Let op: voer je 3 keer een verkeerde pincode in, dan heb je een pukcode nodig om je simkaart te ontgrendelen. Het is dus niet aan te raden om eindeloos te experimenteren. Houd er ook rekening mee dat de pincode van je simkaart iets anders is dan de toegangscode waarmee je je telefoon ontgrendelt.
' Als je drie keer je pincode verkeerd invoert, heb je je PUK-code nodig. Je simkaart blokkeert helemaal, als je tien keer je PUK-code verkeerd invoert.
Deze speciale code is vaak geprint op het plastic kaartje, waar je ook je simkaart uitdrukt. Is dat niet het geval? Bekijk dan bijgeleverde brief, want dan is de code daarop te vinden. Bewaar dit plastic kaartje of brief dus goed, of kies er bijvoorbeeld voor om de code op te slaan in je telefoon zelf.
Simkaart geblokkeerd: zo deblokkeer je hem. Als je simkaart is geblokkeerd, vraagt je smartphone om een pukcode. Vaak kun je de pukcode vinden in het pakketje waar je simkaart destijds ook in zat. Je hoeft dit pakketje overigens niet per se te bewaren.
Dan kunt u de puk code opvragen bij uw mobiele provider. Wanneer u de puk code opvraagt bij de provider, zullen zij deze aan u doorgeven. Zo kunt u daarna weer zorgeloos genieten van uw smartphone!
De provider bepaalt de pincode of puk code. Ben je de code vergeten, dan is het verstandig te controleren of je de begeleidende brief van de provider nog hebt. Daarin staat vaak de pin- of puk code vermeld. Vaak biedt de brief de oplossing voor een vergeten pincode.
Dan kan u enkel een nieuwe pincode krijgen bij uw gemeentebestuur. Om een nieuwe code te krijgen, gaat u naar uw stad- of gemeentehuis met uw eID en de brief met codes die u kreeg voordat u uw eID bent gaan afhalen. Voor meer informatie kan u terecht op de website van de Federale Overheid Binnenlandse Zaken .
Aan je simkaart is ook een Personal Unblocking Key (PUK) code verbonden. Je pukcode heb je alleen nodig wanneer je 3 keer een verkeerde pincode hebt ingevoerd. Het is een soort extra beveiligingsmethode om te voorkomen dat iemand anders met jouw nummer aan de haal gaat.
Pincode: het ontgrendelen van je simkaart
De 'pin' in pincode is een afkorting voor Personal Identification Number, een viercijferige code. Deze voer je in zodra je de telefoon opstart of als je de simkaart in de telefoon plaatst.
De pincode beveiligt de gegevens op je simkaart en smartphone. Als je een nieuwe simkaart hebt is de code meestal vier keer nul. Bij sommige providers is de code anders, deze vind je dan op het kaartje dat bij de simkaart wordt geleverd. Het is in beide gevallen verstandig om de code te wijzigen.
Wanneer je drie keer een verkeerde pincode invoert is je simkaart geblokkeerd. Je kunt 'm ontgrendelen door de pukcode op te vragen en in te voeren. Dit is een achtcijferige code die te vinden is op My T-Mobile.
Je hebt vervolgende maximaal 10 pogingen om je simkaart te ontgrendelen met de juiste Pukcode. Daarna wordt je simkaart geblokkeerd. Als je de simkaart succesvol ontgrendelt, kun je dezelfde Pukcode, indien nodig, laat weer gebruiken.
Iedere simkaart heeft een eigen nummer, een zogeheten ICC-ID (Integrated Circuit Card ID). Dit nummer bestaat een reeks van zo'n 13 cijfers, letters en tekens. Het nummer valt te herkennen aan de eerste vier cijfers, namelijk '8931'. Een simkaartnummer is dus niet hetzelfde als een pukcode of een pincode.
1. Je kunt de pukcode van je simkaart vinden op de kaart waar je de simkaart hebt uitgedrukt. 2. Wanneer je de pukcode niet meer kunt vinden, kun je deze opvragen via MyYoufone onder 'Abonnement'.
Zonder ontgrendelde simkaart is bellen, sms'en en mobiel internetten niet mogelijk. Je simkaart moet eerst met een pincode ontgrendeld worden. Dit is een speciale beveiliging die voor jou is ingebouwd. Anders kan iedereen bellen, sms'en en internetten op jouw kosten.
Bij herhaaldelijk (drie keer) invoeren van de verkeerde PUK-code wordt de SIM-kaart geheel onbruikbaar. En moet je een nieuw SIM-kaart aanvragen bij Vodafone. Dat kan niet via dit Forum. Maar via de klantenservice op telefoonnummer 0900-0940 Dus met een geleende smartphone van iemand anders.
De standaard pincode van je kaart is 0000. Als je 3 keer een verkeerde pincode hebt ingevoerd, blokkeert je sim. Je hebt dan de pukcode nodig om je sim te ontgrendelen.
Voor de volledigheid nogmaals de stappen om de pukcode zelf te zoeken in 3 stappen: Log in op My Vodafone en kijk linksboven in je scherm. Klik op Producten -> scroll op die pagina naar beneden. Je ziet daar het kopje Toestel, sim en diensten -> daar staat je pukcode.
Dan kunt u een nieuwe pincode aanvragen. U ontvangt de brief met uw nieuwe pincode op uw woonadres. Binnen Nederland ontvangt u deze brief binnen 3 tot 5 werkdagen. Houd er rekening mee dat dit naar het buitenland vaak nog wat langer kan duren.
Als u zich niet kunt Aanmelden bij Windows met de pincode vanwege foutmeldingen, klikt u op de koppeling Aanmeldingsopties in het Windows aanmeldingsscherm en selecteert u de optie Microsoft-account wachtwoord om u aan te melden bij het systeem voor verdere probleemoplossing.
Kent u uw pincode niet meer of wilt u uw pincode deblokkeren (3 keer een foute code ingegeven), dan kunt u met uw pukcode (brief) op het gemeentehuis een nieuwe pincode aanmaken. nieuwe codes aanvragen bij uw gemeente.
De simkaart
De kaart koppelt je telefoonnummer aan je telefoon. De chip op deze kaart zorgt ervoor dat als iemand jouw nummer belt, het gesprek naar jouw toestel gestuurd wordt. Een simkaart koop je los of in combinatie met een toestel. Een losse simkaart zonder toestel heet sim-only.
De PUK-code staat op het kaartje dat bij je simkaart kwam, waar ook de eerste pincode van de simkaart op staat. Je kunt hem ook opvragen bij je provider. Kijk daarvoor op de website van je provider.