In het koopcontract kunnen de koper en verkoper ook kiezen voor de optie kosten verkoper. In dit geval wordt afgesproken dat de verkoper de kosten voor de notaris betaalt en dus ook kan bepalen welke notaris het wordt.
Het ereloon van de notaris en aktekosten bedragen zo'n 2 % van de verkoopprijs. Als je een schatting wil maken van hoeveel een bouwgrond je gaat kosten, tel je dus best 10 of 12,5% registratierechten + 2 % notariskosten erbij.
Koper kiest meestal notaris
Degene die de notariskosten betaalt voor de overdracht, kiest vaak de notaris. Dat is bijna altijd de koper. Maar voor u kan het prettig zijn om zelf de notaris te kiezen. U kunt dan namelijk, voor de overdracht, al veel dingen regelen.
Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.
Eigendomsoverdracht. Alle eigendom van grond in Nederland staat geregistreerd bij het Kadaster. Inschrijvingen in het Kadaster moeten door een notaris worden gedaan. Ook wanneer je een deel van je perceel wilt verkopen dien je langs te gaan bij een notaris.
De belangrijkste documenten en/of attesten zijn: het bodemattest, het stedenbouwkundig uittreksel, het postinterventiedossier (PID), een keuringsverslag van de elektrische installatie en het energieprestatiecertificaat (EPC).
Die kadasterkosten betaalt de koper. De kosten zijn immers gekoppeld aan de hypotheek van de koper. Ook als de verkoper zijn of haar woning vrij op naam aanbiedt.
De inkomens van de notarissen worden de laatste jaren gestuwd door de stijging van de vastgoedprijzen. Ook het aantal transacties steeg en een aantal beslissingen van de Vlaamse regering leidde tot meer schenken, wat ook een belangrijke bron van inkomsten is voor notarissen.
Heel simpel, omdat notarissen sinds 1999 grotendeels zelf mogen bepalen welk prijskaartje ze aan hun diensten willen hangen. Voor die tijd was dat anders. Toen hanteerden alle notariskantoren dezelfde tarieven en betaalde u bij elk kantoor dezelfde (hoge) prijs.
De kosten van een notaris zijn afhankelijk van je vraag en situatie. Gemiddeld kost een notaris €105,-per uur. Het laten opstellen van een samenlevingscontract kost ongeveer €180,- tot €300,- en een testament tussen de €150,- en 300,-. Een hypotheekakte opstellen door een notaris kost €500,- tot €1.200,-.
Overdrachtsbelasting betaal je bij de notaris op het moment dat de overdracht van een woning plaatsvindt. In de meeste gevallen betaalt de koper de overdrachtskosten over een bestaande woning. Dit wordt kosten koper (k.k.) genoemd. Het gebeurt ook wel dat de verkopende partij deze kosten voor zijn rekening neemt.
Een bestaande woning wordt meestal 'kosten koper' verkocht. Dit betekent onder andere dat de koper de notariskosten betaalt. Meestal spreken de koper en de verkoper af dat de koper daarom ook de notaris mag uitkiezen.
Wat kost registratie van de koopovereenkomst en wie betaalt de kosten? Zowel de koper als de verkoper kan de notaris vragen om de koopakte in te schrijven bij het kadaster. De partij die er om vraagt, betaalt ook de kosten.
Ook de volgende kosten zijn de verantwoordelijkheid van de koper: eventuele bodemonderzoeken, overige keuringsattesten, kosten voor het opvragen van stedenbouwkundige inlichtingen, de vastgoedmakelaar ... Al deze zaken maken deel uit van de leveringsplicht van de verkoper.
Bij de aankoop van de enige eigen woning is vanaf 1 januari 2022 3 procent (voorheen 6 procent) registratiebelasting verschuldigd. Bij een ingrijpende energetische renovatie (IER) of sloop en herbouw van deze woning betaalt u nog maar 1 procent (voorheen 5 procent) registratiebelasting.
Afhankelijk van de manier waarop jouw woning wordt verkocht, kan de verkoop zelf kosten met zich meebrengen. In de meeste gevallen zal een vastgoedmakelaar voor zijn diensten tussen de 2% en 5% van de verkoopprijs in rekening brengen.
Een officiële en bevoegde notaris kun je herkennen doordat hij of zij lid is van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie. Notarissen zijn hiervan verplicht lid. Controle van het lidmaatschap is dus de eenvoudigste manier om zeker te weten of een notaris beëdigd is en dus bevoegd is om als notaris te op te treden.
JUST Notarissen is het goedkoopste notariskantoor in Nederland. Wij werken met all-in prijzen, inclusief alle bijkomende kosten zoals kadasterkosten, recherchekosten, inschrijving Centraal Testamenten Register en de BTW.
De notariskosten voor de financiering zijn aftrekbaar. U kunt ze volledig meenemen in uw aangifte voor de inkomstenbelasting. We hebben het dan over de kosten voor de hypotheekakte, kosten voor een overbruggingskrediet en die voor het Kadaster. Want ook uw hypotheek zal in het Kadaster moeten worden ingeschreven.
Het salaris van een Notaris begint bij € 3200 per maand.
Notarissen hebben in 2019 circa 140.000 tot 150.000 euro aan inkomen gehaald uit hun kantoor. De advocaat-partners of zelfstandige advocaten die meededen aan het onderzoek, incasseerden gemiddeld 90.000 euro.
Notaris – €31,60 per uur
Een notaris ontvangt maar liefst €31,60 per uur. Hiervoor moet je vooraf wel jaren studeren voordat je een bekwame notaris wordt. Het goede salaris ontvang je als notaris niet voor niks, aangezien je ook een hoop risico's en verantwoordelijkheid moet dragen.
Bestaande huizen worden vrijwel altijd 'kosten koper' aangeboden. Dat betekent dat de koper verantwoordelijk is voor de kosten die de verkoop met zich mee brengt. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld de overdrachtsbelasting. Deze bedraagt 2% van de koopsom van het huis.
Het kadaster rekent kosten voor het inschrijven van akten. Het bedrag dat wordt gerekend door het kadaster bij leveringen en hypotheken is vaak: € 78,50 of € 137,50,- (tarieven: 2022). Door notariskantoren wordt vaak het laagste tarief doorgegeven bij het maken van een offerte.
Waarom inschrijven bij het Kadaster? De inschrijving van de leveringsakte bij het Kadaster is in principe standaard. De koper is door de inschrijving beschermd, bijvoorbeeld tegen verkoop van de woning aan een hogere bieder of faillissement van de verkoper.