Cilinderoverslag betekent dat er in een cilinder geen (goede) verbranding plaatsvindt. Dat kan herkend worden aan een schuddende motor. Stationair draait de motor onregelmatig rond en bij het gas geven hoor je een trilling in de motor.
Vaak zijn de eerste symptomen een constant verlies van koelvloeistof en / of motorolie. Een snelle stijging van de motortemperatuur en witte rook uit de uitlaat behoren ook tot vaak voorkomende symptomen. Verdikte koelvloeistof is een duidelijke indicatie van een defecte cilinderkoppakking.
Een vonkenkamer is een instrument waarmee elektrisch geladen deeltjes zichtbaar gemaakt kunnen worden. Dit gebeurt door vonkoverslag tussen twee elektrodes met een groot potentiaalverschil. Detectoren gebaseerd op deze techniek werden tot 1970 gebruikt bij botsingsexperimenten in deeltjesversnellers.
Over het algemeen verwijst de term “misfire” naar een onvolledig verbrandingsproces in de cilinder. Wanneer dit ernstig genoeg wordt, zal de bestuurder een schokkende actie van de motor en/of aandrijflijn voelen. Vaak brengt de eigenaar het voertuig naar een garage met de klacht dat de timing “niet goed” is.
Werking. De bobine heeft tot taak de laagspanning van het elektrische systeem om te zetten in een voor de ontsteking geschikte hoogspanning. In een conventionele bobine zitten twee spoelen van geëmailleerd koperdraad om een gelamelleerde weekijzeren kern gewikkeld; ze vormen samen een transformator.
De meeste fabrikanten geven een levensduur van 80.000 tot 100.000 km voor bobines aan.
Het is aan te raden om de auto zoveel mogelijk te laten staan tot de reparatie. Als de bobine niet goed werkt, kun je onverbrande benzine in de katalysator krijgen. Deze kan hierdoor stuk gaan. Als je toch met de auto gaat rijden, houd de motorbelasting dan zo laag mogelijk.
Verwijder de bobine uit de auto.
Als je beschikking hebt tot een weerstandsmeter of een multimeter kun je de weerstand meten van de bobine.
Bij een motor van na 1972 moet de compressie druk liggen tussen 7.5 en 9.5 bar. Bij oudere motoren ( 1970 en 1972) is deze een halve bar hoger. De slijtage grens is 6.0 bar met een maximaal druk verschil tussen twee onderlinge cilinders van 2 bar. Bij de oudere motoren (1970 en 1972) is de slijtagegrens 7.0 bar.
Cilinder 1 is (bijna?) altijd de cilinder aan de distributiezijde. Weet je het ook meteen voor dwarsgeplaatste of 180 graden gedraaide (distributiezijde bij het schutbord) motoren.
Er bestaan auto's met een motor onder de motorkap die slecht uit drie cilinders bestaat. Met de uitspraak de auto rijd maar op drie cilinders bedoelen we daar natuurlijk niet deze motoren mee. De meeste diesel en benzine auto's zijn voorzien van viercilinder motoren.
De ene koppakking kost misschien 40 euro en een top koppakking 80 euro, maar het werkloon kan variëren van 500 tot maar liefst 1200 euro. De kosten voor het vervangen van een lekke koppakking variëren dan ook van 500 tot 1300 euro. Het zal niet bij iedere auto even gemakkelijk zijn het motorblok uit elkaar te halen.
Bij goed onderhoud gaat alles lang mee. Maar als er bijvoorbeeld met te weinig olie wordt gereden of een onderhoudsbeurt wordt overgeslagen, dan kan er eerder schade optreden. Of meer slijtage. Het komt steeds minder vaak voor maar het gebeurt nog wel: de cilinders, zuigerveren of zuigers moeten vervangen worden.
In een dieselmotor kan de druk oplopen tot 35-40 bar, in een benzinemotor zal dit eerder 14-15 bar zijn. Omdat het hier gaat over grotere drukken moet de meter stevig vast zitten om lekken te voorkomen maar vooral om de hoge druk in de cilinder aan te kunnen.
Compressietest geeft conditie van motor weer. Om een idee te krijgen in de conditie van een motor kun je een compressietest laten uitvoeren. Bij een goed blok is de druk in de cilinders hoog. Als er slijtage is opgetreden zal de compressiemeter dus minder druk weergeven.
Hoe werkt compressie meten bij diesel motoren
Nadat de motor is opgewarmd zet je hem uit en verwijder je de injector van de te meten cilinder. Stop de compressiemeter in dat injectiegat, trap het gaspedaal in en laat de startmotor een keer of 5 rondgaan. Je kunt nu de compressie van de cilinder aflezen op de meter.
De bobine moet een spanning van circa 30.000 tot 40.000 volt opwekken om een vonk in de bougie over te laten springen.
Als je bobine goed werkt zul je blauwe vonken zien op de elektrode van de bougie als de auto word gestart, Als je geen blauwe vonk ziet kan je bobine stuk zijn. Deze moet je dan vervangen.
De Wegenwacht meldt dat één van de vier individuele bobines er zo maar mee kan ophouden, waardoor de motor op drie cilinders gaat lopen. Niet mee doorrijden en als er snel aan een bobine is te komen, kan de Wegenwacht dit ter plekke herstellen.
Wanneer een bougie versleten is, dan kunt u dit vaak herkennen aan een aantal symptomen. Het meest voorkomende symptoom is een hapering van de ontsteking. En in sommige gevallen zal de auto zelfs helemaal niet meer starten. Voor de ontbranding van de motor zullen de bougies namelijk moeten vonken.
Moderne bobines hebben vaak ook de driver (versterker) in de bobine zitten. De electronica kan ook kapot gaan. De grootste oorzaak voor het sneuvelen van bobines een een te hoge hoogspanning!! De vakman kan ook de hoogspanning afstellen.
Ik zou in ieder geval voor een bekend merk als Bosch, BERU of NGK kiezen. Controleer wel even wanneer de bougies voor het laatst vervangen zijn. Bougies met een hoge overgangsweerstand kunnen de oorzaak van de defecte bobine zijn.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
De bougie is een onderdeel van het ontstekingssysteem van een verbrandingsmotor. De bougie ontsteekt het samengeperste lucht-brandstof mengsel in de verbrandingsmotor door middel van een elektrische vonk.