Ethanol kan namelijk corrosie veroorzaken aan onderdelen van het brandstofsysteem denk hierbij aan de brandstofpomp die vast gaan zitten, carburateurs of injectie die verstopt raken en het aantasten van de kleppen etc. Ook kan het kunststoffen aantasten zoals slangen en afdichtingen.
Bio-ethanol zorgt voor vocht en corrosie
De smerende werking van reguliere benzine wordt minder door het toevoegen van alcohol en dat heeft gevolgen voor allerlei auto-onderdelen. Hierdoor kunnen motorstoringen en dure reparaties het gevolg zijn. Een ander nadeel van bio-ethanol is dat het vocht aantrekt.
Bio ethanol kan met name rubbers, keerringen en andere – slijtage gevoelige – onderdelen aantasten. Deze problemen ontstaan natuurlijk niet nadat je een keer E10 hebt getankt, maar zeker op de langere termijn kan Bio-Ethanol het brandstofsysteem van je motor aantasten.
Als je motor niet geschikt is voor E10 moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken. Ben je zuinig op je motor en wil je alleen het beste, zonder risico's, tank altijd E5 (98).Je motor loopt er beter en zuiniger op.
Ethanol bevat minder chemische energie dan benzine, en dit betekent dat er minder kilometers per liter brandstof gemaakt kunnen worden. 3-5% daling van het aantal de kilometers kan verwacht worden.
Bio-ethanol is in verbruik duurder dan hout, pellets of gas. Vlammen hebben zuurstof nodig en zetten die om in koolstofmonoxide en koolstofdioxide. Voldoende verluchten is een absolute must. Daarnaast is het aangeraden om een CO2-melder te plaatsen.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Omdat bij benzine met een hoger octaangetal de motor minder snel zal gaan pingelen, hoeft er door de computer minder snel worden ingegrepen, waardoor de motor in die situatie beter zal presteren.
Kan ik E5 en E10 door elkaar tanken? Ja, dit is mogelijk. Bij de meeste auto's is dit geen probleem. Heb je een oudere auto van zo'n twintig jaar of ouder, check dan eerst of deze bestand is tegen E10.
Een hoge concentratie ethanol is mogelijk schadelijk voor de motor, maar dit is echter vooral bij oudere auto's het geval. Volgens de ANWB heeft ongeveer 10% van het Nederlandse wagenpark liever geen E10. Ook kun je zelfs – vooral in het buitenland – E85 tanken, maar hiervoor heb je wel een aangepaste motor nodig.
E85: brandstof met 85 procent bio-ethanol
Kleine hoeveelheden ethanol zijn voor de meeste benzinemotoren geen probleem, maar zomaar E85 tanken is geen goed idee. Deze brandstof is alleen geschikt voor auto's die hier speciaal op aangepast zijn.
Ethanol wordt beschouwd als een acceptabele brandstof voor benzinemotoren, omdat het een hoge octaangraad heeft. Puur ethanol kan echter niet worden gebruikt in dieselmotoren. Je kunt het mengen, maar dit zal een negatief effect hebben op de prestaties van de motor.
Het verschil tussen ethanol en bio-ethanol zit hem in de productiemethode. Bio-ethanol wordt vervaardigd uit plantaardige producten, terwijl synthetische ethanol wordt gemaakt van aardolie. Daarnaast zijn er verschillen in kwaliteit. Met name bij bio-ethanol is er sprake van kleine hoeveelheden bijproducten.
De alcohol van de action doet het bij mij ook prima, geen roet, en het stinkt minder dan de talamex brandalcohol. Pannen worden wat zwart aan de onderkant, maar geven nauwelijks af. Prima spul!
Daarbij heb je vaak de keuze tussen een gewone standaard brandstof (Euro 95 E10) en een premium brandstof: Euro 98 E5. Die eerste bevat 10 procent ethanol, de tweede heeft een hoger octaangetal en maximaal tot 5 procent aan ethanol (het kan dus ook aanzienlijk minder zijn!).
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10). Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95. Niet als ze ermee rijden en niet als de auto voor langere tijd stilstaat.
Beter voor het milieu
E10 bevat meer bio-ethanol en dus minder fossiele brandstof. E10 is dus beter voor het milieu en goedkoper dan E5, maar door de grotere hoeveelheid bio-ethanol kan E10 niet voor alle auto's gebruikt worden.
Maar kijken we naar het verbruik in de praktijk, dan ziet E5 er waarschijnlijk een stuk aantrekkelijker uit: 2,5 tot 5 procent zuiniger dan E10-benzine. En zoals u zojuist las, presteert een benzinemotor over het algemeen beter met E5.
E5 betekent dat er maximaal 5 procent ethanol in zit, maar in de praktijk zit er vaak géén ethanol in Euro 98. Dat octaangetal is dus de reden waarom je 98 wilt, maar ook de reden waarom het duur is. De prijzen van reguliere Euro 95-benzine zakken dus harder dan die van de premium brandstoffen.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
In Duitsland wordt de brandstof aangeduid met E10 en in Frankrijk heet het SP95-E10, waarbij SP staat voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor de bijmenging van 10 procent bio-ethanol.
Als je auto ouder is dan het bouwjaar 2000, dan is je auto niet geschikt voor E10 benzine. De benzine kan zelfs schadelijk zijn voor je auto.
Bij BP en Shell, bij BP is dit de BP Ultimate Ongelood 98 en bij Shell is dit de Shell V-Power.
Omdat er minder ethanol in zit dan in E10 – waar tot 10% in zit – is de energiedichtheid hoger, waardoor de auto in theorie zuiniger rijdt. Qua verbruik ligt de E10 op gemiddeld 6,0 L/100 km terwijl de E5 op 5,75 L/100 km ligt.