De tweetaktmotor doorloopt bij iedere omwenteling van de krukas een volledige cyclus met alleen een arbeidsslag en een compressieslag. De meeste tweetaktmotoren hebben geen kleppen maar een uitlaatpoort.
Omdat een tweetakt motor geen kleppen heeft moet deze gebruik maken van poorten. Deze zogenaamde poorten zorgen samen met de bewegende zuiger voor de aan- en afvoer van in- en uitlaatgassen.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.
Een tweetaktmotor moet dus twee slagen maken voor één arbeidsslag en een viertaktmotor moet vier slagen maken voor een arbeidsslag.
Voor de meeste nieuwe motoren wordt een mengverhouding van 1:50 geadviseerd, dit betekent 100 ml 2-taktolie op 5 liter E5. Voor oudere motoren wordt aangeraden om het mengsel wat rijker te smeren in een verhouding van 1:25 of 1:40. Schudt voor gebruik van de brandstof deze altijd even goed.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
2-takt motor
Tegenwoordig hebben bijna alle voertuigen 4-takt motoren; 2-takt vindt men eigenlijk alleen nog in scooters en bijvoorbeeld kettingzagen. Het verschil zit (bij scooters) in de cilinder. Een 2-takt cilinder heeft in- en uitlaatpoorten in de cilinderwand zitten.
De juiste benzine voor je 2-takt scooter
Kies bij voorkeur voor Euro 95 E5 of Euro 98 E5. In E10 zit een hogere concentratie ethanol. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur erg hoog wordt in de motor.
Kwaliteit van de Action 2t-olie is prima en echt niks mis mee. Daar kan men het best over hebben. Link naar Mijn collectie / Projecten. Bedankt ðpas vernieuwd ivbm smartfoon/tablet en desktop weergaven.
Het grootste nadeel van de 2-takt is het olieverbruik en het geluid. Een 2-takt verbruikt meer olie en bij sommige oudere modellen moet er ook nog mengsmering getankt worden wat bij veel tankstations niet meer te verkrijgen is. Ook is het extra geluid vaak een ergernis voor 2-takt rijders.
Mense reageer niet zo stom... Een 2-takt moet het hebben van een expansievat ( grote dikke gedeelte op terugloper ) omdat je cilinder tegendruk nodig heeft om daadwerkelijk prestaties te leveren. Echter een 4-takt heeft dit ( tegendruk ) weinig tot niet nodig. Dáárom zijn er dus geen expansievat-uitlaten voor 4-takt.
Moderne 2 takt motorolie is kwalitatief beter dan oude 2 takt motorolie. Hierdoor is minder olie nodig bij uw brandstof. Het verdunnen van de mengsmering zorgt voor kostenbesparing en brandstofbesparing. Mengverhouding is vandaag de dag meestal 1:50.
Een tweetaktmotor of tweeslagmotor is een zuigermotor of verbrandingsmotor die arbeid levert bij elke neergaande beweging van de zuigers in de cilinders. Dit in tegenstelling tot een viertaktmotor, waarvan de zuigers arbeid leveren bij elke tweede neergaande beweging.
Zo maak je zelf een tweetakt-mix
Gebruik de verhouding 1:40 (1 deel olie op 40 delen benzine). Als vuistregel telt u dus voor 1 liter benzine zo'n 0,025 liter (25 ml) synthetische olie. Let op: de dosering kan echter variëren afhankelijk van het type en de leeftijd van de motor.
Bij een 2-takt motor ontsteekt de bougie iedere keer als de zuiger boven is, bij een 4-takt motor gaat dit om en om. De ene keer ontsteekt de bougie wel als de zuiger boven is, de keer daarop ontsteekt de bougie niet als de zuiger boven is.
Het grootste verschil tussen een 2-takt scooter en een 4-takt scooter is de techniek achter de verbranding van de brandstof. Bij een 2-takt scooter gaat dat als volgt: er wordt 2-takt olie toegevoegd aan de brandstof vóórdat deze de cilinder ingaat vanuit een apart oliereservoir.
Een uitstekende tweetakt olie voor zowel luchtgekoelde als watergekoelde tweetaktmotoren is bijvoorbeeld de Kroon Oil Maestrol motorolie. Zoek je een betrouwbare motorolie die speciaal is ontwikkeld voor scooters, dan is de Kroon Oil Scoosynth motorolie een prima keuze.
Als je met een vrij nieuwe auto rijd, is het advies wel de duurdere motorolie te gebruiken. Als je een auto rijd met een aanzienlijk motorolieverbruik is er niets mis mee om deze bij te vullen met een goedkopere motorolie.
2 takt olie prijs is dan ook variërend en afhankelijk van het merk olie. Wij hebben 2t olie voor scooters tussen € 6,50 en € 23,98 het varieert nog al dus!
Op zich is dat mogelijk, maar het is dan niet uitgesloten dat u motormanagementstoringen krijgt omdat het motormanagement voortdurend inspuiting en ontsteking moet aanpassen en dat kan zien als een storing.
De scooter zal slechter gaan starten en inhouden, het verbruik wordt hoger en uiteindelijk kan de scooter zelfs weigeren te starten. Om dit te voorkomen kan het beste brandstof met een hoger octaangetal getankt worden. Euro 98 is de beste optie.
We raden aan om benzine te tanken met maximaal 5% bio-ethanol oftwel E5-benzine. Dit kan zowel euro-95 als euro-98 zijn. Wanneer de gebruikelijke Euro95 (E5) niet beschikbaar is zal Euro98 (E5) als alternatief wel altijd beschikbaar zijn en zult u noodgedwongen over moet stappen op Euro98 (E5).
Met de focus op vermogen heb je met een 4 cilinder bovenin de toeren meer power en over het algemeen een hogere top snelheid. Het karakter van een 4 cilinder is soepel en kalm, zit je echter hoog in zijn toeren dan reageert de motor net zo heftig al dan niet heftiger dan een 2 cilinder.
Kort komt de werking hierop neer: • de zuiger gaat omhoog, er wordt nieuw mengsel (lucht/brandstof) aangezogen in het carter en het vorige mengsel wordt in de verbrandingskamer samengedrukt. Het mengsel dat in het carter terechtkomt smeert daar de aanwezige lagers en cilinder.