FKM is de afkorting voor fluorelastomeer volgens de Amerikaanse ASTM standaard, FPM is de afkorting voor hetzelfde materiaal, maar dan volgens het DIN/ISO systeem.
Over FKM Fluorocarbon
Fluorkoolstofelastomeren zijn sterk gefluoreerde koolstofgebaseerde polymeren die worden gebruikt in toepassingen die bestand moeten zijn tegen agressieve chemische en ozonaanvallen. Het materiaal heeft een werktemperatuurbereik van -26°C tot + 205 ° / 230°C (-15°F tot + 400° / 440°F).
O-ringen van Viton®, ook wel FKM genoemd, worden voornamelijk gebruikt voor afdichtingen in hydraulische systemen en de petrochemische industrie. Rubber ringen van Viton 80 Shore A worden vaak gebruikt bij toepassingen met oliën en hogere temperaturen, tegen temperaturen lager dan -20ºC is Viton slecht bestand.
Een standaard NBR O-ring heeft een hardheid van 70º Shore A. De aanduiding is dan NBR 70. Een andere hardheid bij NBR O-ringen 90º Shore A. Hoe hoger de waarde, hoe harder het rubber.
O-ring FKM - 51415
Viton® 51415 is een hoogwaardig fluorelastomeer, groen van kleur, dat zeer goed bestendig is tegen vele chemicaliën, olie, vet en brandstoffen, en door de hoge dichtheid tevens goed toepasbaar in vacuümtoepassingen.
NBR is een synthetisch polymeer en geschikt voor neutrale vloeistoffen zoals water of hydraulische olie bij temperaturen tot ongeveer 75°C. EPDM en FKM hebben meestal betere eigenschappen en het wordt aanbevolen om één van deze stoffen te kiezen in plaats van NBR.
Door de o-ring om een meetkegel te leggen kan ook de juiste maat bepaald worden. De maten van een o-ring wordt als volgt aangeduid: Inwendige diameter x de snoerdikte (d1 x d2). Eventueel aangevuld met het type materiaal en hardheid.
Toepassing van de O-ring
De O-ring wordt als afdichting gebruikt in een groef die in de constructie wordt gefreesd of gedraaid. Door het indrukken van de (rubberen) O-ring wordt deze vervormd. Zo dicht een O-ring de twee delen op het deelvlak met elkaar af.
Leg het rubber op een bakplaat of een hittebestendig oppervlak, verwijder het met een tang en leg het in een handdoek om af te koelen terwijl je controleert op krimp. Droge hitte werkt goed voor het krimpen van nieuw rubbermateriaal dat moet krimpen, maar niet voor oud rubber.
Nitril Butadieen Rubber (NBR)
NBR is bestendig tegen benzine, diesel, kerosine, propaan (gas) en water. NBR is speciaal ontwikkeld om aantasting door olie te voorkomen. Dit houdt in dat de mechanische eigenschappen van het materiaal intact blijven, zelfs bij directe blootstelling aan oliën en vetten.
In de standaard bouw worden olieafdichtingen gemaakt van olie- en vetbestendig rubber op basis van NBR (Perbunan). Dit materiaal heeft zeer goede loopeigenschappen en uitstekende slijtvastheid.
Past in een mofeind, waardoor een overgang naar metaal mogelijk is. Ook geschikt voor het PVC overgangsstuk.
Bij een X of O-ringenketting zijn de schakels met kleine rubber ringen afgedicht en gevuld met special vet. Vuil en vocht kunnen zo niet tussen de schakels komen waardoor de levensduur van een ketting flink langer wordt. Maar ook een O-ringenketting heeft onderhoud nodig.
Het is erg goed bestand tegen oliën, vetten, smeermiddelen, koolwaterstoffen en een aantal verdunde zuren. Daarnaast is het goed bestand tegen hitte, NBR rubber kan namelijk gebruikt worden bij temperaturen tussen de -30°C en 120°C.
Een natuurlijk rubber moet zo min mogelijk worden blootgesteld aan UV, terwijl een synthetisch rubber wordt behandeld om de zon te weerstaan, het ene is bestand tegen chloor en het andere is bestand tegen oliën.
De bestendigheid tegen oliën, brandstoffen en vetten is goed.
NBR rubber
Door zijn slijtvaste eigenschappen gaat het nitrile rubber erg lang mee. Het is daarnaast erg goed bestand tegen vetten, oliën, smeermiddelen, koolwaterstoffen en een aantal verdunde zuren. Ook heeft het een goede hittebestendigheid, NBR kan namelijk gebruikt worden bij temperaturen tussen de -30°C en 120°C.
De buitenzijde van de keerring zorgt voor de afdichting tegen het motorblok en de binnenzijde op de draaiende as (bijv. de kruk- of nokkenas). In de keerring zit een veer. Deze veer zorgt maakt gebruik van de elasticiteit van de keerring; de binnenzijde wordt door middel van de veer extra tegen de as aan gedrukt.
57Belair wrote: Lost die teflon tape niet op door benzine ? Nee, benzine bestendig.
Het is bestand tegen de meeste chemicaliën, maar niet tegen bijvoorbeeld azijnzuur, ammoniak, natronloog, mierenzuur en kaliumhydroxide.
Dit rubber heeft een uitstekende weerstand tegen verschillende weersomstandigheden, veroudering, oxidatie, UV, ozon, en chemische stoffen. EPDM is isolerend en zuurbestendig.
Natuurlijk rubber breekt af en hardt uit omdat hitte, oliën en zelfs gewoon zuurstof chemische reacties veroorzaken. Daarom is het beperken van blootstelling aan hitte, oliën en zuurstof een manier om het uitharden van rubberen voorwerpen te vertragen.
Zodra de temperatuur gaat dalen neemt de elektrische weerstand weer af omdat immers de atoomtrillingen qua amplitude kleiner gaan worden. Dat betekent ook dat het materiaal gaat krimpen. Ieder metaal heeft zijn eigen fysische eigenschappen en dat betekent dat het ene metaal veel meer of minder uitzet dan de andere.