Zijn er niet voldoende postzegels geplakt op binnenlandse post? Dan brengt PostNL 0,96 euro portokosten in rekening, of een veelvoud daarvan. We verminderen de juiste frankeerwaarde met de geplakte waarde. Het bedrag dat daar uitkomt, ronden we af naar een veelvoud van een 'postzegel 1' (0,96 euro).
Geen zorg, we bezorgen de post gewoon bij de ontvanger. Staat jouw adres (afzender) op het poststuk? Dan krijg je van ons een kaartje met het verzoek om het tekort aan postzegels te betalen.
We vroegen PostNL voor een reactie om het eens en voor altijd duidelijk te hebben: het betalen van portokosten is niet verplicht. Het gaat namelijk om een verzoek. Wellicht ontvang je nog een betalingsherinnering, maar ook dan ben je niet verplicht de portokosten te betalen.
Bezwaar maken en betalen
Als u de strafport niet wilt betalen, maar u het verzoek ook niet zomaar wilt negeren, dan kunt u bezwaar maken tegen de strafport. Dit kan op de website van PostNL. Hier kunt u overigens ook de strafport betalen, indien u dit wilt.
PostNL controleert steekproefsgewijs of enveloppen voldoende gefrankeerd zijn. Komt hierbij aan het licht dat een poststuk onvoldoende postzegels bevat (onderfrankering) dan wordt het uit de sortering gehaald. De envelop krijgt dan een sticker met daarop 'frankering gecontroleerd' en een barcode.
Als er te weinig postzegels zijn geplakt, vragen we de afzender om de portokosten te betalen. Helaas is de afzender niet altijd bekend. Omdat het om belangrijke post kan gaan, bezorgen we het poststuk alsnog. Daarbij hopen we erop dat de ontvanger bereid is om te betalen voor het poststuk.
Mensen die geen postzegel bij de hand hebben, kunnen via de PostNL-app voor iOS of Android een postzegelcode van 9 cijfers en letters kopen. De code moet je vervolgens op de brief schrijven op de plek waar normaal de postzegel zit en dan kan je de brief verzenden.
Als er geen of te weinig postzegels zijn geplakt vraagt PostNL om het ontbrekende bedrag aan zegels plus administratiekosten te betalen. Als de afzender bekend is worden de kosten bij de afzender in rekening gebracht. Als de afzender niet te achterhalen is dan vraagt PostNL aan de ontvanger om te betalen.
Naast prepaid-etiketten hebben we ook gewone adresetiketten, of ongefrankeerde etiketten. Deze verzendoptie is, zoals de naam al aangeeft, niet gestempeld en heeft dus geen waarde. U zult deze labels zelf moeten frankeren via een frankeermachine of met stempels.
ongefrankeerd (postservice): de ontvanger betaalt voor de porto aan de postbode. port betaald (voorgedrukt of voorgestempeld): grote(re) partijen worden in één keer afgerekend door degene die de post verzendt (bedrijf, instelling, enzovoort).
Paste het gekozen verzendlabel niet bij je pakket, omdat het pakket te groot en/of te zwaar was? Dan ontvang je van ons een e-mail met het verzoek om het tekort aan verzendkosten alsnog te betalen. Dat kan via de link hieronder. En maak je geen zorgen: je pakket wordt natuurlijk gewoon door ons bezorgd!
Wanneer je een brief opstuurt naar een postbus, dan moet je er altijd een postzegel op plakken. Ook wanneer je een envelop bij je brief meegestuurd krijgt of je een aangetekende brief verstuurt, moet deze alsnog gefrankeerd worden.
Postzegel rechts boven plakken
Deze machines moeten alle enveloppen scannen, waarbij gekozen is voor een vaste plek voor de postzegel. Omdat de meeste mensen rechtshandig zijn, is gekozen voor de rechterbovenhoek. Wordt een envelop niet bezorgd wanneer deze verkeerd geplakt is? Het antwoord hierop is niet eenzijdig.
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender. Ben jij de afzender?
Het tarief van een postzegel bij een enkelvoudige aankoop zal €1,19 voor Non Prior en €1,89 voor Prior per stuk kosten!
Den Haag - 28 oktober 2021 De postzegelprijs voor brieven in Nederland verandert volgend jaar niet en blijft net als in 2021 € 0,96.
Betaling Port Betaald
Wanneer je jouw poststukken hiermee frankeert, worden de verzendkosten achteraf met je verrekend via je klantnummer. Je ziet de kosten dan terug op je factuur.
Doordat je die zelf opschrijft kun je codes per ongeluk meerdere keren gebruiken (of overslaan). PostNL heeft daarom op de website een functie waarmee je een code kunt afvinken als je die al hebt aangebracht, maar dat is ten opzichte van fysieke postzegels nog wel iets ingewikkelder.
Dankzij gratis-post.nl kunnen consumenten vanaf 23 april hun papieren brieven gratis naar familie en vrienden binnen Nederland versturen. De prijs is, geheel in de stijl van internet, een reclameboodschap van een bedrijf achterop de envelop.
Schrijf de code op een envelop of pakket op de plek van een postzegel. Daarna is de post klaar voor de brievenbus. Er zijn postzegelcodes voor kaarten en voor post tot twee kilo binnen Nederland en wereldwijd. De code is na het bestellen vijf dagen geldig.