De motor van een gemiddelde stadsauto heeft zo'n 75 pk, terwijl een gezinsauto rond de 150 pk zit. Dit lijkt een groot verschil, maar wat als je je bedenkt dat een stadsauto ook vaak 100e kilo's minder weegt valt dat verschil wel mee.
Om in het huidige verkeer normaal van A naar B te komen heb je aan 60 pk al voldoende, wil je ook nog 3 ton aanhanger mee zeulen dan het dubbele rekenen.
Paardenkracht is dus de hoeveelheid kracht die een paard kan leveren in een bepaalde tijdsspanne. Vertaald naar de motor van een auto wil dit zeggen: het aantal Nm (koppel) vermenigvuldigd met de snelheid van de motor (rpm) is het aantal Pk's dat een motor op een bepaald moment levert.
De 75 pk versie is 2 seconde sneller van 80-120 kmh. Wat natuurlijk wel een verschil is.
Re: 130PK, voldoende vermogen? ja, dat is voldoende. En anders laat je de motor tunen, dan zit de motor zo op 150pk en meer.
Het koppel is op zijn hoogst wanneer de motor zijn meest actieve punt bereikt. Dit is vaak tussen de 2.000 en 4.000 toeren per minuten (rpm) en kan herkend worden aan een zogenaamd 'duwtje in de rug' wanneer je optrekt.
Meer bepaald de cilinderinhoud, uitgedrukt in cm³ of aantal kilowatt (kW). Een voorbeeld: één fiscale PK is gelijk aan 200 cm³ cilinderinhoud. Een auto met een cilinderinhoud van 1600cc heeft dus 8 fiscale PK.
Hoeveel pk/kW je maximaal kunt verzekeren, verschilt per verzekeringsmaatschappij. Over het algemeen kun je als 18- tot 24-jarige bestuurder auto's tot 100 kW oftewel 136 pk vermogen verzekeren.
Als je een 325i hebt, heb je genoeg vermogen om op nat wegdek te driften, maar niet voldoende om makkelijk op droog wegdek te driften. Hierdoor slijten de banden niet supersnel. Met een M3 kun je wel heel makkelijk op droog wegdek driften, de verleiding is dan groot de banden er heel snel doorheen te jagen.
Koenigsegg Agera RS
Met zijn 1395 kg is hij iets lichter dan de Agera R, en deze auto mag zich nu nog officieel de snelste auto ter wereld noemen. De topsnelheid ligt op 457,94 km/h, en de 100 km/h bereikt hij in 2,9 seconden. Van deze 25 stuks staan er twee te koop.
Na het chippen stoot je auto over het algemeen niet meer schadelijke stoffen uit ook slijt je motor er niet harder van. Wat wel een nadeel schijnt te zijn van chiptuning is dat bij een gechip-tunede auto in de stad bougies en zuurstofsensoren vaker moeten worden vervangen.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
200 pk: Volkswagen Polo GTI
Deze auto toont wat er allemaal misging met downsizing. In 2007 had de Polo GTI nog gewoon een 1.8 turbo.
Mensen kunnen volgens Meijer in een piekperiode tussen de 700 (normale mensen) en 2.000 (topsporters) watt leveren. Vervolgens is het omrekenen: 736 watt is 1 pk. Dat betekent dat een mens in korte tijd tussen de 0,9 en 2,7 pk kan leveren.
Een iets kleiner model is door die dingen gewoon de betere auto voor beginners. Ga daarom maximaal voor het C-segment (formaat VW Golf). Prima keuzes zijn de (wat oudere) Volkswagen Polo, Peugeot 206/207 en (misschien niet altijd spannend, maar niet kapot te krijgen) alles wat klein en Japans is.
U vraagt wat het verschil in brandstofverbruik is tussen een auto met 90 en 120 pk. Een hoger motorvermogen zal in de regel op papier een hogere CO2 uitstoot laten zien dus méér brandstofverbruik. In de praktijk, afhankelijk van rijstijl en omstandigheden, kan dat er best weer anders uitzien.
videoDe 1.750 pk sterke SSC Tuatara-hypercar is eindelijk officieel de snelste productieauto ter wereld. Op 17 januari heeft de auto een gemiddelde snelheid van 455,3 km/u gehaald.
Hoe groter het vermogen (kW) van je auto, hoe duurder de premie. Wagens met een hoog vermogen worden als meer risicovol beschouwd. De premie van je blitse sportwagen zal dus hoger zijn dan de premie van een kleine stadswagen.
1.2 en 2.2 geven aan hoe groot de motor is die in de auto zit. De motor kan dus 120pk zijn en heeft dan een cilinder inhoud van 1liter. Die heeft dan meer pk per cc.
Waar een dieselmotor vaak meer koppeling heeft, heeft een benzinemotor meestal meer vermogen. Hierdoor kan je sneller optrekken. Dit houdt in dat je in minder tijd op een hoge snelheid kan komen. In de praktijk wordt het verschil tussen de benzinemotor en de dieselmotor steeds kleiner.
Chiptuning is een vorm van motortuning. Het is een relatief eenvoudige upgrade die je auto snel meer koppel en vermogen zal geven. Zonder dat daar een grote verbouwing voor nodig is. Het enige wat je nodig hebt is een microchip,in feite niets meer dan een klein stukje metaal.
PK staat voor paardenkracht en is een meeteenheid die laat zien hoeveel vermogen iets heeft. James Watt is de bedenker van de naam. 1 pk is 745,69 watt. Met deze berekening kun je zien hoeveel kW (vermogen) een auto heeft.