RVS schroeven zijn sterker dan aluminium schroeven en daardoor minder kwetsbaar voor bijvoorbeeld krassen door zand. Doordat het metaal sterker is kunnen er ook dunnere bladen worden gebruikt wat de efficientie van de propeller ten goede komt.
Schroeven gemaakt van RVS (roestvast staal, vaak onterecht roestvrij staal genoemd) zijn bij uitstek geschikt om buiten te gebruiken. RVS is een stuk beter bestand tegen regen en andere weersinvloeden dan VZ schroeven. Daarmee zijn RVS schroeven, met name bij gebruik voor dak of gevel, een stuk duurzamer.
Een scheepsschroef, ook wel aangeduid als bootschroef, is de schroef of propeller, die de boot onderwater aandrijft.
Meestal wordt bij een enkele motor ( 1 buitenboordmotor achter de sloep of boot) een rechts draaiende schroef gebruikt. Als er 2 buitenboordmotoren zijn gemonteerd wordt een linkse- en een rechtse schroef gebruikt om het zogenaamde wieleffect op te heffen.
RVS Schroeven
Om van RVS te mogen spreken, moet de samenstelling van de schroef voor minimaal 11 tot 12% uit chroom bestaan en maximaal 1,2% koolstof bevatten. Spax RVS vlonderschroeven, zeer geschikt voor alle soorten vlonderplanken. Zoals hardhout, grenen, Douglas en vuren.
RVS is sterker en kan een hogere temperatuur aan dan staal. Het is uiteraard roest en kalk bestendig en milieuvriendelijker dan gewoon staal. Uiteraard zijn er ook nadelen bij RVS. De hogere (maar betaalbare) prijzen zijn daar een voorbeeld van.
Verschil tussen RVS en verzinkt? Er zijn eigenlijk twee grote verschillen tussen RVS en verzinkte schroeven: de sterkte en bestendigheid tegen roest. Verzinkte schroeven zijn sterker dan RVS, maar kunnen gaan roesten. RVS heeft hier minder last van en is dus beter buiten te gebruiken.
Gebruik een hydrofoil op je buitenboordmotor
Door een hydrofoil op je buitenboordmotor te gebruiken, wordt je motor efficiënter en kun je je boot sneller laten varen. Dit komt doordat de hydrofoil er voor zorgt dat de waterdruk rondt de schroef toeneemt, waardoor met hetzelfde vermogen meer water verplaatst kan worden.
Als vuistregel houden wij, bij GYZS, aan dat de schroeflengte 2,5x de dikte van het te schroeven materiaal moet zijn. Om een voorbeeld te geven: om een plank van 20mm vast te schroeven gebruik je het beste een schroef van 50mm lang.
Bij boren in polyester, dient het gat verzinkt te worden om het scheuren van het polyester tegen te gaan. Het dekbeslag dient vastgezet te worden met de schroeven die bijgeleverd zijn. Als u de schroeven monteert dan adviseren wij u dat te doen met een klein beetje siliconenkit.
De oplossing is hartstikke simpel. Het enige wat je nodig hebt is een rubber elastiekje en een schroevendraaier.Je legt het elastiek over de schroef en zet je schroevendraaier erop. Zo draai je de schroef heel makkelijk los.
Onthoud deze vuistregel: Voor elke 2 inch van een propeller veranderen de toeren per minuut met 400 toeren. Wanneer we in pitch omlaag gaan, gaat het aantal toeren omhoog. Wanneer we in pitch omhoog gaan, gaat het aantal toeren omlaag.
Het staal van de Spax schroeven is het sterkst, gevolgd door Gamma Huismerk, Action Fischer en Brico Sencys.
Wanneer RVS in aanraking komt met bijvoorbeeld chloor of staal kan er namelijk wel degelijk roest ontstaan. Gelukkig komt dit maar zelden voor. Een belangrijke eigenschap van RVS is dat het een herstellend vermogen en een beschermlaag heeft die aan kan groeien.
In hardhout zitten namelijk looizuren, welke na verloop van tijd de schroeven aan kunnen gaan tasten. Dit zorgt voor de vlekken in het hout. Daarom wordt aangeraden om schroeven van roestvrijstaal (RVS) te gebruiken. Deze schroeven zijn namelijk bestand tegen deze zuren.
Draaiuren in een boot belasten een motor heel anders dan in een auto. 4000 uur met een gemiddelde van 80 km/u = 320000 km in een auto. Een matige scheepsmotor haalt 5-6000 uur en een goede en goed onderhouden Mitsubishi haalt 10- 15000 uur bij pleziervaart.
Uit mijn rondvraag bij verschillende watersportbedrijven in Nederland kwam naar voren dat Honda – samen met Yamaha – wordt beschouwd als meest betrouwbare, degelijke en waardevaste buitenboordmotormerk.
Jazeker! E10 heeft een hele korte houdbaarheid en zeker omdat een boot vaak langere tijd stil lig kan dit problemen opleveren. U kunt dus beter Euro 98 of Shell V-Power tanken, dit is langer houdbaar en minder schadelijk voor uw motor.
Als een boot vaart, duwt hij water weg, waardoor een golftop bij de boeg en het hek van de boot ontstaat, daartussen ligt het golfdal. Hoe sneller de boot vaart, hoe langer en hoger de golf wordt en hoe meer energie de boot moet leveren om het water weg te duwen.
Omhoog gaan
Als de boot eenmaal in plané is en met een constante snelheid vaart, trim dan 'uit' om de buitenboordmotor een beetje omhoog te brengen. Hierdoor komt de boeg hoger te liggen en blijft er minder van het onderwaterhuis in het water, wat de remming vermindert.
Een groot schip dat vaart verzet een enorme watermassa. Bij de boeg duwt het schip het water omhoog en naar voren, hierdoor ontstaat een stroming van het schip af. Ook bij het achterschip beweegt het water vooral van het schip weg, want de schroef stuwt het naar achteren.
RVS is over het algemeen duurzamer dan kunststof. Het is bestand tegen corrosie en kan beter tegen hoge temperaturen.
RVS316 is dus een betere kwaliteit als RVS304, maar zelfs RVS316 geeft geen 100% garantie dat er geen corrosievorming op kan treden. Alleen is de kans kleiner. zure regen, staaldeeltjes, zeelucht en andere omgevingsfactoren tasten het oppervlak van RVS aan. Ze leiden tot corrosie en maken het oppervlak dof en vuil.
Metalen en bepaalde stoffen verdragen elkaar niet goed en vormen corrosie; bekende voorbeelden: rvs en chloor, zink en gips. Ook zuren en conserveermiddelen kunnen de corrosie versnellen.