De crux van teamwork is dat een goed georganiseerd team beter werk kan leveren dan een aantal individuen die allemaal naar het zelfde doel toe werken. Denk verder dan je eigen functiegebied en verantwoordelijkheid en kijk over eigen grenzen heen… Daarnaast zorgt teamwork ervoor dat collega's zich meer betrokken voelen.
Wanneer mensen samenwerken, werken ze meestal aan een gezamenlijk doel. Vaak ben je afhankelijk van je collega's of je team om je doelen te behalen en je werk goed te kunnen doen. Om goed te kunnen samenwerken zijn goede communicatieve en sociale vaardigheden nodig.
Teamwork is het concept dat mensen samenwerken als een team. Dit concept is verspreid van de sportwereld tot de zakenwereld. Door sommigen wordt teamwork zelfs beschouwd als een leeg modewoord.
Samenwerking is het proces waarbij meerdere mensen samen aan een taak werken. Je werkt dus samen richting hetzelfde doel: je hebt elkaar nodig! Dat maakt het soms ook lastig, want iedereen is verschillend en dat zie je terug in hoe mensen met elkaar samenwerken.
Op de vraag aan welke eigenschappen de ideale collega moet voldoen is de top 5 als volgt: betrouwbaar, behulpzaam, talentvol, vrolijk en aardig. Eigenschappen die veel minder vaak worden genoemd zijn: slim, zelfverzekerd en bescheiden. In de huidige samenwerking met collega's kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden.
Het vermogen om verantwoordelijkheid te nemen is cruciaal binnen een team. Dit betekent dat je de verantwoordelijkheid neemt voor je eigen taken en dat je niet wijst naar anderen wanneer het fout gaat. Hierbij is het ook belangrijk om af en toe het teambelang boven het eigenbelang te stellen.
Wat is goed samenwerken? Wanneer mensen samenwerken, werken ze meestal aan een gezamenlijk doel. Vaak zijn mensen afhankelijk van anderen om hun eigen werk goed te kunnen doen. Mensen die goed kunnen samenwerken, gaan goed om met gedrag van verschillende mensen.
Bij een sterk projectteam hoort heldere communicatie, effectief leiderschap, een duidelijke taakverdeling, resultaatgerichtheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Is een groep met deze eigenschappen gegarandeerd een succesvol team?
verschillende rollen bij jezelf en anderen (h)erkennen. hulp en feedback vragen, geven en ontvangen. een positieve en open houding ten aanzien van andere ideeën. respect voor verschillen.
Een goede teamplayer moet zichzelf goed kennen, maar verplaatst zich ook in de andere leden van het team. Hij of zij voelt zich verantwoordelijk voor het werkproces en kijkt voortdurend naar de eigen bijdrage daaraan. Hij of zij springt in waar nodig is, past zich aan en draagt bij aan een goede sfeer.
Je zet je in om samen met anderen in een team het gezamenlijke doel te bereiken. Je speelt informatie die voor anderen van belang kan zijn tijdig door. Je draagt bij aan het gezamenlijk resultaat van een project of team, ook wanneer je daarbij niet direct persoonlijk belang hebt.
Vijf aspecten van samenwerken
Verantwoordelijkheid nemen. Overleggen en afstemmen, waaronder afspraken maken (en nakomen) Anderen respecteren. Zorgen voor vertrouwen en veiligheid.
Vertrouwen: Men voelt zich veilig en durft zich kwetsbaar op te stellen. Conflicten: Men gaat openlijk de strijd aan over ideeën. Betrokkenheid: Men steunt besluiten en actieplannen. Verantwoordelijkheid : Men spreekt elkaar aan op het realiseren van overeengekomen activiteiten.
Zo creëer je betrokken medewerkers:
Belemmer de zelfstandigheid van medewerkers niet; maar geef ze volop de ruimte. Ga het echte gesprek aan. Laat ze hun kwetsbaarheid durven tonen. Moedig creativiteit en zelfstandigheid aan.
Om oplossingen op de ingewikkelde problemen te vinden is het verstandig in een team te werken. De teamleden kunnen verschillende vaardigheden, waarden en expertise inbrengen en dat samen tot een sterker geheel smeden. De teamleider kan teamleergedrag met name stimuleren door persoonsgericht leiderschapsgedrag.
Samenwerken is een actieve bijdrage leveren aan een gezamenlijk doel of je inspannen om samen een probleem op te lossen. Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken. Je spant je in voor het gezamenlijke doel en maakt dat belangrijker dan je eigen doel.
Collega's zijn belangrijk voor je ontwikkeling
Bijvoorbeeld hoe je moet samenwerken en hoe je duidelijk communiceert. Maar vooral hoe je dit doet met mensen die je wat minder liggen. Deze kwaliteiten zijn ontzettend belangrijk voor je ontwikkeling. Zowel je ontwikkeling op zakelijk- als privégebied.
Een effectief team is een team waarin de teamleden elkaar voldoende vertrouwen en onderling respectvol met elkaar omgaan. Waarin (belangrijke) zaken of onderlinge meningsverschillen, constructief en waardevrij met elkaar besproken worden, zodat de werksfeer goed blijft en de neuzen dezelfde kant op blijven staan.
Samenwerken kan worden gedefinieerd als het gezamenlijk inzetten om een bepaald doel te bereiken. Samenwerking vindt plaats tussen minimaal twee personen, dus ook in een groep of tussen meerdere groepen.