De safety car (of veiligheidsauto) komt de baan op als de wedstrijdleiding vindt dat de Formule 1-auto's langzamer moeten rijden. Dat is dan vanuit het oogpunt van veiligheid. Als er bijvoorbeeld een crash is geweest of omdat de weg zeiknat is van de regen, dan komt de safety car naar buiten.
Met de safetycar kunnen marshals obstakels onder veilige omstandigheden weghalen of kunnen rijders gunstiger weersomstandigheden op de baan afwachten. Tijdens een 'neutralisatie' komt de safetycar (meestal een passend aangepaste high-performance productieauto) de baan op voor de leider in de race.
De safety car heeft zowel gele als groene lichten op het dak. Het groene licht geeft de rijders achter de safety car de toestemming om voorbij te rijden. Als eenmaal de raceleider de eerste wagen achter de safety car is, gaan de gele lichten aan en mag niemand nog voorbij rijden.
Het nieuwe Formule 1-seizoen is losgebarsten en daarmee is ook de nieuwe safety car voor het eerst in actie gekomen. Safety car-bestuurder Bernd Mayländer zal dit seizoen in een Mercedes-AMG GT Black Series over de baan rijden, de nieuwe medical car is een vierdeurs Mercedes-AMG GT 63 S.
Hij blijft het liefst op de achtergrond. In de schaduw van de glitter, glamour en schijnwerpers van de Formule 1 werkt Bernd Mayländer zijn rondjes af. Als bestuurder van de safety car rijdt de Duitser onder een vergrootglas.
730 pk en boven de 400.000 euro: dit is de nieuwe Mercedes F1 safetycar.
Dat zegt safety car-bestuurder in de F1 Bernd Maylander in een interview met het Duitse Auto, Motor und Sport. "Ik ben een freelancer en kan alleen een factuur sturen als ik heb gewerkt. Dat kan ik nu dus niet, omdat er niet geracet wordt. Daarom heb ik momenteel geen inkomen."
Tijdens een Virtual Safety Car-fase moeten de rijders, aantoonbaar, dertig procent langzamer rijden dan een gemiddelde, door de wedstrijdleiding aangegeven rondetijd. Op de stuurwielen verschijnt een zogenaamde 'deltatijd' en als meetinstrument worden de marshalsectoren van het circuit genomen.
Mercedes levert
De safety car is er om de veiligheid te waarborgen, niet om in de weg te rijden. Door deze communicatie komt dat dan ook nauwelijks voor. Bernd Maylander bestuurt al sinds 2000 de safety car. Daarvoor was hij erg succesvol in andere raceklassen, zoals de Duitse DTM-serie.
Voor iets meer dan 1000 euro kun je in de Jordan EJ12 F1-auto rijden, die ooit bestuurd werd door Takuma Sato. Het bedrijf laat je natuurlijk niet zomaar achter het stuur springen van de EJ12. De racesessie begint met een veiligheidsinstructie en een briefing van dertig minuten over racelijnen en gas- en remtechnieken.
Qua rijstijl is de Formule 3 wel te vergelijken met de Formule 1, met het verschil dat de kracht en de snelheid in de Formule 1 een stuk hoger liggen. In tegenstelling tot de Formule 1 heeft de Formule 3 verschillende kampioenschappen. De belangrijkste is het FIA Formule 3-kampioenschap.
De belangrijkste reden voor het afgelasten van de race is natuurlijk de veiligheid. De Formule 1 kon de veiligheid van de fans, maar ook van alle werknemers in de koningsklasse, niet verzekeren. Het regent al weken keihard in Emilia-Romagna en de kans op (heftigere) overstromingen en aardverschuivingen is zeer hoog.
Volgens Forbes komt dat neer op $20 miljoen dollar, waardoor zijn totale salaris in 2022 liefst $60 miljoen dollar telt. Dat is nog buiten allerlei persoonlijke sponsordeals gerekend. Forbes heeft berekend dat Verstappen in 2023 liefst $64 miljoen dollar kan bijschrijven.
Monteurs verdienen tussen € 35,000 en € 70,000 euro aan salaris per jaar.
Gaan we ervanuit dat Max Verstappen 50 miljoen euro verdient dan komt zijn maandsalaris uit op 4.166.666 euro. Dat is net iets meer dan 1 miljoen euro per week.
Het verbruik van brandstof tijdens een race in de Formule 1 is enorm. Een F1-coureur gebruikt ongeveer 100 kilogram brandstof gedurende een hele Grand Prix. Dit betekent dat het gemiddelde verbruik ongeveer 2,5 kilometer per liter is.
We hoeven er niet omheen te draaien: de Formule 1 heeft geen bloed, maar olie aan de handen. De verbrandingsmotoren stoten, volgens de internationale autosportbond FIA, in een heel seizoen ongeveer 1800 ton CO₂ uit, vergelijkbaar met de uitstoot van ongeveer 240 Nederlandse huishoudens.
Een Formule 1-wagen trekt makkelijk op tot 300 km/h, maar omdat de coureur wordt blootgesteld aan enorme g-krachten kan hij de bochten meestal niet met die snelheid nemen. In een bocht op de baan in Istanbul kan een coureur bijvoorbeeld te maken krijgen met 5,5 g in zeven seconden als hij de bocht neemt met 285 km/h.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Abu Dhabi is het enige emiraat waar je niet (zonder bekeuring) 20 km/u te hard mag rijden; dat is in andere emiraten wel zo. Zo zijn er bij andere emiraten snelwegen waar je 140 km/u mag, dus daar mag je ook in bepaalde gevallen 160 km/u rijden.
Is te snel rijden nuttig? Het blijkt dat we voor enkele minuten reistijdwinst grote risico's nemen. In Nederland heeft het weinig zin om de maximumsnelheid stevig te overschrijden om tijdwinst te boeken.
De F1-pole werd in 2019 genoteerd door Valtteri Bottas in 1.32.029, met een gemiddelde snelheid van 206,347 kilometer per uur. Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Door de downforce in combinatie met de motor is de topsnelheid van een Formule 1-wagen echter veel hoger dan die van een Formule E-wagen. De topsnelheid in de elektrische raceklasse is 280 kilometer per uur, terwijl een F1-bolide de 360 kilometer aan kan tikken op eigen kracht.