Een slimme laadpaal weet dat je tussen elf uur 's avonds en zeven uur 's ochtends tegen daltarief kunt laden én dat er dan precies genoeg tijd is om de accu weer helemaal vol te laden.
Dit is een offline laadpaal, waar je je auto alleen op hoeft aan te sluiten (Plug) en vervolgens meteen kunt laden (Charge). Hiervoor hoef je je niet eerst aan te melden via een app of laadpas. Het voordeel is dat dit lekker snel gaat, maar het nadeel is dat de slimme functies ontbreken.
Naast automatisch verrekenen hebben laders met een abonnement nog een groot voordeel. Je kunt bijvoorbeeld gastgebruik toestaan. EV rijders kunnen zich aanmelden met de eigen laadpas en je kunt een bepaald tarief per kWh instellen. Daarnaast zit er vaak ook 24/7 storings service bij het abonnement inbegrepen.
Slim laden betekent dat je op een intelligente manier kunt bepalen hoe je elektrische voertuig (EV) geladen wordt door deze ook digitaal te verbinden met het elektriciteitsnet. Bij het 'slim laden' van een voertuig, 'communiceert' de lader via een dataconnectie als het ware met je auto, de beheerder en het nutsbedrijf.
De aanschafprijs voor een laadpaal varieert tussen de €500,- en €1500,- afhankelijk van de functies, het merk en design. Met name de online functies van de slimme laadpalen zorgen voor een hogere prijs. Van onze eigen opties is de Webasto Pure de goedkoopste á €595,- (incl. btw).
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer. Daarnaast is het goed te weten dat in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, het meestal niet nodig is om je auto tot 80% op te laden.
Ja, met een elektrische auto heb je de mogelijkheid om de auto op te laden maar ook om deze te laten ontladen. Je kunt hierbij stroom opslaan en vervolgens deze stroom op een later tijdstip gebruiken voor je huishouden waardoor je gebruik maakt van gratis stroom voor je elektrische apparaten.
De Wallbox Pulsar Plus en de Wallbox Copper SB zijn beide laadstations die goed kunnen worden gecombineerd met de plaatsing van zonnepanelen. Met Wallbox Eco-Smart wordt het mogelijk gemaakt om uw elektrische auto voor 100% op te laden met eigen opgewekte energie.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Tot slot: Gratis opladen kan je tegenwoordig bij heel wat winkelketens: IKEA, Lidl, Delhaize, McDonalds, Decathlon, Aveve, etc maar ook steeds meer bedrijven laten hun bezoekers gratis laden. Ook restaurants en hoteluitbaters kennen de voordelen.
Bij sommige laadpunten kun je ook een elektrische auto opladen zonder laadpas als deze voorzien is van een QR-code. Bij Shell Recharge is dit ook het geval. Scan de QR-code op de laadpaal met je camera op je smartphone, vul je creditcardgegevens en start met opladen.
Slim laden betekent dat je op een intelligente manier kunt bepalen hoe je elektrische voertuig (EV) geladen wordt door deze ook digitaal te verbinden met het elektriciteitsnet. Bij het 'slim laden' van een voertuig, 'communiceert' de lader via een dataconnectie als het ware met je auto, de beheerder en het nutsbedrijf.
Niet iedere elektrische auto kan energie terugleveren aan het elektriciteitsnet, ookwel vehicle-to-grid genoemd. Je hebt daarvoor een auto nodig die bidirectioneel kan laden. De bekendste elektrische auto die dit kan is de Nissan Leaf.
Je hebt ruim 6 tot 8 extra zonnepanelen nodig om je elektrische wagen op te laden. Op die manier behoud je de capaciteit van de andere panelen voor je huishoudelijke noden. Je kan de zonnepanelen ook combineren met een slimme laadpaal, maar dat moet niet per se.
Bereken zelf het aantal zonnepanelen
Stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt in een Tesla Model 3, een Volkswagen ID3 of een Hyundai Kona Electric 39 kWh. Deze auto's rijden ongeveer 6,5 kilometer per kWh. Dus heb je per jaar 10.000 / 6,5 = 1.538 kWh nodig. Een nieuw zonnepaneel levert ongeveer 350 kWh per jaar.
De standaardprijs voor een Ikea thuisbatterij is zo'n 3.300 euro. De kostprijs is afhankelijk van het vermogen van de thuisbatterij. Een overzicht van de prijzen: Accu van 5 kWh: 3.758 euro (excl.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Elektromotoren werken efficiënter dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB). Lees meer over de belastingvoordelen van elektrisch rijden.
Laadpaal 11kW: 3,7kW (omdat 16A over 1-fase) > totale laadtijd 12 uur.