Deze staan voor: de breedte, de hoogte en de inchmaat. 205 = De breedte van de band in millimeters. 55 = Is de hoogte in percentage van de breedte van de band. R16 = De diameter van de velg in inches.
Achter de maataanduiding op de band staan een getal en een letter. Bijvoorbeeld: 205/55 R16 91 H. Het getal (91) staat voor de belastingindex van je band.De letter (H) is het snelheidssymbool.
Volgorde van de cijfers op autoband
De eerste drie getallen geven de breedte van de band aan. Het tweede getal staat voor de verhouding tussen de breedte en de wanghoogte van de band. De letter daaropvolgend staat voor het bandtype. De twee volgende cijfers geven de diameter van de velg aan.
Voorbeeld: 91 V
De belastingsindex van de band (in ons voorbeeld: 91) is een code die overeenkomt met de maximale belasting (in kg) die een enkele band kan dragen. Het snelheidssymbool van de band (in ons voorbeeld: V) is een code die overeenkomt met de maximumsnelheid waarbij een band de maximale belasting kan dragen.
De eerste twee cijfers staan voor de productieweek en de laatste twee cijfers voor het fabricagejaar van de band. Voorbeeld: Een DOT-code kan zijn DOT 8D YE 3301. De laatste vier cijfers zijn de productiedatum en betekenen dat de band in week 33 van het jaar 2001 geproduceerd is.
De eerste twee cijfers van deze groepering geven de week van het jaar aan waarin uw band is geproduceerd.De laatste twee cijfers geven het jaar aan waarin uw band is geproduceerd . Als uw laatste vier DOT-nummers bijvoorbeeld 3020 zijn, is uw band geproduceerd in de 30e week van 2020.
Hoe oud je banden zijn is aangegeven met een code van vier cijfers die het weeknummer en jaartal van de productie van een band aangeeft. Die staat aan de zijkant van de band, dicht bij de velg. Bijvoorbeeld: als je het getal 2121 ziet, dan is de band gemaakt in de 21e week van 2021.
Er is geen wettelijke verplichting om aan te geven hoe oud autobanden mogen zijn. De enige uitzondering: banden voor aanhangwagens met een speciale vergunning voor een maximumsnelheid van 100 km/uur mogen niet ouder zijn dan zes jaar.
Ja, dat is prima . Als u banden wisselt, zijn er geen problemen met het monteren van modellen met een hogere snelheidsclassificatie dan uw huidige.
De letters staan in de verschillende talen voor hetzelfde, namelijk: 'Matsch' + Schnee, Mud + Snow of Modder + Sneeuw. Het is in veel landen wel verplicht om op deze banden te rijden in de winterperiode. De M+S-codering op banden betekent dat het profiel of structuur beter presteert op sneeuw dan standaardbanden.
Vanaf 1 december 2024 worden de regels rond symmetrie van banden versoepeld. Banden aan dezelfde as hoeven voortaan alleen nog dezelfde **structuur** (radiaal of diagonaal) en **maat** te hebben.
Bandenmaat aflezen
De eerste drie cijfers geven de breedte van je autoband aan, in millimeters. De cijfers na de “/” geven de hoogte van je band aan. De R staat voor Radiaal. Het cijfer 16 geeft de diameter van je velgen aan in inches.
En met toenemende broosheid kunnen banden hun functie niet meer vervullen, zelfs als het loopvlak nog perfect is. De ANWB beveelt aan geen winterbanden meer te gebruiken die ouder zijn dan 6 jaar. Uiterlijk vanaf de leeftijd van 8 jaar is het einde van hun levensduur definitief bereikt, ongeacht de slijtage.
Ondanks u met de bandbreedte binnen dit bepaald bereik dient te blijven, mag de hoogte van de band maximaal 2 procent afwijken van de originele fabrieksmaat. Varieert de hoogte en dus de wielomtrek met meer dan 2 procent dan zal dit een negatieve uitwerking hebben op de rijprestaties en op de kwaliteit van uw auto.
Banden hebben nummers op de zijwand die u vertellen wat het type band is, de breedte, de aspectverhouding, het constructietype, de diameter, de belastingsindex en de snelheidsclassificatie . Bandennummers veranderen afhankelijk van deze zeven factoren, maar alle fabrikanten gebruiken hetzelfde bandencodesysteem.
Ja, u kunt een band gebruiken met een hogere belastingsclassificatie dan is gespecificeerd voor uw voertuig . Het is echter belangrijk om ervoor te zorgen dat de band met de hogere belastingsclassificatie compatibel is met de andere specificaties van uw voertuig, zoals de velgmaat en snelheidsclassificatie.
Dit betekent dat een band met een V-classificatie bijvoorbeeld 149 mijl per uur kan rijden totdat hij versleten is! Minder vaak voorkomende classificaties zijn Q 99 mph en R 106 mph - gebruikt in sommige lichte vrachtwagenbanden. De W-classificatie verving wat ooit Z was, wat destijds alles was boven de 149, en is nu beperkt tot 168 mph .
De toegelaten banden zijn verschillend voor ieder type voertuig en kan u terugvinden op het COC (Europees gelijkvormigheidsattest) van het voertuig, in het Proces Verbaal van Goedkeuring (PVG) - ter beschikking in de keuringsstations - en in het officiële onderhoudsboekje.
Elke letter geeft de maximumsnelheid aan die een band kan verdragen onder zijn aanbevolen draagvermogen . In ons voorbeeld is "H" gelijk aan een maximumsnelheid van 130 mph (209 km/u). Ook al kan een band deze snelheid aan, bestuurders mogen de wettelijke snelheidslimieten niet overschrijden.
In Duitsland wordt aanbevolen om zomerbanden na acht jaar en winterbanden na zes jaar te vervangen. Hoewel deze richtlijnen niet wettelijk verplicht zijn, worden ze als goede praktijk beschouwd om de veiligheid op de weg te waarborgen.
De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) en de Tire Manufacturers Association stellen dat een band slechts 100% veilig is om te gebruiken totdat deze 5 jaar oud is . Sommigen geven echter toe dat een band tot 10 jaar mee kan gaan als u hem jaarlijks controleert op problemen, vooral na het vijfde jaar.
De beste band uit de test op dit onderdeel, de Kumho, heeft een te verwachten levensduur van 69.300 km. De Goodyear zit daar vlak achter met 68.800 km. Daarna volgen de Continental en de Michelin beide met 60.300 km.
Om de leeftijd van uw banden te bepalen , kijkt u gewoon naar de DOT-stempel op de zijwand.Aan het einde van de DOT-stempel staat een 4-cijferig nummer.Dit is de datumcode.De eerste twee nummers zijn de week en de laatste twee zijn het jaar .
Droogtescheuren in banden zijn een gevolg van veroudering van het rubber. Veroudering van het rubber ontstaat door o.a. UV-licht, vocht, hoge temperaturen en zelfs langdurig stilstaan. Het rubber van de band verhardt en wordt minder flexibel, waardoor het rubber gaat scheuren.
Je wisselt de banden op de velgen. Daar zit meer werk aan voor het wisselen. Daarbij wordt het ventiel vernieuwd en het wiel gebalanceerd. Reken op kosten die rond de € 115,00 voor vier banden of wielen komen.