Waarom ligt mijn pakket zo lang bij de douane? Pakketten kunnen lang bij de douane liggen om verschillende redenen, waaronder de noodzaak voor douanebeambten om de inhoud te controleren, ontbrekende documenten of informatie, vertragingen door drukte bij de douane, of verdachte inhoud die verder onderzoek vereist.
Hoe lang kan mijn pakket vastzitten bij de douane? Uw pakket mag officieel maximaal 30 dagen vastgehouden zijn door de douane. Als uw pakket geen verboden artikelen bevat, wordt uw zending ingeklaard door de douane.
Dit kan betekenen dat uw zending mogelijk documentatie mist, wacht op inklaringsinstructies, of dat de autoriteiten mogelijk meer informatie nodig hebben om de goederen vrij te geven.
Een pakket kan worden vastgehouden in de douane vanwege vertraging bij de douane of inklaring. Dergelijke vertragingen doen zich voor om verschillende redenen; de volgende zijn enkele voorbeelden: Ontbrekende documentatie . Onvolledige, ontbrekende of onjuiste informatie op documentatie.
Dit hangt af van waar uw pakje wordt verzonden. De douane is bevoegd om alle zendingen binnen de Europese Unie te controleren. Het gaat dan eerder over verdachte zendingen vanuit EU-lidstaten en zendingen met accijnsgoederen binnen de Europese Gemeenschap. Doorgaans loopt uw pakje daar geen extra vertraging op.
Ontbrekende of onjuiste papieren zijn een van de belangrijkste oorzaken van een douanebeslag. Op het meest basale niveau vereisen pakketten die internationale grenzen passeren doorgaans papieren die gedetailleerd beschrijven welke items het pakket bevat en hoeveel ze kosten.
Waarom ligt mijn pakket zo lang bij de douane? Pakketten kunnen lang bij de douane liggen om verschillende redenen, waaronder de noodzaak voor douanebeambten om de inhoud te controleren, ontbrekende documenten of informatie, vertragingen door drukte bij de douane, of verdachte inhoud die verder onderzoek vereist.
Zendingen worden vastgehouden in de douane om te garanderen dat ze voldoen aan de export- of importdouanevoorschriften . Een vastgehouden zending kan ontbrekende of onvolledige papieren hebben, wachten op instructies voor inklaring of de autoriteiten hebben mogelijk meer informatie nodig om de goederen in te klaren.
Typische oorzaken van vertragingen bij de douane
Vertragingen zijn meestal een factor van late of onjuiste documentatie – hetzij door u, als importeur, of uw buitenlandse leverancier. Importer Security Filings (ISF) moeten bijvoorbeeld ten minste 24 uur voordat de lading op een schip wordt geladen, worden ingediend.
Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven. Bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken.
Er zijn verschillende redenen waarom uw zending bij de douane wordt vastgehouden, waaronder het verzenden van beperkte of verboden artikelen, ontbrekende documentatie of onbetaalde rechten en belastingen . Soms kan zelfs iets triviaals, zoals een verkoper die vergeet een factuur te verstrekken of de verkeerde taal gebruikt, aanzienlijke vertragingen veroorzaken.
Hoelang blijft mijn pakje bij de douane liggen? Dit hangt af van waar je pakje wordt verzonden. De douane is bevoegd om alle zendingen binnen de Europese Unie te controleren. Het gaat dan eerder over verdachte zendingen vanuit EU-lidstaten en zendingen met accijnsgoederen binnen de Europese Gemeenschap.
Dit betekend dat het pakket is aangekomen in het sorteercentrum van Post.NL. Post.NL voert vervolgens nog een scan uit zodat je een bezorgtijd ontvangt op de Track & Trace link. Indien de status na twee dagen nog niet is veranderd mag je contact met ons opnemen. Wij helpen je graag verder en zoeken het uit.
Vergeet niet dat alleen omdat de douane uw pakket slechts vijf dagen kan "vasthouden", dit niet betekent dat u binnen vijf dagen door de douane kunt. Als de douane overbelast is, kan het meerdere dagen (of zelfs weken) duren om door de douane te komen, simpelweg omdat de rij voor de douane zo lang is.
Het PostNL-punt bewaart je pakket maximaal 1 week. Daarna sturen we het terug naar de afzender. Heb je zelf geen tijd om je pakket op te halen? Dan kun je iemand anders vragen dit voor jou te doen.
Voor vragen over bestaande regelingen of tarieven op het terrein van de belastingen kunt u terecht bij de BelastingTelefoon: 0800 - 05 43. Voor vragen over de Douane kunt u terecht bij de BelastingTelefoon Douane: 0800 - 01 43. U kunt ook de website van de Belastingdienst raadplegen.
Douane inklaring kan een paar werkdagen, maar ook weken duren. Het is afhankelijk van wat je verstuurt, de bestemming en de daar geldende douaneregels en -beperkingen. Je kunt contact opnemen met douane van het land voor specifieke informatie. Op onze website vind je ook douane informatie per land.
Vaak worden zendingen vastgehouden bij de douane om te controleren of de inhoud van het pakket en de waarde van de goederen correct zijn aangegeven . Er is weinig dat kan worden gedaan om deze willekeurige controles te stoppen of te versnellen, en pogingen daartoe zijn misschien gewoon tijdverspilling.
Normaal gesproken duurt douaneafhandeling minder dan 24 uur , maar er zijn momenten waarop het meerdere dagen of weken kan duren voordat goederen worden geïnspecteerd. Wanneer is douaneafhandeling nodig?
Enkele veelvoorkomende oorzaken van een douaneblokkade of een zending die vastzit bij de douane zijn: Onvolledige informatie over de benodigde importdocumentatie of onjuiste papieren (een van de grootste oorzaken van vastzittende zendingen!) Onjuiste of ontbrekende import- en exportvergunningen en licenties. Beschadigde verpakking of verzendlabels.
Controleer de status van je pakket
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender.
Voer het USPS-trackingnummer in de zoekbalk in; gebruik geen streepjes of spaties.Klik op 'Status controleren'. Bekijk de scangeschiedenis en statusinformatie van uw pakket. U kunt deze informatie ook bekijken door het trackingnummer in te voeren in de zoekbalk in de rechterbovenhoek van www.usps.com.
Op onze internationale track & trace-website vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de bestemming, track & trace-code en je postcode in, en je ziet direct waar je pakket is.
Je kunt dit ook zien in track & trace. Zodra je de inklaringskosten hebt betaald, bezorgen we het pakket bij je thuis. Je hebt in totaal 14 dagen de tijd om de inklaringskosten te betalen.
Het hangt af van hoe lang het duurt om door de grenscontrole te komen, maar over het algemeen kun je verwachten binnen een uur uit Logan te zijn, tenzij er iets vreselijk misgaat. Het duurt meestal ongeveer 10 minuten na de landing om uit het vliegtuig te komen.