Ruim 80 procent van de online ondernemers heeft nog nooit een modaal inkomen verdiend met de webwinkel. Ongeveer de helft heeft een jaaromzet van minder dan 10.000 euro. En bijna één op de drie webwinkeliers heeft nog nooit een euro winst gemaakt.
Het minimale dat je moet halen is eigenlijk echt wel tussen de 1 en 2%. Dus heb je 100 bezoekers per dag dan zou je theoretisch gezien 1 à 2 bestellingen per dag moeten hebben.
Gemiddeld zou je met een investering van 25.000 euro een webwinkel kunnen starten als we rekening houden met een minimale voorraad en verdere professionalisering van de eerste inkomsten uit de webwinkel zelf.
Kleine webshops hebben gemiddeld een jaaromzet tussen de € 1.000 en € 10.000. Deze webshops verkopen namelijk vaak zelfgemaakte producten of artikelen waar te veel concurrentie is. Daarnaast hebben deze ondernemers meestal nog een parttime baan of zorgen voor hun gezin.
Je zult niet direct 'rijk' worden, maar het is wel een duurzame keuze voor je toekomst. Daarnaast zul veel meer vakinhoudelijke kennis verkrijgen die je kan inzetten voor jouw toekomstige bedrijf.
Voor velen is het een droom: een eigen webwinkel beginnen, lekker vanuit huis werken, flexibele werktijden, eigen baas zijn en ondertussen lekker verdienen. Een webshop starten is helemaal niet zo moeilijk. Maar wil je er een goed inkomen uit halen dan zal je flink aan de bak moeten.
Veel webshops zijn klaar met 15 tot 50 euro per maand, in een enkel geval 100 euro. Een grote, professionele webshop met een service level agreement (SLA) kan daarentegen jaarlijks wel 5000 euro kwijt zijn aan hosting en onderhoud.
De producten voor je webwinkel kun je inkopen bij een groothandel, leverancier of bij het merk van je keuze. Een groothandel is een partij die levert aan ondernemers. Daarom eisen de meeste groothandels dat je bent ingeschreven bij KVK. Bij de verkoop van merkspullen moet je je vaak aan bepaalde voorwaarden houden.
Heb je een BTW nummer nodig? We spreken niet meer over een BTW nummer, maar wel over een Ondernemingsnummer. Iedereen die een zaak start (voor de webshop) heeft een ondernemingsnummer nodig. Ook moet iedereen zijn ondernemingsnummer laten activeren bij de BTW.
De gemiddelde conversie ligt al vele jaren tussen de 3% en de 4%. Dat betekent dus dat op de meeste webshops ongeveer drie tot vier van iedere honderd bezoekers een conversie uitvoeren. Is jouw conversieratio hoger dan 4%? Dan doe je het beter dan gemiddeld.
Als je een webwinkel begint en je het bedrijf gaat inschrijven bij de Kamer van Koophandel vraagt deze je om je keuze voor de gewenste rechtsvorm. Als je de enige eigenaar bent, kun je kiezen voor een eenmanszaak of, als je samen begint, een vennootschap onder firma.
Ben je verplicht je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel als je een webshop gaat beginnen? In principe is het niet verplicht. Je kunt namelijk een webshop hobbymatig uitbaten, dat wil zeggen 'zonder de intentie om winst te maken'.
Als je je een standaard WooCommerce webwinkel laat maken door een zzp'er of een klein webdesignbureau, kost je dit minimaal zo'n 2500 euro. Bij middelgrote webdesignbureaus ligt de prijs voor een standaard WooCommerce webwinkel veelal tussen de €5000 tot €12.000, maar daarvoor krijg je meer maatwerk en expertise.
Een webwinkel ziet er anders uit dan een echte winkel. Soms is het alleen maar een kantoortje. Hier komen de bestellingen binnen en de mensen die er werken sturen dit weer door naar andere bedrijven. Zij zorgen er dan voor dat jij krijgt wat je besteld.
Dan is de gratis webwinkel van Starteenwinkel.nl de perfecte oplossing. Bij Starteenwinkel.nl kun je – zolang als je wilt – gebruikmaken van de gratis webwinkel. Deze gratis webwinkel heeft slechts enkele beperkingen. Bij de gratis webwinkel kun je maximaal 20 producten in je webwinkel plaatsen.
Techniek, ICT en bouw en vooral zorg
De tekorten aan mensen in de zorg, techniek, ICT en bouw zijn de afgelopen tijd vaak onderwerp van gesprek en zijn ook duidelijk zichtbaar op deze lijst. In de zorg is vrijwel elke baan in het primaire proces veel gevraagd, bijvoorbeeld verzorgenden en verpleegkundigen.
Twee trends die in 2022 groots zijn, zijn enorme planten en zelfgekweekte groenten. Producten zoals zaadjes en scheppen zijn al product trends sinds mensen meer gaan nadenken over hoe ze het milieu kunnen helpen. En volgens Google Trends zijn de zoekopdrachten naar 'moestuin' dit jaar enorm toegenomen.