zijn zoals moeilijkheden met visuele perceptie, schrijfstoornissen, ruimtelijke stoornissen, dyslexie en aandacht stoornissen. Hoogbegaafde kinderen kunnen een slecht zelfbeeld ontwikkelen als ze een leerstoornis hebben.
Ze zijn sterk overtuigd van wat ze geloven en kunnen zeer gedreven overkomen. Hoogbegaafde kinderen maken zich vaak eerder druk om regels en gedragingen en vinden het moeilijk om om te gaan met de tegenstrijdigheden en oneerlijke zaken die ze signaleren in de wereld om hen heen.
Hoogbegaafde kinderen hebben een verhoogde gevoeligheid voor sommige prikkels uit hun omgeving. Dit kan leiden tot zowel over- als onderprikkeling. Overprikkeling kan zich uiten in agressief gedrag of prikkelbaarheid. Onderprikkeling daarentegen zorgt voor verveling, dagdromen en onoplettendheid.
Een groot aantal heeft problemen gerelateerd aan hoogbegaafd zijn, zoals stress en burnout, depressie, eetproblemen, concentratieproblemen, slaapproblemen, eenzaamheid, angstklachten als faalangst, leerproblemen, onzekerheid, stemmingswisselingen, overgevoeligheid, relatieproblemen, minderwaardigheidsgevoelens, ...
Hoogbegaafdheid theorie
Belangrijkste criteria: hoge intelligentie, motivatie èn creativiteit.
Ze kunnen bijvoorbeeld al zien hoe ze iets willen, al weten hoe iets moet, maar nog niet de verfijnde motoriek hebben om het te maken. Zijn soms, niet altijd, cognitief ook al verder dan de sociale en emotionele ontwikkeling. Daardoor kan een hoogbegaafd kind heel volwassen en wijs overkomen.
Hoogbegaafde kinderen hebben een snelle cognitieve ontwikkeling. Dit wil zeggen: een snelle ontwikkeling van het opslaan, verwerken, terughalen en toepassen van kennis en informatie. Daarnaast hebben ze ook hele sterke karaktereigenschappen. Deze eigenschappen worden zijnskenmerken genoemd.
Hoogbegaafden bezitten veel kwaliteiten die vaak niet tot uiting komen omdat zij nooit gestimuleerd zijn. Hoogbegaafden hebben meestal een apart soort humor. Vaak zien zij door het beeldenken iets letterlijk gebeuren als iets verteld wordt. De meeste hoogbegaafden hebben niets heb met sarcasme of cynisme.
Voor het begaafde kind is argumenteren vaak een oprechte poging om te achterhalen hoe de wereld werkt . Mensen met een hoger IQ zien de wereld vaak in een ander licht. Vaak produceert dat licht een perspectief dat anders is dan wat de gemiddelde persoon ziet.
Hoogbegaafde kinderen lopen vaak voor op hun leeftijdsgenoten in sociale en/of emotionele ontwikkeling. Ze spelen vaker alleen of niet op de manier zoals je dat gewend bent van andere kinderen. Bovendien gaan ze pas spelen als hun leerhonger voldoende gestild wordt.
Gedrags- en emotionele problemen die typisch worden beschreven bij intellectueel begaafde kinderen zijn angst [7], sociale terugtrekking [8, 9], een laag zelfbeeld [10] en buitensporig perfectionisme [7], die allemaal behoren tot de categorie van ‘internaliserende’ problemen [11].
Hoogbegaafde kinderen
Hoe herken je hoogbegaafdheid bij kinderen? Ze zijn vaak perfectionistisch, lopen voor in hun ontwikkeling, ervaren diepe emoties, hebben last van faalangst en stellen veel (volwassen) vragen.
Algemene kenmerken van begaafde kinderen:
Verrassende emotionele diepgang en gevoeligheid op jonge leeftijd . Sterke nieuwsgierigheid. Enthousiast over unieke interesses en onderwerpen. Eigenzinnige of volwassen humor.
Hoogbegaafdheid betekent dat je snel denkt en je ingewikkelde dingen goed kan begrijpen. Je werkt graag zelfstandig, bent nieuwsgierig en hebt veel motivatie. Ook ben je gevoelig en ervaar je veel emoties. Je vindt het fijn om dingen te bedenken, maken of te ontwikkelen.
Antisociaal gedrag, bijvoorbeeld liegen, stelen, spijbelen, brandstichten, inbreken. Agressief gedrag, bijvoorbeeld vernederen, bedreigen, dwingen, manipuleren, onder druk zetten, duwen, slaan, knijpen, schoppen, pesten, vechten, verkrachten, wurgen.
De meest voorkomende disruptieve gedragsstoornissen zijn oppositioneel-opstandige stoornis (ODD), gedragsstoornis (CD) en aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD) . Jongens hebben meer kans dan meisjes om aan gedragsstoornissen te lijden.
Hoogbegaafde kinderen die enorm nieuwsgierig zijn en graag nieuwe dingen leren, vinden het vaak erg leuk om dingen uit te zoeken. Laat je kind eens op een speelse manier kennismaken met de wetenschap. Bijvoorbeeld door het aanbieden van een scheikundedoos, zodat ze zelf proefjes kunnen doen. Zoals zelf slijm maken.
Hoogbegaafdheid is geen stoornis en komt daarom niet voor in de DSM. Er is dus ook geen sprake van een diagnose. Je kunt hoogbegaafdheid wel laten vaststellen aan de hand van een begaafdheidsonderzoek en/of IQ test.
,,Het uit zich eerst in een ontwikkelingsvoorsprong en vanaf een jaar of zes kan je de hoogbegaafdheid vaststellen met een test.
Vroege kenmerken hoogbegaafdheid
Snel gaan lopen (bijvoorbeeld met 10 maanden) Vroeg praten en over een grote woordenschat (met 1,5 jaar al 200 woorden of meer) beschikken. Snel inzicht in oorzaak en gevolg krijgen. Al vroeg alert zijn met veel aandacht voor de wereld om hem heen.
Hoogbegaafdheid wordt vaak gedefinieerd als een intellectuele vaardigheid die gekoppeld is aan een IQ-score van 130 of meer. Echter, niet alle hoogbegaafde kinderen blinken uit op een academisch gebied. Tekenen van een hoogbegaafd kind omvatten ook een hoog creatief, artistiek, muzikaal en/of leiderschapsvermogen in vergelijking met leeftijdsgenoten .
Het zijnsluik hoogbegaafdheid geeft aan dat de volgende (karakter)eigenschappen bij veel hoogbegaafden aanwezig zijn: een hoog rechtvaardigheidsgevoel, perfectionisme, een kritische instelling en een vorm van hooggevoeligheid. Hoogbegaafden hebben vaak een hoog rechtvaardigheidsgevoel.