Dit lampje met een uitroepteken in een driehoek gaat branden als er een defect is met een elektrisch onderdeel in de auto. De auto wordt beperkt bruikbaar, of kan zelfs helemaal niet meer functioneren. Als dit lampje gaat branden moet er (als mogelijk) direct naar een garage gereden worden.
Het gele driehoekje op je dashboard geeft aan dat er iets mis is met de auto. Derhalve is het raadzaam de auto naar de monteur te brengen of de ANWB te bellen als dit branden niet ophoudt. Het kan om een storing gaan of om een foutmelding van iets wat bij openen van de motorkap niet zichtbaar is.
Een geel/oranje lampje geeft aan dat u de auto spoedig moet laten nakijken, maar duidt niet op acuut gevaar. Een blauw lampje op uw dashboard betekent dat het groot licht van de auto aanstaat. Bij het starten van de auto branden vaak de lampjes ter controle.
Let ook goed op hun kleur: bij een oranje waarschuwingslampje kun je nog wel even doorrijden, maar pas wel je snelheid aan en ga rechts rijden. Stop op een veilige plaats en controleer wat er aan de hand is. Rij, als het nog kan, dan naar een garage.
Deze rode driehoek met een uitroepteken erin geeft aan dat er ergens een probleem is. Dit kan een ernstig maar ook minder ernstig probleem zijn. Zaak is dat dit wel zo snel mogelijk wordt gecontroleerd door de garage door de foutcodes te laten uitlezen tijdens een diagnose.
Hoe Lang Kan Je Doorrijden Als Het Olielampje Brandt? Als je een oranje olielampje krijgt dan is het aan te raden de olie bij de eerstvolgende stop bij te vullen. De meeste auto's kunnen in dit geval nog ongeveer 300 – 600 kilometer met de huidige olie rijden.
Kan ik doorrijden met een motorstoringslampje dat oplicht? Brandt het lampje dat duidt op een storing van de motor op uw dashboard, maar rijdt de auto verder normaal? U kunt dan eventueel blijven doorrijden.
Brandstofsysteem storing
Ga zo snel mogelijk naar de garage als dit lampje gaat branden. Er is namelijk een storing in het brandstofsysteem van je auto. Vaak gaat dit lampje branden samen met het tandwiel en daarna een uitroepteken.
Deze driehoeken wijzen in de richting van een bluswatervoorziening zoals een brandkraan of brandput. De brandweer gebruikt deze bluswatervoorzieningen bij het blussen van branden. Door de herkenbare gele driehoeken op het wegdek kan de brandweer gemakkelijk en snel een bluswatervoorziening vinden.
U plaatst de gevarendriehoek op ongeveer 30 meter van uw voertuig. De gevarendriehoek moet goed zichtbaar zijn voor het verkeer.
Noodloop betekent dat er iets mis is met je auto. Daardoor kan de motor niet meer in een normale toestand functioneren. Er is een back up ingebouwd: noodloop. Dan kan je auto rijden maar zijn de prestaties minder.
Een icoon van een driehoek met pijltjes erin betekent dat de gegevensbesparing voor mobiele netwerken aan staat op je telefoon. Om de driehoek met pijltjes weg te halen doe het volgende: Open de Instellingen van je toestel. Tik nu op Verbindingen.
Meestal merk je hier weinig van, maar een knipperend ESP-lampje is dus een waarschuwing; pas je snelheid aan en let goed op. Het ESP-lampje brandt: dit betekent dat er een ESP-storing is en dat het dus mogelijk is dat het systeem niet goed werkt. Ga naar je garage en zorg dat er naar gekeken wordt.
Het motormanagementsysteem van de auto is het systeem die de werking van de motor en bijna alles wat er mee te maken heeft controleert. Een symbool met een motor erop of de tekst "CHECK ENGINE" of "EPC" betekent dat je de auto zo snel mogelijk moet laten controleren door een diagnose uit te laten uitvoeren.
Kosten auto uitlezen:
De kosten voor het uitlezen van een auto zal gemiddeld op 35,- euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat elke garage daar een andere prijs voor hanteert. Ook het uurloon van de garage heeft daar invloed op. Zo is het uurloon bij een dealer altijd hoger dan bij een universele garage.
Als de auto nog aan de emissie-eisen voldoet is het geen probleem voor de APK. Als de auto niet aan de emissie-eisen voldoet betreft het wel afkeur.
Zet je contactslot in de Aan-positie. Schakel alle accessoires uit. Druk op de "Read"-knop (Uitlezen) op je scanapparaat om de foutmeldingen van de motor uit te lezen. Schrijf de melding of meldingen op in de volgorde waarin ze te zien waren, zodat je ze later kunt gebruiken bij eventuele reparaties.
Dit signaal geeft aan dat er iets niet in orde is en dat er actie ondernomen moet worden. U hoeft niet meteen langs de kant te stoppen wanneer het lampje oplicht, maar het is verstandig zo snel mogelijk met uw auto naar de dealer te gaan om daar het motormanagement uit te laten lezen.
Oliedruk te laag
Vooral een lage oliedruk wordt vaak genoemd. Wanneer de oliedruk te laag is, komt de olie niet in alle delen van de motor die gesmeerd moeten worden. Concreet betekent dit dat er te veel frictie is tijdens het draaien van de bewegende delen die hierdoor harder slijten.
Dit waarschuwingslampje betekent meestal dat de koelvloeistof in de auto te warm raakt en de motor te heet wordt. Wat je moet doen: controleer de koelvloeistof. Als er te weinig koelvloeistof in het reservoir zit, vul het dan bij en check of er ergens een lekkage zit.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
Als de olie namelijk op de hete delen van de motor komt, kan deze beschadigd raken. Iets wat je zeker niet wil hebben. Ook het gebruik van verkeerde olie kan schadelijk zijn voor de automotor.
Belangrijk om rekening mee te houden is de kleur van het dashboardlampje. Wanneer het lampje brandt maar niet rood is en het oliepeil is gewoon in orde, dan kun je prima zelf naar de garage rijden. Absolute haast is niet nodig. Is het lampje rood, dan moet je de motor niet meer starten omdat het probleem kritiek is.