Waar u moet klagen over postbezorging, hangt af van de situatie. Als er post niet bij u is bezorgd, neemt u contact op met de verzender. Als u zelf de verzender bent, klaagt u bij het postbedrijf.
Heeft u een brief of pakket niet ontvangen? Neem contact op met het bedrijf of de persoon waarvan u post verwacht.De verzender kan een klacht indienen bij het postbedrijf.
Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf. De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf. Jij als koper en ontvanger niet.
Controleer de status van je post
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender.
Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00 uur.
Mijn post staat op “bezorgd”, maar ik heb niets ontvangen
Meestal krijg je je post of pakje dan later op die dag of de volgende dag. Heb je je post na 5 bezorgdagen nog steeds niet ontvangen? Neem dan contact op met de afzender. Samen met de afzender vinden we een oplossing.
DHL is ideaal voor snelle en betrouwbare internationale zendingen, terwijl PostNL vaak voordeliger is voor binnenlandse pakketten. Met ParcelParcel kun je eenvoudig tarieven en levertijden vergelijken om de juiste keuze te maken.
Met Mijn Post in de PostNL-app weet je 's ochtends vroeg al welke post er die dag in jouw brievenbus ligt. Je ontvangt een melding als er post onderweg is.
Online: Gebruik USPS Tracking® op de website van de United States Postal Service® . Per sms: Stuur een sms naar 28777 (2USPS) met uw trackingnummer als inhoud van het bericht. Standaard bericht- en datatarieven kunnen van toepassing zijn. Zie Veelgestelde vragen over teksttracking voor meer informatie.
Post die met de hand is gesorteerd. Poststukken zwaarder dan 350 gram.
Wanneer uw pakket gemarkeerd is als afgeleverd, maar u heeft niets ontvangen, neem dan direct contact op met de verkoper (niet met de bezorgdienst). De verkoper zal met de bezorgdienst overleggen en u doorgaans vragen om een dag of twee af te wachten, omdat veel pakketjes alsnog aankomen.
Wat zegt de wet over brievenbezorging? De Postwet is duidelijk: binnen 24 uur moet een brief bezorgd worden. Er is een wettelijk percentage van 95 procent van alle post die op tijd moet komen. In 2019 krijgt PostNL een boete van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor te laat bezorgde post.
U kunt een schadevergoeding krijgen als u aan de volgende voorwaarden voldoet:U heeft het poststuk verstuurd met de universele postdienst (UPD).In Nederland is dat PostNL. Bij verlies of schade door een andere pakketdienst, moet u uw klacht daar melden.
Vul een hulpverzoekformulier in
Wij raden u aan om ons online hulpverzoekformulier in te vullen voordat u een zoekactie naar vermiste post start. Gebruik een desktopcomputer om uw formulier in te dienen. Wij sturen uw verzoek door naar uw lokale Post Office ™ -faciliteit om u te helpen bij het vinden van vermiste items.
Brievenbus vinden (computer)
Zoek zo via de site van PostNL de dichtstbijzijnde brievenbus: Ga naar de Locatiewijzer van PostNL. Klik links op de het zoekveld waarin staat 'Zoek op plaats, straat of postcode'. Vul het adres, de straat of postcode in van waar u bent.
Als je je leveringsvoorkeuren hebt ingesteld, zal je pakje volgens je voorkeur worden geleverd als je niet thuis bent. Heb je deze nog niet ingesteld, dan levert de postbode je pakje in een Afhaalpunt in je buurt.
PostNL bezorgt je brieven, kaarten en brievenbuspakjes binnen Nederland van dinsdag tot en met zaterdag, meestal binnen 24 uur. Maak je gebruik van speciale verzendopties? Dan kan de bezorgtijd afwijken.
Informed Delivery is een gratis service van USPS die u preview-afbeeldingen van binnenkomende post toont, evenals statusupdates over uw binnenkomende en uitgaande pakketten. U kunt deze meldingen zien in een Daily Digest-e-mail in de ochtend, of op elk gewenst moment via het dashboard van uw telefoon, computer of de USPS Mobile ® -app .
Surf naar Track & Trace of gebruik de My bpost app om je zending te volgen.Voer de letters en cijfers van de barcode van je zending in. Deze vind je terug op je afgiftebewijs of op je kassaticket.
Voor chatten en bellen: Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 19.00 uur. Zaterdag van 9.00 tot 16.00 uur.
Toelichting - lichtingstijd: Dit is het tijdstip waarop de PostNL chauffeur de pakketten ophaalt bij de PostNL locatie.
DPD komt in de overal score het beste uit de test en is de beste pakketdienst. De tarieven van DPD zijn erg scherp en je kunt al pakketten niet alleen binnen Nederland maar ook naar het buitenland sturen. PostNL en DHL zijn na DPD de beste pakketdienst.
In de regel leveren wij binnen de Benelux binnen 24 tot 48 uur . Voor bestemmingen verder weg is de transporttijd langer. Voor de verwachte leverdatum van binnenlandse zendingen, kijk hier voor binnenlandse zendingen of hier voor internationale zendingen.
PostNL stopt met tweede bezorgpoging. Wie niet thuis is als er een pakketje van PostNL wordt bezorgd, en het pakketje kan ook niet bij de buren worden afgegeven, krijgt geen herkansing meer. Het pakket wordt vanaf nu na de eerste mislukte poging direct naar het dichtstbijzijnde ophaalpunt gebracht.